عوارض جراحی بزرگی خوش خیم پروستات (BPH)

بزرگی پروستات که به هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) شناخته می شود، ممکن است جریان ادرار به مثانه را قطع کند. رشد BPH مرتبط با پروستات باعث ایجاد سرطان نمی شود اما چرا گاهی منجر به جراحی بزرگی خوش خیم پروستات می شود؟

نبض مابیماری BPH شایع است، اما این شرایط قابل درمان است. این وضعیت در مردان مسن بیشتر است. در هنگام انتخاب درمان باید با عوارض انواع جراحی بزرگی خوش خیم پروستات را در نظر بگیرید.

پروستات به طور معمول یک غده به اندازه گردو است که در زیر مثانه قرار دارد و مجرای ادرار را احاطه کرده است. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را از بدن به سمت مثانه منتقل می کند. غده پروستات مردان در حدود 40 سالگی شروع به بزرگ شدن می کند.

گزینه های موجود برای جراحی بزرگی خوش خیم پروستات

تصویر علت بزرگی پروستات در مردان جوان

هر دو روش جراحی بزرگی خوش خیم پروستات یعنی کمتر تهاجمی و درمان های جراحی سنتی، به طور کلی میزان موفقیت بالایی دارد. با این حال، جراحی درمان اولیه رایج برای BPH نیست. جراحی بزرگی خوش خیم پروستات معمولا برای مردان مبتلا به علائم متوسط تا شدید BPH و همچنین افرادی که علائم آنها با دارو بهبود نیافته است، توصیه می شود.

اگرچه جراحی های موجود برای درمان BPH به نسبت رایج و ایمن هستند، اما با عوارض جانبی بالقوه همراه هستند. احتمال وقوع اکثر این عوارض جانبی کم است. با این وجود، قبل از تصمیم گیری برای درمان، دانستن تمام نتایج بالقوه اهمیت دارد. همچنین از انتظارات بهبودی در جراحی بزرگی خوش خیم پروستات آگاهی داشته باشید.

در اینجا رایج ترین انواع جراحی جراحی بزرگی خوش خیم پروستات و خطرات احتمالی هر کدام از آنها آمده است.

تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار (TURP)

پروستاتیت

در طول عمل TURP، جراح یک اسکوپ نوری را به داخل مجرای ادرار وارد می کند و بافت قسمت های خارج از پروستات را حذف می کند. معمولا پس از جراحی TURP، علائم به سرعت ناپدید می شوند، زیرا این عمل جراحی برای درمان BPH بسیار موثر است.

ممکن است تا چند روز پس از عمل برای کمک به تخلیه مثانه به یک کاتتر نیاز داشته باشید. همچنین باید به مدت سه روز در بیمارستان یا خانه استراحت کرده و فعالیت های خود را به مدت دو ماه محدود کنید. تا زمان بهبودی و برای مدت چند هفته، فعالیت فیزیکی شما محدود می شود.

عوارض احتمالی

عوارض جانبی این جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • خونریزی در طی عمل جراحی که به انتقال خون نیاز دارد
  • جذب مایع نامناسب
  • عدم تعادل نمک ناشی از مساله جذب مایع
  • ناتوانی جنسی (اختلال نعوظ)
  • بی اختیاری
  • تنگی مجرا که منجر به بریده بریده شدن جریان ادرار می شود
  • سندرم پس از TURP

سندرم پس از TURP یک بیماری نادر اما جدی است. این بیماری زمانی که در جریان TURP پروتئین زیادی جذب می شود، اتفاق می افتد. علائم اولیه شامل سرگیجه، سردرد و کند شدن ضربان قلب هستند. علائم شدیدتر شامل تنفس کوتاه، تشنج و کما می شوند.

برش پروستات از راه مجاری ادراری (TUIP)

سرطان پروستات

در طول عمل TUIP جراح به جای برداشتن بخش هایی از پروستات، چندین برش کوچک در آن ایجاد می کند. این کار باعث می شود که پروستات بدون قطع جریان ادرار گسترش پیدا کند. عمل TUIP معمولا برای درمان موارد متوسط پروستات بزرگ شده استفاده می شود. ممکن است پروستات شما همچنان رشد کند و بعد از آن به درمان های بیشتری نیاز داشته باشید. ممکن است تا یک هفته پس از جراحی برای کمک به تخلیه مثانه به یک کاتتر نیاز داشته باشید. عمل TUIP از عمل TURP بسیار ساده تر است. زمان بهبودی بسیار کوتاه تر است و به احتمال زیاد پس از عمل به خانه می روید.

عوارض احتمالی

عوارض جانبی این جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

پروستاتکتومی باز

فریز زگیل تناسلی

در طی این جراحی، جراح با ایجاد یک برش در شکم به استخوان ناحیه تناسلی می رسد، سپس بافت را از پروستات حذف می کند.

این روش جراحی بیشتر تهاجمی است و معمولا برای مردانی استفاده می شود که پروستات آنها بسیار بزرگ شده است. بر خلاف برخی روش های دیگر جراحی پروستات، پروستاتکتومی باز تقریبا شما را از انجام جراحی های اضافی بی نیاز می کند، زیرا نتایج آن بسیار موفقیت آمیز است.

عوارض جانبی پروستاتکتومی باز

احتمال بروز عوارض جانبی در عمل های بیشتر تهاجمی مانند پروستاتکتومی باز بیشتر است. این مساله به خاطر بیهوشی و احتمال عفونت یا خونریزی است که به انتقال خون نیاز دارد. عوارض جانبی پروستاتکتومی باز شامل موارد زیر می شود:

  • ناتوانی جنسی
  • بالا رفتن فعالیت مثانه
  • عفونت زخم
  • نشت ادرار در زمان احساس نیاز به ادرار کردن
  • بی اختیاری جزئی یا کامل
  • ناباروری

اکثر مردان به مدت 5 تا 7 روز پس از عمل در بیمارستان بستری می شوند. احتمالا برای حدود یک هفته برای کمک به تخلیه مثانه به کاتتر نیاز دارید.

چگونه می توانید خطر عوارض جانبی را کاهش دهید؟

اگر برای درمان علائم BPH به عمل جراحی نیاز دارید، می توانید چند مرحله برای کاهش خطر عوارض جانبی انجام دهید. این مراحل شامل موارد زیر می شوند:

خوردن بهتر و تحرکت بیشتر: یک رژیم غذایی متعادل و ورزش متوسط می تواند به بهبودی شما کمک کند. این کار را قبل از عمل خود شروع کنید و بعد از انجام عمل، زمانی که می توانید آن را ادامه دهید. این کار بدن شما را فعال نگه می دارد و ممکن است شروع به کاهش وزن کنید. کاهش وزن به هر میزان، می تواند به کاهش علائم BPH کمک کند و بهبودی شما را تسریع بخشد.

دنبال کردن دستورالعمل ها: اگر پزشک به شما توصیه کرده است که چیزی بیشتر از وزن مشخصی را بلند نکنید یا حرکت ندهید، به این توصیه عمل کنید. با انجام کارهای زیاد و خیلی زود پس از عمل، ممکن است روند بهبودی شما سخت تر شود.

مراجعه به پزشک را قطع نکنید: ممکن است برای مدت زمان کوتاهی در زمان بهبودی مراجعه به پزشک لازم باشد. در این ملاقات ها پزشک روند بهبودی شما و عوارض جانبی احتمالی پنهان را بررسی می کند.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید