برای باد شکم چی خوبه؟

گاز هایی که در روده ها به دام می افتند می توانند بسیار ناراحت کننده بوده و سبب بروز درد شدید، گرفتگی، تورم، احساس تنگی و حتی نفخ شوند. اغلب افراد 13 تا 21 بار در روز، گاز دفع می کنند. گاهی اوقات گاز در روده ها به دام می افتد که علت آن می تواند اسهال یا یبوست باشد. درد ناشی از گاز می تواند به قدری شدید باشد که پزشک آن را التهاب آپاندیس، سنگ کیسه صفرا یا حتی یک بیماری قلبی تصور کند. در ادامه مطالبی را در مورد رهایی از باد شکم مطرح کرده ایم.

20 روش برای رهایی سریع از درد نفخ

اغلب افراد 13 تا 21 بار در روز گاز دفع می کنند، که ابتلا به اسهال یا یبوست می تواند این گاز را در روده ها به دام اندازد. خوشبختانه، بسیاری از درمان های خانگی می توانند در رهایی از گاز های به دام افتاده یا جلوگیری از تجمع آن ها مفید باشند. 

1- دفع گاز ها

نگه داشتن باد شکم، می تواند سبب بروز نفخ، ناراحتی و درد شود. آسان ترین راه جهت اجتناب از ابتلا به این علائم دفع کردن گاز ها است.

2- دفع مدفوع

مدفوع موجود در روده ها، گاز تولید می کند. دفع مدفوع معمولا با دفع هر گونه گاز موجود در روده ها نیز همراه است.

3- آرامش در صرف غذا

در صورتی که فرد مواد غذایی را به سرعت یا در حال حرکت کردن میل کند، مقداری هوا را نیز به همراه غذا بلعیده و به درد ناشی از گاز دچار می شود. افرادی که با عجله غذا میل می کنند می توانند با 30 بار جویدن هر لقمه، سرعت صرف غذا را کاهش دهند. جویدن غذا بدین روش به هضم آن نیز کمک کرده و می تواند از مشکلاتی همچون نفخ و سو هاضمه پیشگیری کند.

4- اجتناب از جویدن آدامس

در هنگام جویدن آدامس معمولا مقداری هوا نیز بلعیده شده که احتمال به دام افتادن گاز در روده و بروز درد را افزایش می دهد. آدامس های بدون شکر نیز حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند که می توانند سبب تولید گاز و ابتلا به نفخ شوند.

راه هایی ساده و سریع برای مقابله با نفخ شکم

5- اجتناب از نوشیدن با نی

نوشیدن به وسیله نی ها اغلب سبب بلعیده شدن هوا می شود. نوشیدن آب از بطری نیز می تواند بسته به اندازه و شکل آن همین تاثیر را داشته باشد. به همین دلیل، برای اجتناب از ابتلا به نفخ و درد بهتر است مایعات را از لیوان نوشید.

6- ترک مصرف سیگار

مصرف سیگار صرف نظر از سنتی یا الکترونیکی بودن آن سبب ورود مقداری هوا به مجرای گوارشی می شود. با توجه به اینکه مصرف سیگار طیف وسیعی از مشکلات سلامتی را به همراه دارد، ترک آن به دلایل متعدد کار هوشمندانه ای است.

7- نوشیدنی های بدون گاز

نوشیدنی های گاز دار همچون نوشابه و سودا مقداری زیادی گاز را به معده وارد کرده و می توانند سبب نفخ و درد ناشی از آن شوند.

8- حذف مواد غذایی نامناسب

نوشیدنی های گاز دار همچون نوشابه و سودا مقداری زیادی گاز را به معده وارد کرده و می توانند سبب نفخ و درد ناشی از آن شوند. مصرف برخی مواد غذایی نیز به دام افتادن گاز در روده را در پی خواهد داشت. بعضی افراد پس از مصرف برخی مواد غذایی دچار مشکلاتی همچون نفخ می شوند. از جمله مواد غذایی تولید کننده گاز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تهیه یک لیست غذایی، می تواند در تشخیص مواد غذایی محرک به افراد کمک کند. برخی شیرین کننده های مصنوعی را می توان به آسانی از رژیم غذایی خود کنار گذاشت. مواردی همچون سبزیجات صلیبی و حبوبات، با اینکه باعث باد شکم می شوند، اما مزایای بسیاری را به سلامت افراد هدیه می دهند. بنابراین، به جای اجتناب کامل از آن ها، باید مقدار مصرف خود را کاهش یا روش پخت آن ها را تغییر داد.

9- نوشیدن چای

برخی چای های گیاهی می توانند به هضم غذا و کاهش سریع درد ناشی از نفخ کمک کنند. موثر ترین چای ها از مواد زیر تهیه می شوند:

نوشیدن چای

رازیانه یک ملین خفیف بوده و باید از مصرف آن در نفخ های ناشی از اسهال خودداری شود. با این حال، این ماده برای رفع گاز های ناشی از یبوست مفید است.

10- مصرف دانه رازیانه

رازیانه درمانی سنتی برای ابتلا به نفخ است. جویدن یک قاشق چای خوری از دانه های رازیانه، یک درمان خانگی محبوب به شمار می رود.

11- مصرف مکمل نعناع

کپسول های مکمل نعناع از دیرباز برای رفع مشکلاتی همچون نفخ، یبوست و به دام افتادن گاز در مجرای گوارشی استفاده شده اند. برخی تحقیقات، مصرف نعناع را برای رفع این علائم تایید می کنند. همواره کپسول هایی را مصرف کنید که دارای پوشش داخلی (enteric coat) هستند. کپسول های فاقد پوشش، به سرعت در مجرای گوارشی حل شده و می توانند سبب سوزش سر دل شوند. با توجه به این که نعناع از جذب شدن آهن جلوگیری می کند، باید از مصرف آن ها به همراه مکمل های آهن یا در صورت ابتلا به کم خونی (آنمی) اجتناب کرد.

12- مصرف روغن میخک

روغن میخک از گذشته و به صورت سنتی در درمان مشکلات گوارشی از جمله نفخ، تولید گاز و سو هاضمه به کار رفته است. همچنین، مقابله با زخم ها، از دیگر ویژگی های این روغن است. 

13- اعمال گرما

در هنگام ابتلا به درد ناشی از گاز های روده می توان یک بطری آب داغ یا پد گرم را بر روی معده خود قرار داد. گرما علاوه بر کاهش احساس درد، به عضلات شکمی استراحت داده و به خروج گاز از روده ها کمک می کند.

14- درمان مشکلات گوارشی

افراد مبتلا به مشکلات گوارشی در مقایسه با دیگران بیشتر به نفخ دچار می شوند. برای مثال، مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری التهابی روده، اغلب نفخ و درد ناشی از آن را تجربه می کنند. درمان این مشکلات با تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو، می تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد. افرادی که به عدم تحمل لاکتوز ابتلا داشته و به صورت مکرر دچار نفخ می شوند، باید اقدامات بیشتری انجام داده یا به همراه غذا از مکمل های لاکتاز استفاده کنند.

کلیدینیوم سی دارویی برای اختلالات گوارشی

15- اضافه کردن سرکه سیب به آب

سرکه سیب به تولید اسید معده و آنزیم های گوارشی و همچنین رفع سریع درد های ناشی از نفخ کمک می کند. جهت پیشگیری از تولید گاز و ابتلا به نفخ می توان قبل از هر وعده غذایی، یک قاشق غذا خوری سرکه را به همراه یک لیوان آب نوشید. از آنجایی که سرکه می تواند به مینای دندان آسیب برساند باید پس از نوشیدن آن دهان خود را با آب شستشو داد.

16- مصرف شارکول فعال

شارکول فعال یک محصول طبیعی است که در فروشگاه های مواد غذایی یا دارو خانه ها به صورت بدون نسخه، به فروش می رسد. مصرف قرص های آن قبل و بعد از وعده های غذایی؛ می تواند از به دام افتادن گاز ها در روده جلوگیری کند. بهتر است برای پیشگیری از علائم ناخواسته ای همچون یبوست و حالت تهوع، مقدار مصرف شارکول فعال را به تدریج افزایش داد. یک عارضه جانبی قابل توجه از مصرف شارکول، تیره شدن مدفوع است. این تغییر رنگ بی خطر بوده و با قطع مصرف این مکمل برطرف می شود.

17- مصرف پروبیوتیک

تمرینات ورزشی ملایم می توانند به عضلات شکم استراحت دهند. همچنین، انجام تمرینات یوگا پس از صرف وعده های غذایی دارای مزایای ویژه ای برای بدن است. مکمل های پروبیوتیک باکتری های مفیدی را به روده اضافه می کنند. پروبیوتیک ها برای درمان برخی مشکلات گوارشی، از جمله اسهال عفونی به کار می روند. برخی تحقیقات بیان دارند که انواع خاصی از پروبیوتیک ها، می توانند سبب رفع نفخ، گاز روده، درد شکم و دیگر علائم سندرم روده تحریک پذیر شوند. انواع بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیل، به عنوان موثر ترین انواع به شمار می روند.

18- ورزش

ورزش های ملایم می توانند به عضلات شکمی استراحت داده و به حرکت گاز در دستگاه گوارش کمک کنند. پیاده روی یا انجام تمرینات یوگا پس از صرف وعده غذایی، مزایای ویژه ای را به بدن هدیه می دهند.

تمرینات یوگا

19- تنفس عمیق

تنفس عمیق ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. به داخل بردن مقادیر زیاد هوا می تواند سبب افزایش مقدار گاز های موجود در روده شود. با این حال، برخی افراد تکنیک های تنفس عمیق را، در تسکین درد و ناراحتی مرتبط با گاز های مجرای گوارش موثر می دانند.

20- مصرف دارو های بدون نسخه

برخی محصولات می توانند درد ناشی از نفخ را به سرعت برطرف کنند. یک داروی محبوب در این زمینه سایمتیکون است که با نام های تجاری فازایم، میلانتا و غیره به فروش می رسد.

نتیجه گیری

با اینکه امکان دارد، به دام افتادن گاز ها در روده دردناک و ناراحت کننده باشد، اما درمان های آسان و متعددی می توانند این علائم را به سرعت تسکین دهند. افراد مبتلا به نفخ شدید یا مداوم، مخصوصا در صورت همراه بودن درد یا موارد زیر، باید فورا به پزشک مراجعه کنند:

در حالی که افراد به صورت گاه به گاه، به دام افتادن گاز در روده را تجربه می کنند، اما بروز مکرر درد، نفخ و دیگر علائم گوارشی می تواند بیانگر ابتلا به یک بیماری یا حساسیت غذایی باشد.


نبض ما

4/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید