بایدها و نبایدهای مهم که قبل از خوردن وعده صبحانه باید به آنها توجه کرد

صبحانه، به استناد نتایج تحقیقات علمی متعدد در حوزه ی تغذیه و سلامت، مهم­ترین وعده­ی غذایی محسوب می شود؛ وعده ­ای که می­تواند ضمن کمک به حفظ سلامت جسمانی، بر ابعاد دیگری همچون افزایش بهره­ وری در فعالیت های شغلی یا حتی کمک به تناسب اندام تاثیرگذار باشد. بنابراین لازم است تا کمی دقیق تر از بایدها و نبایدهای تغذیه ای در این وعده ی غذایی مهم مطلع شویم؛ هدفی که در این مقاله دنبال خواهد شد.

بهترین مواد غذایی برای صبحانه و نکات مهم قبل از مصرف آنها

با توجه به باورهای غلطی که در انتخاب خوراکی های مصرفی در صبحانه وجود دارد، متخصصان تغذیه توصیه می کنند که اصول کلی زیر و توجه به مصرف این مواد غذایی را مد نظر قرار دهید :

  • پروتئین بدون چربی را با مصرف خوراکی هایی مانند تخم ­مرغ یا لبنیات شیرین ­نشده مانند ماست کم چرب، برش‌ های بدون چربی گوشت گاو یا غذاهای دریایی در اولویت قرار دهید.
  • از مصرف زیاد مواد قندی در صبح بپرهیزید؛ چرا که مواد غذایی با میزان قند زیاد می ­توانند در ادامه­ ی روز باعث اختلال در انرژی و پرخوری شوند.
  • میوه­ ها و سبزیجات تازه را فراموش نکنید. با خرید اینترنتی میوه و سبزیجات، چه به صورت مستقل و چه در ترکیب با خوراکی­ های دیگر، می­توانید مشکل بی­ اشتهایی رایج در صبح را برطرف و مواد مغذی مهم را برای بدن تامین کنید. وجود میوه ­هایی مثل موز، خیار، سیب، ترکیب لیموترش و عسل و … در میز صبحانه، می‌تواند باعث جذابیت هرچه بیشتر این وعده ­ی مهم غذایی شود.
  • خوراکی ­های صبحانه را حتی ­المقدور تازه تهیه کنید. سبزیجات و میوه ­های مصرفی در صبحانه، هرچه تازه­ تر باشند، مواد مغذی بیشتری را دارا هستند. اگر فرصت خرید روزانه ندارید، فروشگاه ­های اینترنتی ارائه ­دهنده­ ی محصولات غذایی را فراموش نکنید.
  • اسموتی، خوراکی هیجان­انگیز مناسب صبحانه است. مخلوط اسموتی که تعادلی از مواد طبیعی شیرین، مانند میوه­ ها با سایر مواد غذایی مثل سبزیجات و مغزیجات مثل گردو و بادام و … است، یک نوشیدنی خوشمزه و سرشار از ویتامین برای وعده­ی غذایی آغاز روز محسوب می­شود. مواد لازم برای تهیه ­ی اسموتی را می ­توانید به راحتی از طریق خرید آنلاین و در کم­ترین زمان تهیه کنید.
  • از آجیل و خشکبار تازه در وعده­ ی صبحانه غافل نشوید. استفاده از خوراکی ‌های مغذی مثل گردو، بادام، توت خشک، کشمش، مویز، برگیجات و … که حاوی مواد معدنی مفید و هم­چنین مقدار قند طبیعی مناسب هستند، گزینه ­ای عالی برای وعده­ی صبحانه محسوب می­شوند. این خوراکی ­ها را می ­توانید در ترکیب اسموتی ‌های مختلف برای صبحانه امتحان کنید. سفارش آنلاین آجیل و خشکبار، راهی ساده­ برای تهیه ­ی مواد غذایی با کیفیت و مرغوب است.
بهترین غذاها برای صبحانه

بهترین ترکیب ­های غذایی بر اساس علاقه ­ی شخصی خود را بنویسید

اکثر اشخاص، صبحانه را تنها محدود به چای، نان، کره، پنیر، تخم­مرغ یا شیر می ­دانند و گاهی هم به دلیل کمبود وقت، چاره‌ ی دیگری جز استفاده از همین مواد غذایی نمی ­بینند. جدای از صحیح یا غلط بودن خوردن این مواد غذایی در صبح، تکرار هر روزه­ ی آن­ها باعث کاهش میل به صبحانه و حتی صرف­ نظر کردن از آن می ­شود. بنابراین بهتر است فهرستی هرچند مختصر از خوراکی­ های شامل مواد مغذی مورد نیاز، اعم از لبنیات، سبزیجات و میوه­ ها تهیه و هر شب قبل از خواب در خصوص صبحانه­ ی فردا تصمیم­ گیری کنید و حتی اگر فرصت کمی برای آماده کردن صبحانه دارید، بخشی از مقدمات آن را پیش از خواب تهیه کنید.

خوراکی­ هایی که نباید در صبحانه مصرف کنید

به همان میزان که شناخت بایدهای تغذیه­ای در صبحانه اهمیت دارد، کسب آگاهی نسبت خوراکی ­های مضر نیز حائز اهمیت است؛ چراکه برخی از این محصولات، موضوع تبلیغات گسترده ­ای قرار گرفته­ اند که مضرات آن ­ها را تا حدودی پنهان نگه داشته است. برخی از مهم ­ترین و شناخته ­شده­ ترین خوراکی­ها و محصولات غذایی که نباید در وعده ­ی صبحانه قرار گیرند، عبارت­اند از :

  • کورن­ فلکس ­ها و سایر محصولات غذایی فرآوری شده که حاوی قند زیاد و مواد مغذی غیرطبیعی هستند.
  • آبمیوه ­های شیرینِ غیرطبیعی که به دلیل دارا بودن قند زیاد، باعث افزایش گرسنگی در ادامه ­ی روز خواهند شد.
  • فست ­فودها و صبحانه­ های از پیش آماده­ شده که علاوه بر تازه و مرغوب نبودن محتویات آن­ها، مقادیر زیادی هم چربی، سس، نمک و … دارند.

تاثیرات خوردن صبحانه بر تناسب اندام و خوراکی ­های مفید در این زمینه چیست ؟

برخلاف تصور عموم که اولین راه حفظ تناسب اندام و رسیدن به لاغری را در حذف وعده ­های غذایی و به ویژه صبحانه تصور می­کنند، خوردن صبحانه می­تواند یکی از موثرترین گام­ ها در نیل به این اهداف باشد؛ ثابت شده است که یک صبحانه ­ی کامل و شامل انواع پروتئین و نیز مقادیر مناسبی از کربوهیدرات، هم در چربی­سوزی و افزایش سوخت ­و ­ساز بدن تاثیرگذار است و هم باعث کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری در طول روز می­شود، در این مطلب می ‌توانید دلایل این امر را بخوانید. با رعایت کردن موارد زیر در رژیم غذایی صبحانه، می­ توانید به تناسب اندام خود کمک کنید :

  • ماست­ های کم­چربی را به صبحانه­ ی خود اضافه کنید.
  • کره­ ی بادام ­زمینی را جایگزین کره­ های معمولی کنید.
  • چای سبز را به جای چای سیاه در صبحانه­ ی خود قرار دهید.
  • شیرینی ­ها و قندهای معمولی را از صبحانه­ ی خود دور کنید.
  • میوه­ هایی مانند انجیر، تمشک و انگور را فراموش نکنید.
بهترین صبحانه برای سلامتی بدن

عوارض گوناگون نخوردن صبحانه را بشناسید

 به منظور ترغیب به خوردن صبحانه و جدی گرفتن این وعده­ ی غذایی مهم، شاید مهم ­ترین عامل برشمردن عوارضی باشد که ممکن است در نتیجه­ ی نخوردن آن متوجه شما شود. از جمله­ ی رایج­ ترین عوارض نخوردن صبحانه می­توان به این موارد اشاره کرد :

  • آسیب ­های قلبی را به همراه خواهد داشت.
  • خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می­ دهد.
  • بر رفتارها و تعاملات اجتماعی اثر می­ گذارد.
  • سطح انرژی و بهره ­وری مغزی را کاهش می­ دهد.
  • زمینه ­ساز افزایش وزن و برهم خوردن تناسب اندام می­ شود.
  • میگرن و خستگی مداوم را تشدید می ­کند.

نتیجه ­گیری

در نتیجه ­ی تمام آن­چه که گفته شد، اهمیت صبحانه آشکار است و بنابراین بیهوده نیست اگر در کنار تمام مشغله­ ها و فعالیت ­های روزانه، فرصتی را هم برای تهیه و صرف آن درنظر بگیرید که البته امروزه با امکان سفارش اینترنتی میوه ­ها و سایر محصولات غذایی مورد نیاز برای تهیه­ ی یک صبحانه، می­ توانید زمان کمتری را در این خصوص صرف کنید.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید