سیگاری ها عمرتان کوتاه می شود

بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک که به «بیماری لوگهریگ» هم معروف است به سلول های عصبی مغز و نخاع آسیب می رساند. این سلول ها کنترل بسیاری از عملکردهای ضروری ماهیچه ها نظیر صحبت کردن، بلعیدن و نفس کشیدن را به عهده دارند.

از آنجایی که هیچ درمانی برای ALS وجود ندارد، دانشمندان فاکتورهای پرخطر این بیماری از جمله ژن ها، جنسیت، سن و مسائل اساسی سلامت را شناسایی کرده اند. در این مطالعه، محققان دانشگاه تورین ایتالیا رابطه بین تنباکو و ابتلا به ALS را مورد بررسی قرار دادند.

آنها داده های مربوط به عادات سیگار کشیدن ۶۵۰ فرد مبتلا به ALS را بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ در شمال ایتالیا جمع آوری کردند. آنها بیماری حاد ریوی (COPD) را در بین این بیماران جستجو کردند.

درحدود ۱۹ درصد بیماران مبتلا به ALS در زمان تشخیص، به طور مداوم سیگار می کشیدند. محققان دریافتند ۲۸ درصد از سیگاری های قبلی و در حدود ۵۳ درصد هرگز سیگار نکشیده بودند.

۴۴ بیمار مبتلا به ALS مبتلا به COPD بودند و نیمی از آنها از سابقا سیگاری بودند. به طور میانگین بیماران مبتلا به COPD در مقایسه با افراد فاقد این بیماری، عمر کوتاه تری داشتند.

به طور میانگین، سیگاری های مبتلا به ALS ۲۱ ماه بعد از تشخیص بیماری زنده می مانند درحالیکه این رقم برای سیگاری های سابق، ۲۷ ماه است. به طور میانگین افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند بیشترین طول عمر بعد از تشخیص، ۳۱ ماه، را دارند.

همچنین محققان دریافتند معمولا افراد سیگاری در زمان ابتلا به این بیماری، جوان تر از بقیه بودند.

منبع : مهر

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید