چگونه از پوست خود در مقابل اشعه نور خورشید محافظت کنیم؟

محافظت از پوست در برابر آفتاب یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها جهت سلامت و مراقبت از پوست است. پوست بدن به‌خصوص پوست صورت در برابر نور بسیار آسیب‌پذیر است؛ اما به جهت جذب ویتامین دی و افزایش سلامتی بدن، شما نیاز به قرار گرفتن در برابر نور خورشید دارید. برای اینکه بتوانید از نور خورشید استفاده کنید بدون آنکه به پوستتان آسیبی برسد نیازمند یک سری محصولات مانند کرم ضد آفتاب جهت مراقبت از پوست خود در برابر آفتاب هستید. یکی از مهم‌ترین خطرات قرار گرفتن در مقابل نور خورشید بدون آنکه اصول مراقبتی از پوست را رعایت کنید، آفتاب سوختگی است.

اگر شدت این آفتاب سوختگی زیاد باشد، پوست شما ضعیف شده و دچار آسیب‌های جدی نظیر خشک شدن، تغییر رنگ دادن، چروک شدن خواهد شد و از بزرگترین خطرات قرار گرفتن در برابر آفتاب نیز بروز سرطان پوست است. در نتیجه جهت محافظت از پوست در برابر آفتاب، باید روش‌های مراقبت را خوب بلد باشید و محصولاتی که از پوست در مقابل آفتاب مراقبت می‌کند را به درستی بشناسید و از آن‌ها جهت پیشگیری از هر عارضه پوستی استفاده نمایید.

در ادامه مطالب توضیحات مختصری از روش‌های جلوگیری تاثیرات مخرب نور آفتاب خواهیم داشت و در مورد انواع کرم ضد آفتاب مطالبی را ارائه خواهیم داد، اگر تمایل به محافظت از پوست در برابر آفتاب دارید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چگونگی مراقبت از تاثیرات مخرب نور آفتاب

یکی از دلایل آسیب رساندن به پوست پرتوهای نامرئی فرابنفش است که توسط خورشید به زمین ارسال می‌شود؛ به همین دلیل تا می‌توانید باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید تا از این اثرات مخرب در امان باشید. در بعضی از مکان‌ها مثل ساحل، استخرهای روباز، اقیانوس‌ها و حتی در برف آفتاب به صورت مستقیم‌تر بر زمین پرتوافشانی می‌کند و این امر باعث می‌شود که شما در این مکان‌ها دچار آفتاب سوختگی شدیدتری شوید. در هر صورت شما قبل از خروج از منزل حتما باید به نکاتی جهت سلامت پوست خود توجه داشته باشید و اقدامات محافظتی برای مراقبت از پوست در برابر آفتاب انجام دهید. این اقدامات به شرح زیر است:

  • در سایه قرار بگیرید؛

بعد از خروج از منزل تا حد امکان در سایه‌ها قدم بزنید و اگر در مکان‌هایی که سایه وجود ندارد مثل ساحل دریا حتما از یک چتر جهت ایجاد سایه کمک بگیرید.

  • از کرم ضد آفتاب استفاده کنید؛

این نوع کرم‌ها حاوی ترکیباتی هستند که باعث محافظت از پوست در برابر آفتاب می‌گردند، کرم ضد آفتاب به صورت‌های اسپری و لوسیون در بازار وجود دارد و دارای عیار حفاظتی متفاوتی هستند و هر چه این عیار بالاتر باشد خاصیت حفاظتی آن در برابر نور خورشید بیشتر است. از کرم‌های تاریخ گذشته استفاده نکنید و حتما هر سه سال یکبار کرم ضد آفتاب خود را تعویض نمایید. کرمی را تهیه نمایید که در صورت عرق کردن و یا قرار گرفتن در آب، باز خاصیت ضد آفتاب بودن خود را حفظ کرده باشد.

توصیه می‌شود حتی در زمان ابری و غیرآفتابی نیز از این کرم‌ها استفاده کنید و هر دو ساعت یکبار این عمل را تکرار کنید. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای محافظت از پوست در برابر آفتاب استفاده از کرم ضد آفتاب است به شرط آنکه عیار آن بالاتر از ۱۵ باشد.

حال چه کسانی نیاز به کرم ضد آفتاب دارند؟

به نقل از داروخانه آنلاین https://mahtateb.com جالب است بدانید که به غیر از کودکان زیر 6 ماه، تمامی افراد در تمام سنین برای محافظت از پوست خود باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. حتی نوزادان کمتر از 6 ماه نیز با در نظر گرفتن شرایط خاص می توانند از این کرم استفاده کنند.تنها کافی است که spf آن را به درستی انتخاب کنید. همچنین افرادی که پوستشان مستعد تغییر رنگدانه های پوستی است بیشتر از دیگران نیاز به ضد آفتاب دارند.

  • لباس مناسب بپوشید؛

در روزهای آفتابی بخصوص روزهای گرم تابستان از بلوز و شلوار مناسب در برابر آفتاب استفاده کنید تا دست و پا و دیگر اعضای بدنتان در برابر آفتاب قرار نگیرد و دچار آفتاب سوختگی نشود. سعی کنید حتی‌المقدور از لباس‌هایی با جنس پلی استر و یا کتان استفاده نمایید و در انتخاب رنگ لباس هم دقت کنید که از رنگ‌های روشن یا تیره استفاده شود؛ زیرا باعث برگشت پرتوهای خورشید می‌گردند. اگر در دریا یا استخرهای روباز شنا می‌کنید حتما یکدست لباس خشک نیز همراه خود داشته باشید.

  • از کلاه استفاده کنید؛

یکی از روش‌های محافظت از پوست در برابر آفتاب، گذاشتن کلاه لبه‌دار است. این نوع از کلاه‌ها به خوبی سر و صورت شما را می‌پوشاند و از پوست شما در برابر پرتوهای نور خورشید محافظت می‌کند. سعی کنید از کلاهی با جنس کتان استفاده نمایید. البته از زدن کرم ضد آفتاب نیز قافل نشوید.

  • از چشم خود محافظت نمایید؛

نور آفتاب احتمال خطر آب مروارید را بسیار تشدید می‌کند و باعث آسیب رساندن به پوست اطراف چشم و در نتیجه ایجاد چین و چروک می‌گردد. همچنین پرتوهای نور فرابنفش به چشم آسیب‌های جبران ناپذیری وارد می‌کند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود حتما در برابر آفتاب از عینک آفتابی مناسب و استاندارد استفاده کنید.

  • از حمام آفتاب و استفاده از لامپ آفتابی خودداری نمایید؛

استفاده از لامپ‌های آفتابی فرابنفش و همچنین حمام آفتاب جهت برنزه کردن پوست، خطر ابتلا به سرطان پوست را دوچندان می‌کند. بهتر است قبل از برنزه کردن پوست حتما از لوسیون‌های مخصوص استفاده کنید تا دچار سوختگی نشوید.

  • عوارض جانبی داروها را بشناسید؛

برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضد التهاب یا ضد قارچ، داروهای شیمی درمانی یا داروی مخصوص کنترل فشار خون دارای عوارضی هستند که در آن فرد در برابر آفتاب دچار حساسیت می‌شود. قبل از مصرف این داروها با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

انواع کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب همانند سایر لوازم آرایشی دارای انواع مختلف هستند که با خاصیت و کیفیت و برندهای متفاوت در بازار وجود دارد و شامل: ضد آفتاب گیاهی، ضد آفتاب کمیکال، ضد آفتاب فیزیکال، ضد آفتاب رنگی، ضد آفتاب مخصوص پوست‌های چرب، ضد آفتاب مخصوص پوست خشک می‌باشد. در کرم ضد آفتاب کمیکال، ترکیبات شیمیایی نظیر اکسی بنزن، اکتینوکسات، اکتیسالات، آووبنزون بکار رفته است که یا اشعه فرابنفش را به گرما تبدیل کرده و آن را غیر فعال می‌کند و یا اشعه‌های مضر خورشید را دچار پراکندگی و انحراف می‌کند. کرم ضد آفتاب کمیکال مناسب پوست‌های حساس نیست، چون ممکن است ایجاد حساسیت کند. در کرم ضد آفتاب فیزیکال نیز از ترکیب دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی استفاده شده است.

حساسیت این نوع کرم از کرم ضد آفتاب کمیکال کمتر است. دو نوع اشعه مضر برای پوست در نور خورشید وجود دارد که شامل اشعه UVA(با خاصیت پیرکنندگی پوست) و اشعه UVB ( با خاصیت سوزاندن پوست) است. بنابراین بهتر است از کرم‌هایی جهت محافظت از پوست در برابر آفتاب استفاده کنید که دارای SPF بالاتر از ۱۵ باشد، چون این نوع کرم ضد آفتاب در برابر این دو اشعه مقاومت بیشتری دارد.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید