۵ مورد از کتاب های رمان که خواندن آنها به نوجوانان پیشنهاد می شود

سال‌های نوجوانی برای کتابخوان شدن، سال‌های مهمی به حساب می‌آیند؛ در این سال‌ها بسیاری از عادت‌هایی که تا بزرگسالی می‌توانند با شما بمانند، پیدا می‌شوند؛ پس چه بهتر که این عادت‌ها را به بهترین شکل هدایت کنید و کتابخوانی را در زمره عادت‌های خوبتان قرار دهید. برای شروع خوب است با پنج نمونه از بهترین کتاب‌ها شروع کنید؛ ضمن اینکه از این طریق می‌توانید متوجه شوید چه ژانرهایی بیشتر مورد علاقه‌تان هستند.
1. مجیستریوم
اگر از علاقمندان به مجموعه کتاب‌های هری پاتر هستید و با وجود اینکه جی. کی. رولینگ همچنان کتاب‌هایی با موضوع هاگوارتز می‌نویسد، باز هم دلتنگ حال و هوای اسرار آمیز و جادویی داستان‌‌ها هستید، حتما از مجموعه مجستریوم با جلد اول آزمون آهن خوشتان خواهد آمد. سرآغاز کتاب اینطور شروع می‌شود که در نبرد بین جادوگران، زن جادوگری در حالی که فرزند زنده‌اش را در آغوش کشیده است، کشته شده؛ همسر او جنازه را پیدا می‌کند و هنگامی که می‌خواهد بچه را از آغوش مادر بیرون بیاورد، متوجه می‌شود مادر چیزی روی زمین حک کرده است؛ ابتدا به نظرش خطوطی نامفهوم می‌رسد؛ اما بعد متوجه می‌شود این خطوط نوشته‌ای هستند با این مضمون؛ «بچه را بکش!»
داستان آزمون آهن روایت کالوم هانت است که به سن ورود به مدرسه جادوگرها رسیده است؛ اما پدرش به او سفارش کرده هر طور شده در آزمون رد شود؛ وگرنه سرنوشت خوبی در میان جادوگرها به انتظارش نخواهد بود. کالوم یا کال تمام تلاشش را می‌کند که آزمون را خراب کند؛ اما تقدیر او این است که با وجود مخالفت پدرش به دنیای جادو وارد شود. مجموعه مجستریوم را هالی بلک و کاساندرا کلر نوشته‌اند و با ترجمه خوب ابراهیم عامل محرابی در دسترس نوجوانان ایرانی و تمام کسانی که به دنیای جادو علاقه دارند، قرار گرفته است.
2. شازده کوچولو

درباره کتاب شازده کوچولو

اگر در سنین نوجوانی به سر می‌برید و هنوز کتاب شازده کوچولو نوشته آنتوان دو سنت اگزوپری را نخوانده‌اید، بیشتر از این زمان را از دست ندهید و آماده باشید که زندگی‌تان به دو بخش تقسیم شود؛ قبل از خواندن شازده کوچولو و بعد از خواندن آن.
شازده کوچولو روایت شخصیتی به همین نام است که تک و تنها در اخترکش زندگی می‌کند و گهگاهی اگر گیاه مزاحمی به نام بائوباب در سیاره‌اش بروید، آن را از بین می‌برد؛ تا اینکه روزی متوجه می‌شود گیاه تازه‌ای به اخترک آمده که او را نمی‌شناسد؛ گیاهی که بعدا متوجه می‌شود یک گل سرخ است؛ گل سرخی که بسیار زیباست، با شازده حرف می‌زند و خیلی هم مغرور است و دل شازده کوچولو را می‌برد. داستان شازده کوچولو از جایی دچار گره می‌شود که شازده اخترکش و گل سرخ را ترک می‌کند و گذرش به زمین می‌افتد، به جایی که گل‌های سرخ زیادی دارد؛ اما هیچ کدام گل سرخ او نیستند. این کتاب با ترجمه‌های زیادی در ایران موجود است؛ اما دو ترجمه احمد شاملو و محمد قاضی دو نمونه از بهترین ترجمه‌های این کتاب هستند.
3. مزرعه حیوانات
نوجوانی زمان این است که دریچه‌های تازه‌ای را به ذهنتان باز کنید و سراغ فهم مسائل عمیق‌تر بروید؛ به همین دلیل هم خواندن کتاب مزرعه حیوانات را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ کتابی که می‌تواند به یک نمایشنامه درون گروهی هم تبدیل شود و اوقات خوبی را برایتان بسازد.
مزرعه حیوانات را جرج اورول نوشته است؛ یک نویسنده روشنفکر که قلمی صریح و شیرین دارد. قضیه از این قرار است که شبی یکی از خوک‌های مزرعه آقای جونز به اسم میجر پیر اعلام می‌کند به خاطر خوابی که دیده باید پیام مهمی را به گوش تمام حیوانات مزرعه برساند. او که خوک با نفوذی است و سن و سالی دارد؛ از سختی‌هایی که بر حیوانات انگلستان می‌گذرد صحبت می‌کند؛ سختی‌هایی که تمام سودش به انسان‌ها می‌رسد، در حالی که حق حیوانات است. بنابراین می‌گوید وقتش است که حیوانات علیه انسان‌ها طغیان کنند و آزادی خودشان را به دست آورند. رویای عجیب او به واقعیت کتاب مزرعه حیوانات تبدیل می‌شود و روند تغییراتی که پیش روی جامعه حیوانی است را به خوبی نشان می‌دهد. این کتاب یکی از دلایلی است که جورج اورول را به راحتی در فهرست چند نفر از بهترین رمان نویسان ایرانی و خارجی از گذشته تا قرن معاصر قرار می‌دهد.
4. ماهی سیاه کوچولو

درباره کتاب ماهی سیاه کوچولو

یکی از تاثیرگذارترین کتاب‌هایی که از سال 1347 تا کنون بارها تجدید چاپ شده، به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده و جوایز بین المللی زیادی گرفته است. صمد بهرنگی که دیگر آثار او نیز خواندنی است کتاب را نوشته است، فرشید مثقالی آن را تصویر پردازی کرده و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده بود. داستان ماهی سیاه کوچولو قصه یک ماهی است که از جویباری که در آن زندگی می‌کند و زندگی روزمره خسته می‌شود و تصمیم می‌گیرد راه دریا را در پیش بگیرد؛ راهی که پر از خطراتی است که هر کدام می‌توانند به صورت نمادین در نظر گرفته شوند. او در ابتدا با مخالفت مادر و اطرافیانشان رو به رو می‌شود؛ اما دل به دریا می‌زند و تصمیم می‌گیرد برای رسیدن به دریای بزرگ با مشکلات رو به رو شود؛ مشکلاتی مثل وجود مرغ ماهی خوار. ماهی سیاه کوچولو یک داستان نمادین است؛ ماهی می‌تواند تک تک آدم‌هایی باشند که دوست دارند تجربه‌های خوبی به دست آورند؛ حتی اگر این تجربه‌ها گران باشند. مشکلات سر راه ماهی کوچولو هم تداعی کننده مشکلاتی هستند که بر سر راه افراد در زندگی قرار می‌گیرند. پیشنهاد می‌کنیم خواندن این کتاب را در برنامه‌تان داشته باشید.
5. ماجراهای تن تن و میلو
برای وصل شدن به بخشی از خاطرات بزرگترها و بعدتر هم‌نسل‌هایتان خوب است مطالعه مجموعه کتاب‌های کامیک تن تن و میلو را در برنامه مطالعاتی‌تان داشته باشید. هرژه کارتونیست بلژیکی در سال 1907 این اثر را درباره خبرنگاری زیرک و شجاع به نام تن تن نوشت که همراه با سگ وفادارش میلو در صدد حل پرونده‌هایی بود که به دستش می‌رسید. تن تن کم کم وارد دنیای انیمیشن شد و شخصیت‌های کتاب‌هایش به بخشی از نوستالژی نسل‌های مختلف تبدیل شدند؛ طوری که این روزها می‌توانید رد تصاویرشان را روی دفترها، ماگ‌ها و حتی کوسن‌ها هم پیدا کنید. در ایران هم چند سال پیش با الهام از این داستان، محمد چرمشیر نمایشنامه تن تن و قصر راز مونداس را نوشت و آروند دشت آرای آن را کارگردانی کرد. لازم است باز هم در لزوم شناخت تن تن بگوییم؟

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید