علل نعوظ صبحگاهی در کودکان

گاهی اوقات والدین در مورد نعوظ کودک خردسال خود دچار نگرانی و یا ابهاماتی می شوند و این نکته برای آن ها سوال بر انگیز است که دلیل نعوظ در کودکان چیست!

نبض ما– آیا نعوظ در کودکان موضوعی طبیعی است؟ اکثر خانواده ها با مشاهده نعوظ پسر بچه خردسال خود بسیار تعجب کرده و به دنبال دلیل این وضعیت هستند. این نعوظ معمولا هنگام شستن و یا پوشک کردن او بیشتر مشاهده می شود. بر طبق نظر متخصصین باید گفت که نعوظ در پسر بچه های خردسال، امری تقریبا طبیعی بوده و در اکثر موارد، هیچ مشکل نگران کننده ای نیست.

نعوظ چیست؟

نعوظ، از مشخصه های اصلی قدرت جنسی در مردان به شمار می رود. در واقع، نعوظ زمانی رخ می دهد که خون بیشتری در آلت تناسلی جریان پیدا کرده و باعث بزرگ شدن، افزایش طول و حجم آن می شود. در این زمان، با نعوظ کامل، مردان می توانند نزدیکی داشته و قدرت جنسی مناسبی داشته باشند.

در واقع باید گفت که رشد و توسعه جنسی از همان اوایل کودکی آغاز می شود. کودکان از همان ابتدای تولد تا دوران دبستان بر طبق شرایط بدنی خود، مراحل رشد جنسی را طی می کنند. نعوظ در کودکان به طور کلی در مواقعی خاص و طبیعی بوده و البته در مواردی هم ممکن است با اختلالاتی همراه باشد.

بیضه شناور در کودک

اندازه طبیعی اندام تناسلی کودکان

به طور معمول، طول آلت تناسلی نوزاد پسر بین 2.8 تا 4.2 سانتی متر (1.1 تا 1.6 اینچ) با ابعاد 0.9 تا 1.3 سانتیمتر است. این اندازه گیری با دقت و در هنگام  کشش آلت تناسلی و اندازه گیری از نوک آلت تناسلی به پایه آلت تناسلی مرد انجام می شود. طول آلت تناسلی کمتر از 1.9 سانتیمتر (0.75 اینچ) معمولا میکروپنیس(آلت تناسلی کوچک) است.

سن نعوظ کودکان

 نعوظ در میان نوزادان و و پسربچه های خردسال امری  شایع است. گاهی اوقات ممکن است والدین متوجه نعوظ نوزاد خود در همان ابتدای تولد و روزهای اول تولد او شوند. ممکن است در این حالت آلت تناسلی نوزاد بزرگ و غیر طبیعی باشد.

باید گفت که این نعوظ معمولا اولین نعوظ پسر بچه به شمار رفته و دلیل آن هم به سبب هورمون های زمان تولد است. به همین دلیل، پس از چند روز، آلت تناسلی پسر بچه شکل طبیعی به خود می گیرد.

نعوظ حتی در کوچک ترین نوزادان هم گاهی اوقات ایجاد می شود، اما در زمان بلوغ، حالت نعوظ تکمیل شده و  شروع به افزایش  می کند.

اسهال نوزاد

نعوظ در کودکان خردسال پس از مدت زمان کوتاهی از بین می رود و شما لازم نیست هر  کاری برای رفع این مشکل در کودک خود انجام دهید. نعوظ در کودکان، در اکثر موارد در پی تحریکات خارجی، سرد و گرم شدن و یا خونرسانی به آلت تناسلی رخ داده و آسیبی به کودک وارد نمی کند.

در نظر داشته باشید که نعوظ در کودکان بیشتر به صورت نوعی واکنش است و هیچ گونه غریزه جنسی در کودک ایجاد نمی شود، زیرا کودک در این سنین درکی از غریزه جنسی نداشته و تمام این موارد به صورت غیر ارادی ایجاد می شود.

معمولا از زمان تولد تا سن هفت سالگی کودک،  نعوظ در کودک در پی کشف غرایز نهفته در او است و در اکثر موارد به جز نعوظ دردناک و دیگر اختلالات در آلت تناسلی، مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

علل نعوظ در کودکان

نعوظ در کودکان در اکثر موارد بدون دلیل  و علت خاصی ایجاد می شود. بر طبق تحقیقات انجام شده و نظر متخصصین می توان گفت که دلیل اصلی نعوظ در کودکان به طور کلی بر اثر واکنش غیر ارادی به مواردی مانند هیجان، سرما، و دیگر موارد خارجی است.

در واقع باید گفت که زمانی که در این شرایط خاص، کودک حالت نعوظ پیدا می کند باید گفت که سیستم جنسی کودک عملکرد کاملا   مناسبی دارد و مشکلی در قوای جنسی او مشاهده نمی شود.

در بسیاری موارد هم علت نعوظ پسر بچه، نیاز به تخلیه ادرار است و زمان پر شدن مثانه، معمولا دچار نعوظ می شود. گاهی  اوقات هم علت نعوظ در کودکان به دلیل بروز دل درد و یبوست است که در این حالت به طور مرتب کودک حالت نعوظ پیدا می کند که البته به زودی برطرف می شود.

کنجکاوی کودکان در مورد اعضای بدن

چرا پسرم با آلتش بازی می کند؟ کودکان در سنین پایین ممکن است با آلت تناسلی خود بازی کنند و این موضوع معمولا طبیعی است و در واقع به دنبال کنجکاوی آن ها در کشف ناحیه جنسی آن ها است. در اصطلاح، این عمل کودکان نوعی مرحله آشنایی با آلت تناسلی به شمار می رود.

گاهی اوقات هم زمانی که مادر نوزاد دیگری به دنیا می آورد، ممکن است توجه او نسبت به نوازد تازه بیشتر شده و به دلیل مراقبت بیشتر و مشکلات فرزند تازه متولد شده، آنطور که انتظار می رود ممکن است به فرزند اول توجه بیشتری نداشته باشد.

به این ترتیب  فرزند اول با دستکاری آلت تناسلی و دیگر رفتارها به نوعی احساسات خود را بروز داده و آن را تخلیه می کند. در این گونه موارد توصیه می شود که کودک خود را مورد سرزنش قرار نداده و او را تنبیه نکنید.

عفونت ادراری در کودکان

به خاطر داشته باشید که در برخورد با رفتار کودک او را هرگز تهدید نکنید زیرا این گونه برخورد ها ممکن است باعث بروز مشکلات روحی و احساسی در کودک شده و مشکل به مراتب بدتر شود.

بهترین رفتار در این گونه مواقع این است که به اندازه کافی به او توجه کرده و رفتار او را بیشتر کنترل کنید. سعی کنید در کنار محبت به دیگر اعضای خانواده، توجه بیشتری به او داشته باشید تا او کمبودی حس نکند. بهترین کار این است که حس عشق، علاقه و امنیت را در او افزایش داده و به او بگویید که بیشتر از هر زمان دیگری او را دوست دارید.

 رفتار شما می تواند شامل ابراز محبت، در آغوش کشیدن و ایجاد آرامش باشد. به این ترتیب، شما حامی او بوده و می توانید به راحتی  از بروز هر گونه مشکل و اختلالی در کودک خود جلوگیری کنید.

علت بلند شدن دستگاه تناسلی پسر بچه ها چیست؟ بلند شدن آلت تناسلی کودک بیشتر کنترل نشده و پاسخی به محرک های خارجی است. این حالت گذرا بوده و مشکلی برای کودک ایجاد نمی کند. عضو جنسی کودک از همان دوران کودکی  در شرایط خاصی عملکرد مناسب را بروز داده و با رشد جسمی و بلوغ، به تکامل می رسد.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام پسرم چهار سال و سه ماه دارد و با آلت خود زیاد بازی میکند به شکم میخوابد و آلت خود را به زمین میمالد وبعضی مواقع ترشح از آلتش بیرون می آید

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      همه بچه ها تو یه مقطع سنی خود ارضایی انجام میدن بایدسعی کنی حواسشو پرت کنی بدون هیچگونه پرخاشی تا به مرور یادش بره .. نباید اجازه بدی حساسیت رو روی این موضوع اشکارا ببینه

      1. رضا می‌نویسد

        سلام من یک پسر ده ساله دارم و اندازه الت تناسلی او در حالت کشیده با دست ۲.۸سانت هست ایا دارای کوچکی الت هست و نیاز به درمان دارد یا نه . متشکرم

  2. رضا می‌نویسد

    سلام دکتر عزیز من یک پسر ده ساله دارم و اندازه الت تناسلی او در حالت کشیده با دست ۲.۸سانت هست ایا دچار بیماری کوچکی الت هست یا نه و راه درمانی او چیست لطفا راهنمایی کنید متشکرم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید