فواید مثبت اندیشی کودکان و تکنیک های آن

کودکان به دلیل ذهن خلاق و طبیعت در حال رشد خود بسیار تاثیر پذیر هستند و والدین به راحتی می توانند آنها را در هر زمینه ای آموزش دهند. مثبت اندیشی کودکان خصیصه ای است که در تربیت و زندگی آینده شان تاثیر گذار است.

نبض ما– دلایل زیادی برای تشویق مثبت اندیشی کودکان وجود دارد، از جمله تأثیرات طولانی مدت بر سلامت روانی و جسمی آنها. آیا می دانید که افراد مثبت اندیش طول عمر بیشتری دارند؟ کودکانی که قدرت مثبت اندیشی دارند در آینده و در برخورد با چالش های زندگی بهتر عمل کرده و شادتر خواهند بود.

در این بخش به شش مورد برای آموزش مثبت اندیشی کودکان اشاره می کنیم:

1- ترک شکایت

والدین باید بر افکار منفی، ناامیدی و بدبینی خود غلبه کنند. هرچه بیشتر در مورد مشکلات مالی یا یک روز سخت در خانه شکایت کنید، بیشتر احتمال دارد که کودکان شما همین رفتار را از شما یاد بگیرند. در عوض سعی کنید از موارد مثبت صحبت کنید به عنوان مثال بگویید که: «من امروز یک پروژه موفق کاری داشتم و یا اینکه امروز خیلی خوشحال و شاد هستم.»

هر عضو خانواده از جمله کودکان، بهترین و بدترین چیزهایی را که در آن روز اتفاق افتاده است را در خود ذخیره کرده و تمام موارد در آن ها تاثیر می گذارد. هدف از این کار، تمرکز بر موارد مثبت و دوری از افکار منفی است.

زگیل مقعدی در کودکان

2- انتظارات بالا داشته باشید

والدین باید در خانه مدیریت خوبی در مورد تقسیم کار داشته باشند و به کودک خود یادآوری کنند که وظایف خود را به خوبی انجام دهد. به عنوان مثال، کودکان باید در حد توان اسباب بازی های خود را مرتب کنند، دندان های خود را  مسواک بزنند و حس استقلال در آنها ایجاد شود.

3- ریسک پذیری مناسب را تشویق کنید

ما همه تلاش می کنیم که از کودکان خود در برابر انواع اتفاقات بد و منفی محافظت کنیم. اما این نکته مهم است که در کنار محافظت از آن ها باید زمینه های ریسک پذیری را در آنها پرورش دهیم تا مهارت های کافی در او ایجاد شود.

ایجاد مانع در انجام دادن مهارت های مختلف در کودکان باعث می شود تا اعتماد به نفس او تضعیف شده و  افکار بدبینانه و منفی در او نفوذ کند، زیرا از انجام آن کارها منع شده و تصور او در مورد انجام دادن آنها منفی شده است.

اجازه دهید فرزندتان به تنهایی در حیاط خلوت بازی کند و یا کارهای شخصی خود را با رضایت خاطر انجام دهد. این حس با گذشت زمان، در او تاثیر گذاشته و می تواند دید مثبتی به اتفاقات اطراف خود داشته باشد.

کنترل خشم کودک

4- پیش از واکنش صبر کنید

هنگامی که کودک شما در حال تلاش برای نواختن ساز است و یا می خواهد قطعه ای از یک پازل را پیدا کند، شما در کار او مداخله نکنید و به او اجازه دهید تا او بدون کمک شما به حل موضوعات بپردازد. به این ترتیب،  او احساس موفقیت کرده و با تقویت این حس در او، در آینده می تواند خوشبین تر و مثبت اندیش تر باشد.

5- تقویت حس مبارزه در کودکان

زمانی که کودک در حل مسائل ریاضی ضعیف است، از این جمله که «کودک من در ریاضی بد است» استفاده نکنید. این کار، باعث ایجاد افکار منفی و نوعی ناامیدی در مورد حس دائمی کمبودهای او می شود. او تصور می کند که باهوش نیست، خجالتی است و نمی تواند در هیچ کاری شرکت کند و به این ترتیب، افکار مثبت از او دور می شوند.

برنامه های آموزشی به کودکان کمک می کند تا دیدگاه فرزند شما تغییر کند. برای ایجاد افکار مثبت در کودکان، موضوعات مثبت را به آن ها معرفی کرده و اجازه دهید تا در آن ها مشارکت داشته باشد.

شما می توانید به او کمک کنید تا با ذکر مهارت های خود، نوعی حس امیدواری در آن ها ایجاد شود. به یاد داشته باشید که تمام نکاتی را که کودکان در کودکی در خود ذخیره می کنند، می توانند به عنوان اساس و پایه ای در آینده برای آن ها باشد.

مدیریت مشکلات خود

6- تقویت رویارویی با واقعیت

زمانی که کودک شما رفتاری از خود بروز می دهد که به نظر شما مناسب نیست، به سرعت او را بازخواست نکرده و اجازه دهید تا از پیامد های رفتار خود آگاهی پیدا کند. شما بدون در نظر گرفتن واقعیت، ممکن است بر موضوع اصلی سرپوش گذاشته و فکر کودک را به سمت دیگری حرکت دهید.

کودکان به راحتی می توانند با واقعیت های زندگی واقعی، مواجه شده و با کمک شما می توانند در ذهن خود به تجزیه و تحلیل بپردازند. آن ها می توانند با دریافت واقعیت، رفتار مثبت را کشف کرده و به این سمت گرایش پیدا کنند و همین موضوع در مثبت اندیشی کودکان تاثیر گذار خواهد بود.

کودکان می توانند از این طریق، به نوعی افزایش اعتماد به نفس برسند. فرزند شما اطمینان حاصل می کند که همه چیز به خوبی اتفاق می افتد، حتی اگر پیامد آن مناسب نباشد. در واقع، خوش بینی و مثبت اندیشی، نیاز به تفکر واقع گرایانه ای دارد.  به این ترتیب،  فرزند شما برای آنچه که با آن روبرو می شود، آماده است.

فواید مثبت اندیشی کودکان

آیا فرزندان ما امیدوار و مثبت اندیش هستند؟ آیا آن ها دارای رفتاری مناسب و مثبت هستند؟ آیا مثبت اندیش و خوشبین هستند؟ مثبت اندیشی نوعی حس شادی و رضایت در کودکان ما ایجاد می کند و امید، ایمان، خوش بینی و مثبت اندیشی در احساسات مثبت کودکان در زندگی آینده تاثیر گذار خواهد بود.

مثبت اندیشی کودکان فواید زیادی دارد، زیرا علاوه بر تاثیر گذاری بر دوران کودکی می تواند در آینده هم بازتاب داشته باشد.

برخی از فواید مثبت اندیشی در کودکان عبارتند از:

1- کودکان مثبت اندیش در مدرسه، محل کار و در ورزش موفق تر هستند.

2- مثبت اندیشی کودکان باعث می شود، سالم زندگی کنند.

3- کودکان مثبت اندیش در آینده اغلب ازدواج موفق دارند.

4- کودکان مثبت اندیش، کمتر از افسردگی رنج می برند.

5- کودکان مثبت اندیش، کمتر مضطرب هستند.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (2 امتیاز)
منبع www.parents.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید