آیا سرطان مثانه کشنده است؟

تعداد مردان مبتلا به سرطان مثانه بیشتر از زنان هستند. رایج ترین علامت سرطان مثانه خونریزی در ادرار است. سیگار کشیدن، یکی از مهمترین عوامل خطرزا برای سرطان مثانه است.

سرطان مثانه شامل رشد غیر طبیعی کنترل نشده  سلول های مثانه در دستگاه ادراری است که از مکانیسم های طبیعی که باعث کنترل رشد سلول ها می شود، خارج شده است. سرطان مثانه (مانند سرطان در ارگان های دیگر بدن) توانایی گسترش (متاستاز کردن) را به سایر قسمت های بدن، از جمله ریه ها، استخوان ها و کبد را دارد.

مثانه بیش فعال

مثانه یک عضو تو خالی در لگن است که بیشتر آن در پشت استخوان لگن قرار دارد، اما زمانی که ادرار در آن جمع می شود، می تواند به قسمت پایین شکم گسترش یابد.

وظیفه اولیه مثانه، ذخیره ادرار است که از کلیه به داخل آن تخلیه شده و از طریق ساختارهای لوله ای شکلی به نام واترها ذخیره می شود. مثانه مخزنی با  فشار ضعیف را تشکیل می دهد که به تدریج گسترش می یابد و ادرار به آن وارد می شود.

در مردان، غده پروستات در مجاورت پایه مثانه قرار داشته و به مثانه متصل است. حجم طبیعی مثانه کامل حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی لیتر یا حدود ۲ فنجان است.

سرطان مثانه چیست؟

سرطان مثانه به طور کلی از لایه ی داخلی مثانه آغاز می شود (به عنوان مثال، مخاط) و ممکن است به لایه های عمیق نیز سرایت کرده و رشد کند.

در عوض ممکن است به مدتی طولانی، به مخاط بستگی داشته باشد. سرطان مثانه ممکن است در انواع مختلف ظاهر شود. شایع ترین شکل آن، ظاهر درختچه ای (پاپیلاری) است، اما ممکن است به شکل یک گره، رشد جامد نامنظم یا ضخیم شدن ضعیف دیواره داخلی مثانه نیز، ظاهر شود.

سرطان مثانه را می توان به صورت سطحی و تهاجمی تقسیم کرد، در حالیکه درمان نوع اول بهتر از درمان دوم است. درمان اولیه برای سرطان مثانه برداشتن تومورهای مثانه (TURBT) است که از طریق مثانه خارج می شود و بررسی های لازم مربوط به هر دو مرحله و درجه تومور را فراهم می کند.

به این ترتیب، سرطان مثانه، طبقه بندی شده و براساس میزان گسترش سرطان  ودرجه بندی ؛ سلول های غیر طبیعی ویا تهاجمی در زیر میکروسکوپ بررسی می شوند.

سرطان مثانه

درمان تومورهای سطحی سطح پایین با تزریق اختیاری یک داروی شیمی درمانی در مثانه برای کاهش عود بیماری، صورت می گیرد. این تومورها دارای میزان عود بالایی هستند، اما شانس بسیار پایینی برای پیشرفت به مراحل بالاتر دارند.

تومورهای درجه یک T1 دارای خطر عود و پیشرفت هستند و ممکن است نیاز به درمان بیشتری در فرم BCG یا تزریق شیمی درمانی در مثانه داشته باشند. بیمارانی که به این موارد پاسخ نداده اند ،می توانند با سیستکتومی رادیکال (تخلیه مثانه) درمان شوند.

آیا سرطان مثانه قابل درمان است؟

درمان های مختلفی برای بیماران مبتلا به سرطان مثانه وجود دارد. درمان های استاندارد:

  • جراحی
  • پرتو درمانی
  • شیمی درمانی
  • ایمونوتراپی

همچنین انواع درمان در آزمایشات بالینی نیز صورت می گیرد. بیماران می توانند گزینه کار آزمایی بالینی را برای درمان سرطان مثانه انتخاب کنند. این بیماران می توانند  با انجام آزمایش های بالینی در قبل، طی بیماری و یا پس از شروع درمان خود، روند بهبودی را کنترل کنند.

امروزه انواع درمان برای بیماران مبتلا به سرطان مثانه در دسترس است. برخی از درمان ها استاندارد هستند و بعضی از آنها در آزمایشات بالینی مورد آزمایش قرار می گیرند.

هزینه عمل جراحی

یک کار آزمایی بالینی ، شامل مطالعه تحقیقی است که به منظور کمک به بهبود درمان فعلی یا به دست آوردن اطلاعاتی در مورد درمان های جدید برای بیماران مبتلا به سرطان، صورت می گیرد. هنگامی که آزمایشات بالینی نشان دهد که درمان جدید، بهتر از درمان استاندارد است، درمان جدید ممکن است، جایگزین درمان استاندارد شود.

در نظر داشته باشید که در هر مرحله از بیماری سرطان مثانه با انتخاب روش صحیح درمان، می توان به سادگی مانع از ایجاد خطرات جدی تر در این بیماری شد.

آیا سرطان مثانه خطرناک است؟

براساس نتایج منتشر شده مشخص شده است که میزان مرگ و میر بر اثر سرطان مثانه بستگی به سن، نوع تومور و مرحله بیماری پس از تشخیص دارد. با توجه به وخامت سرطان مثانه، می توان گفت که این سرطان، پنجمین نوع سرطان محسوب می شود.

مردان بیش از زنان و حدودا سه برابر احتمال ابتلا به این بیماری را دارند و افراد سفید پوست نیز، تقریبا دو برابر احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. با این حال، زمانی که بیماری شکل می گیرد، احتمال خطر آن نیز افزایش می یابد.

در حال حاضر بسته به نوع گروه از ۷۳ تا ۱۱۴ درصد مرگ و میر در سال اول ، پس از تشخیص بیماری وجود دارد. می توان گفت که ، این بیماری از همان زمان تشخیص ممکن است پیشرفت بیشتری داشته و تاخیر در تشخیص، دلیل اصلی مرگ و میر ناشی از آن نخواهد بود.

خون در ادرار

به نظر می رسد که عوامل شناخته شده ای مانند تأخیر در تشخیص، تنها بخشی از خطر سرطان مثانه باشد، اما می توان گفت که  به طور واضح، عوامل دیگری نیز می توانند باعث ایجاد خطر مرگ در سرطان مثانه باشد.

زمانی که در ادرار خون مشاهده می شود، باید مراقب بوده و علت را بررسی کرد تا در اسرع وقت تشخیص داده و درمان شود. در زنان مبتلا به سرطان مثانه، گاهی درمان به تعویق می افتد در حالی که پزشکان، علل بالقوه خون در ادرار را بررسی می کنند. در حالی که این مشکل، اغلب نشانه ای از عفونت مجاری ادراری یا چیزی غیر از سرطان است.

درمان سرطان مثانه با طب سنتی

درمان های طبیعی در انواع بیماری ها اغلب موثر هستند و درمان های سنتی پزشکی نیز برای سرطان مثانه  به کار گرفته می شود. بعضی از بهترین داروهای طبیعی در درمان طبیعی و سنتی  شامل نوشابه، لیمو است.

عکس نوشابه سرطان زا

با این حال شما می توانید از نوعی درمان شناخته شده به عنوان رژیم Budwig بهره مند شوید؛ این درمان، نوعی طرح درمانی است که تمرکز آن بر تغذیه مواد غذایی غنی از الکترون توسط خود بدن، برای ریشه کن کردن سلول های سرطانی است.

سودا

سلول های سرطانی در یک محیط اسیدی رشد می کنند، بنابراین یکی از اجزای اصلی درمان سرطان، تنظیم PH بدن شما است. شما می توانید به طور موثر pH  مثبت خود را با مصرف ۲ قاشق چای خوری سودا رقیق شده در ۸ اونس آب ، تنظیم کنید. شما همچنین می توانید  ۲ قاشق غذا خوری سودا را در وان آب حمام استفاده کنید.

لیمو

لیمو، حاوی مقادیر قوی ویتامین C است که یکی از موثرترین درمان های جایگزین برای سرطان است. نوشیدن آب لیمو روزانه و اضافه کردن آب لیمو به انواع غذاهائ مصرفی، راهی موثر برای افزایش مصرف ویتامین C و به دست آوردن اثرات آنتی اکسیدانی مفید است.

لیمو ترش

رژیم غذایی Budwig

Johanna Budwig، یک بیوشیمی آلمانی بوده و ترکیبی ویژه از روغن نارگیل و روغن دانه کتان برای درمان سرطان است. این ترکیب باید تازه تهیه شود و یک رژیم مناسب بدون غذاهای فرآوری شده، قندها و روغن های هیدروژنه  به شمار می رود.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

4.8/5 - (6 امتیاز)
منبع .urmc.rochester.edu

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید