دیابتی ها مراقب تبلیغات فریبنده باشید

این روزها در فروشگاه های مختلف، انواع و اقسام مواد غذایی مخصوص دیابتی ها یافت می شود، از قهوه و بیسکویت گرفته تا شکلات و مربا و عسل مخصوص! خیلی از بیماران دیابتی هم ترجیح می دهند از این مواد غذایی استفاده کنند.

اما آیا واقعا استفاده از این محصولات و برنامه های غذایی به نفع بیماران مبتلا به دیابت است؟

دکتر اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت در این گفتگو، ضمن بیان اینکه برای پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف مانند دیابت، چاقی، چربی و فشار خون بالا همه افراد باید تغذیه صحیحی داشته باشند، گفت: در مورد تغذیه سالم، مخاطب ما فقط افراد دیابتی نیستند و همه باید برنامه غذایی مناسبی داشته باشند.

به گفته وی به طور کلی، یک برنامه غذایی سالم برای فرد دیابتی، مانند برنامه غذایی سالم برای سایر افراد است؛ برنامه غذایی حاوی چربیهای اشباع و ترانس بسیار کم، قند و نمک متعادل، پروتئین بدون چربی، سبزیجات غیر نشاسته ای، غلات کامل، چربیهای سالم و میوه تازه.

وی افزود: دیابتی ها رژیم غذایی مخصوص به خودشان ندارند. به عبارت دیگر، بیمار مبتلا به دیابت که بیماری اش تحت کنترل است می تواند همان غذایی را مصرف کند که دیگران می خورند؛ اما با حساب و کتاب و با برنامه. بنابراین نباید این نکته را فراموش کنیم که افراد مبتلا به دیابت، محدودیت غذایی دارند، نه رژیم غذایی مخصوص!

دکتر رجب در ادامه درباره مواد غذایی مخصوص دیابتی ها، توضیح داد: در بسیاری از کشورهای اروپایی تولید غذاهای رژیمی مخصوص دیابت از سال 2010 و فروش آنها نیز از سال 2012 ممنوع شد.

از طرف دیگر، این مواد کالری دارد و حتی اگر باعث افزایش قند خون نشود، چاق کننده خواهد بود.

بنابراین بهتر است بیمار مبتلا به دیابتی که قند خونش کنترل شده است، باید از همان مواد غذایی استفاده کند که سایر اعضای خانواده اش مصرف می کنند.

منبع : سلامت آنلاین

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید