بررسی تفاوت آنفولانزا و کرونا از ابعاد مختلف

از بسیاری جهات، آنفولانزا بیشترین شباهت به کرونا ویروس را دارد. در اینجا نگاهی دقیق تر به شباهت ها و تفاوت آنفولانزا و کرونا می پردازیم.

کدام ویروس کشنده تر است؟

می‌خواهیم بررسی کنیم تفاوت آنفولانزا و کرونا از نظر کشندگی چگونه است. به نظر می رسد که تاکنون ویروس کرونا کشنده تر از آنفولانزا بوده است.

به طور متوسط ، انواع آنفولانزای فصلی منجر به مرگ حدود ۰.۱ درصد از مبتلایان می‌شود. آنفولانزای سال 1918 نرخ مرگ و میر غیرمعمول بالایی داشت که حدود 2 درصد بود. از آنجا که آنفولانزای ۱۹۱۸ به شدت مسری بود، ده ها میلیون نفر را کشت.

علت مرگ جنین در ماه هشتم بارداری

برآوردهای اولیه از میزان مرگ و میر در ووهان در چین، که مرکز شیوع این بیماری بود، حدود 2 درصد بوده است. اما گزارش جدید در مورد 1.099 مورد از بسیاری از مناطق چین، که روز جمعه در مجله پزشکی New England منتشر شد ، حاکی از پایین آمدن نرخ آن است، یعنی 1.4 درصد.

همانطور که اکثر متخصصان گمان می‌کنند، به نظر می‌رسد میزان مرگ و میر کروناویروس حتی پایین‌تر باشد. چراکه موارد خفیف یا عاری از علامت وجود دارد که هنوز به آمار اضافه نشده‌اند.

اما حتی بیماری با میزان مرگ و میر نسبتاً کم نیز در صورتی که تعداد زیادی از مردم آن را بگیرند ، می تواند بسیار هشدار دهنده باشد. در روز جمعه ۹ اسفند ۹۸ در سطح جهان 83،861 مورد کورونا ویروس و 2،867 فوت وجود داشته است. این هفته برای اولین بار تعداد مبتلایان در خارج از چین از تعداد کل مبتلایان داخل چین فراتر رفت!

تفاوت آنفولانزا و کرونا : کدام ویروس مسری‌تر است؟

تا کنون، به نظر می رسد که ویروس کرونای جدید نسبت به بیشتر انواع آنفولانزا مسری‌تر بوده است و تقریباً به اندازه فصول آنفولانزای همه گیر (پاندمی)‌ مسری است.

به نظر می رسد هر فرد مبتلا به کروناویروس به طور متوسط 2.2 نفر دیگر را آلوده می کند. اما این رقم برآورد اولیه از زمانی است که در ابتدا این ویروس به خوبی پیشگیری و کنترل نشد و استانهای اطراف ووهان را گرفتار این بیماری کرد. با کنترل اپیدمی میزان مسری بودن این ویروس کاهش پیدا خواهد کرد.

در هر دو بیماری آنفولانزا و بیماری ناشی از کرونا ویروس ، افراد ممکن است پیش از بروز علائم مبتلا شده باشند، و کنترل شیوع ویروس را دشوار و یا حتی غیرممکن کنند. هیچ کس نمی داند که چه تعداد از افراد آلوده به کرونا فقط علائم بسیار خفیفی دارند یا اصلاً هیچ کدام ندارند.

چه کسی بیشتر در معرض خطر است؟

 

درمان ویروس آنفولانزا

کرونا و آنفلوانزا  برای افراد مسن تر از 65 سال خطرناک است و همچنین برای کسانی که بیماری‌های مزمن یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند این ویروس خطرناک است.

میزان مرگ و میر در مردان آلوده به ویروس کرونا در چین، به ویژه افراد دهه 40 و بالاتر نسبت به زنان در همین رینج سنی بیشتر بوده است،  الگویی که در آنفولانزای فصلی مشاهده نمی شود. دلیل این تفاوت در آمار معلوم نیستو ولی باید توجه کرد که مردان چینی بیشتر سیگار می کشند ، که اغلب منجر به عملکرد ضعیف‌تر ریه می‌شود.

کدام ویروس شما را بیمارتر می کند؟

طبق گزارش C.D.C ، از 22 فوریه ، در فصل جاری حداقل 32 میلیون مورد آنفولانزا در ایالات متحده ، 310،000 بستری در بیمارستان و 18000 مرگ و میر ناشی از آنفولانزا وجود داشته است. میزان بستری در کودکان و بزرگسالان در سال جاری به طور غیر عادی زیاد بوده است.

اگر واکسن آنفلوآنزا وجود نداشته باشد ، بیماری و مرگ بیشتر نیز رخ می دهد. بیشتر افراد در کمتر از دو هفته و بعضی اوقات فقط در چند روز بهبود می یابند.
در مقابل ، کمتر از 70 نفر در ایالات متحده به ویروس جدید مبتلا شده اند و یک مورد نیز منجر به مرگ شده است. هیچ گونه درمان یا واکسنی برای کورونا ویروس وجود ندارد، فقط در حال حاضر پیشگیری بهترین راهکار است.

بیشتر موارد عفونت کورونا ویروس شدید نیست، اما برخی از افراد خیلی بیمار می‌شوند. داده ها از بزرگترین مطالعه بیماران تا به امروز، که در چین انجام شده است نشان می دهد که از بیماران کروناویروس که تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته اند، 80 درصد دارای عفونت خفیف، حدود 15 درصد دارای بیماری های شدید و 5 درصد بحرانی بوده‌اند.

اولین علائم تب و سرفه ، مشابه علائم آنفولانزا است ، بنابراین این بیماری را بدون آزمایش، به سختی می‌توان تشخیص داد. ذات الریه در بین بیماران کروناویروس حتی آنهایی که شدیدا تحت تاثیر کرونا قرار نگرفته‌اند شایع است.

آیا افراد می توانند در مقابل کرونا مصون بمانند؟

فرد مبتلا به ویروس کرونا

بعد از عفونت های ویروسی ، مردم به طور کلی آنتی بادی هایی را در خون خود ایجاد می کنند که با ویروس مبارزه می کنند و دوباره از مبتلا شدن به آن محافظت می کنند. معقول است که فرض کنیم افرادی که کرونای جدید را تجربه کرده اند در برابر آن مصون می شوند.

اما مشخص نیست این مصونیت چه مدت دوام خواهد داشت. با سایر کروناویروس ها که باعث سرماخوردگی می شوند، ایمنی بدن از بین می رود.

تست کرونا در خانه

برای دادن تست کرونا در خانه کافی است به سامانه رسمی و اعلام شده زیر مراجعه کنید:

شماره تماس در مورد کرونا

شماره تماس ۴۰۳۰ از روز پنج شنبه ۸ اسفند ماه ۹۸ برای پاسخگویی به سوالات مردم در مورد ویروس کرونا راه اندازی شده است.

امتیاز به مطلب post
منبع nytimes

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید