خواص کنجد برای کودکان چیست و از چه سنی باید استفاده شود؟

برای حفظ سلامت پوست تا قلب از خواص کنجد غافل نشوید، این ماده گیاهی بسیار قوی به صورتی که پروتئین بیست درصد از آن را در بر می گیرد و می تواند یک منبع خوب برای تامین پروتئین لازم بدن باشد. همچنین تاثیر فوق العاده‌ای در سلامتی کودکان شما دارد، در این مقاله با خواص کنجد برای کودکان بیش‌تر آشنا شوید.

آیا غذاهای حاوی کنجد برای کودکان خطری ندارند؟

علامت سوال

معمولا از همان ابتدای شش ماهگی و زمانی که شروع غذا دادن به کودک می کنید، می توانید به دلیل متعدد بودن خواص کنجد برای کودکان آن را در برنامه تغذیه‌‌اش جای دهید اما گاهی، بعضی از کودکان به کنجد حساسیت دارند.

البته فقط درصورتی لازم است احتیاط کنید که کودکتان اگزمای شدید داشته باشد. کودکانی که مبتلا به اگزما باشند بیشتر در معرض حساسیت غذایی قرار می گیرند. بنابراین قبل از اینکه غذاهای جدید را به او بدهید، از پزشک کودک بخواهید آن را روی بدنش آزمایش کند تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارد. درصورتی که فرزندتان به کنجد آلرژی داشته باشد، می توانید نوشته پشت بسته‌بندی مواد غذایی را بخوانید تا خیالتان راحت شود که داخل آن از کنجد استفاده نشده باشد. در غیر این صورت هیچ دلیلی ندارد که از دادن کنجد به کودک خودداری کنید.

بچه هایی که به کنجد آلرژی داشته باشند، احتمالا به مغزیجات هم حسایت دارند و امکان دارد حتی به بذر گیاهان دیگر هم آلرژی داشته باشند. امروزه حساسیت به کنجد در حال افزایش است زیرا کنجد در محصولات زیادی استفاده می شود؛ از جمله ارده، نان، برشتوک، بیسکوییت و سالاد؛ علاوه بر این در غذاهای خاورمیانه‌ای هم خیلی از کنجد استفاده می کنند.

حساسیت به کنجد هم مانند حساسیت به بادام‌زمینی گاهی بسیار شدید است و ممکن است حتی برای کودک خطر جانی به همراه داشته باشد. گاهی کودک به محض خوردن این ماده غذایی، دچار واکنش شدیدی به نام آنافیلاکسی یا بیش‌دفاعی می شود که بسیار خطرناک است.

رست می گوید این واقعه به ندرت در کودکان اتفاق می‌افتد اما برای احتیاط بد نیست با علائم بروز آنافیلاکسی در کودکان آشنا باشید:

  • دانه زدن روی پوست با سرعت خیلی زیاد
  • دشواری در تنفس
  • بیحالی

خواص کنجد برای کودکان

خواص کنجد برای کودکان چیست

۱. افزاینده انرژی

به قول سولانی، درست است که کنجد (چه سفید و چه سیاه) خیلی ریز است اما وقتی آن را با شکر زرد ترکیب می کنیم، تبدیل به یک بمب انرژی می شود. او اضافه می کند: «دانه های کنجد خیلی کوچک هستند اما منبع انرژی سرشاری به حساب می آیند. برای اینکه انرژی کودکتان تامین شود و بتوانید قدرت تمرکز او را بیشتر کنید، توصیه می کنم به او سوهان کنجدی بدهید.»

این ماده غذایی بنیه کودکتان را تقویت می کند و باعث می شود در طول روز پرانرژی بماند.

به گفته سولانی «اگر به فرزندتان کنجد بدهید، کل روز فعالیت می کند. به جای آبنبات های قندی و شکلات های بدون ارزش غذایی، به بچه ها سوهان کنجدی بدهید زیرا هم مغذی تر است و هم انرژی‌شان را بیشتر می کند.»

۲. تقویت استخوان ها

این ماده غذایی سرشار از کلسیوم بوده و درست مانند شیر می تواند به تقویت استخوان های کودک کمک کند. کنجد بخصوص برای کودکانی که از شیر بدشان می آید یا به لاکتوز شیر حساسیت دارند بسیار مناسب است و جایگزین خوبی برای شیر به حساب می آید. همانطور که سولانی می گوید: «علاوه بر شیر مواد غذایی دیگر هم هستند که به رشد و استحکام استخوان های کودک کمک می کنند.

کنجد یکی از این مواد غذایی است. کنجد سرشار از کلسیوم است و کلسیوم در محکم کردن استخوان ها نقش مهمی دارد. پس اگر این ماده غذایی را به رژیم روزانه کودکتان اضافه کنید، در آینده استخوان‌بندی محکمی خواهد داشت.»

۳. خاصیت مولتی ویتامین

بیشتر پدر و مادرها نگران سلامت فرزندانشان هستند و همیشه به دنبال راه هایی هستند که بتوانند سیستم ایمنی بدن آن ها را تقویت کنند. می دانستید خوردن یک سوهان کنجدی در روز خطر ابتلا به بیماری را تا حد زیادی کم می کند؟ سولانی می گوید: « اگر کودکتان هر روز فقط یک سوهان کنجدی بخورد، ویروس ها از او دور می مانند.

تمام موادغذایی فوق‌العاده‌ای که برای داشتن بدنی سالم به آن ها احتیاج داریم، به‌صورت یکجا در کنجد جمع شده‌اند. این ماده غذایی منبع خوبی از مواد معدنی به حساب می‌آید. چند مورد از مواد تشکیل‌دهنده کنجد را در زیر فهرست کرده‌ایم:

  • کلسیوم
  • آهن
  • منیزیوم
  • زینک
  • مس
  • منگنز

همانطور که سولانی می گوید:

علاوه بر این ها، از خواص کنجد برای کودکان می توان به منابع سرشاری از ویتامین B1، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان های آن اشاره کرد. این خواص سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برای مقاومت دربرابر بیماری ها به آن کمک می کنند.

۴- کمک به درمان زخم

درمان زخم با کنجد

اگر کودکتان مدام در بازی خودش را زخم می کند، باید بگویم مصرف کنجد یکی از بایدهای رژیم غذایی‌اش است.

سولانی می گوید:

کودکان معمولا بسیار بازیگوش هستند و گاهی در حین بازی خودشان را زخم می کنند. رژیم غذایی کودک در درمان این زخم ها نقشی اساسی دارد و اگر برنامه غذایی او سرشار از مواد غذایی سالم باشد، زخم هایش خیلی زود التیام پیدا می کنند.

کنجد پر از آنتی‌اکسیدان هایی است که سرعت درمان زخم را بیشتر می کنند. بنابراین اگر روزانه مقدار مشخصی کنجد در برنامه غذایی کودکتان بگنجانید، زخم های بدن او خیلی سریع تر از حالت عادی خوب می شوند زیرا کنجد پر از سسامول است. سسامول آنتی‌اکسیدانی است که سرعت التیام زخم را افزایش می دهد.

پس مادرهای دلسوز باید حواسشان باشد که کودکشان حتما در طول سال کنجد بخورد تا از فواید آن بهرمند شود.

آیا مصرف روغن کنجد برای کودکان خطری ندارد؟

از آغاز شش ماهگی و زمانی که علاوه بر شیر به کودک مواد غذایی دیگری می دهید، می توانید روغن کنجد را هم در برنامه غذایی او جا دهید و خوردن آن برای کودک هیچ خطری ندارد. حساسیت به کنجد در کودکان بسیار نادر است بنابراین جای نگرانی نیست. اگر روغن کنجد به وعده های غذایی روزانه کودک اضافه شود، فواید آن افزایش می یابد و کودک بیشتر از مواد غذایی آن بهرمند می شود.

چه زمان مصرف روغن کنجد را در کودکان آغاز کنیم؟

روغن کنجد

مصرف کنجد از شش ماهگی آزاد است اما بعضی از پزشکان توصیه می کنند تا یک سالگی آن را به تعویق بیندازید تا سیستم گوارش بدن نوزاد باید آمادگی هضم آن را داشته باشد. اگر از سینه به کودک شیر می دهید، می توانید خودتان روغن کنجد را در برنامه غذایی‌تان جای دهید تا فرزندتان هم از فواید آن بهرمند شود.

اگر کودک به روغن کنجد حساسیت داشته باشد چه کنیم؟

اگر در خانواده سابقه حساسیت به کنجد داشته‌اید یا اینکه کودکتان به مواد غذایی دیگر حساسیت نشان داده‌است، نباید بدون مشورت با پزشک به او کنجد بدهید زیرا احتمال آلرژی وجود دارد. اگر نشانه هایی مانند خس خس، مشکلات تنفسی، نفس‌تنگی، اگزما، بیرون ریختن دانه یا التهاب پوست در کودک مشاهده کردید، یعنی نباید بدون اجازه پزشک به کودک روغن کنجد بدهید.

خواص روغن کنجد برای کودک

خواص روغن کنجد برای کودک

 

افزودن روغن کنجد به رژیم غذایی نوزاد خواصی دارد که به‌شدت برای کودک مفید است. برای مثال، خواص روغن کنجد برای کودک عبارتند از:

  • از قلب کودک مراقبت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
  • به منظور خوب لخته شدن خون، ویتامین k بدن را تامین می کند
  • منبع سرشاری از کلسیوم است
  • منبع خوبی از چربی های اشباع نشده است و آنتی اکسیدان های بدن را تامین می کند

موارد مصرف روغن کنجد برای کودکان

استفاده از روغن کنجد در رژیم غذایی کودک به دللی مواد مغذی داخل آن بسیار توصیه می شود.

  • اغلب از روغن کنجد برای ماساژدادن کودکان استفاده می شود
  • مالیدن روغن کنجد به موی کودک باعث رطوبت‌رسانی و افزایش کیفیت موهای او می شود
  • روغن کنجد به بهبود اگزما کمک می کند و پوست های حساس را تسکین می دهد
  • روغن کنجد سرفه کودک را خوب می کند؛ به این صورت که شدت و تعداد سرفه ها را کاهش می دهد

فوایدی که کنجد برای سلامت بدن دارد باعث می شود به جزء مهمی از وعده غذایی تبدیل شود. این ماده به رشد کلی بدن کودک کمک کرده و از او دربرابر بیماری های قلبی و همچنین بیماری های کبدی مانند علائم کبد چرب محافظت می کند. روغن کنجد فواید و موراد استفاده زیادی دارد که باعث می شود جایگزین خوبی برای روغن های دیگر به حساب بیاید.

4.1/5 - (14 امتیاز)
منبع theindusparent babycentre

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. هانی می‌نویسد

    سلام اقای دکتر شکم پسر من بیشتر مواقع درد میکند ان هم شبانه یا نزدیکای صبح علت ان چی میتونه باشه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید