قلب خود را در پارک ملت بهتر بشناسید

از سال ۲۰۰۰ میلادی فدراسیون جهانی قلب روز جهانی قلب را بنیان گذاری کرده است، تا به مناسبت این روز، مردم دنیا را از خطرات بیماری قلبی و سکته مغزی به عنوان اولین علت مرگ مطلع کند. این بیماری ها سالانه میلیون ها نفر را از بین می برند و این تعداد هم چنان رو به افزایش است.

دکتر اکبر نیک پژوه مسئول فنی واحد پیشگیری و ارتقای سلامت مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی در گفت و گو با نبض ما گفت: مشکلات قلبی و عروقی در طول زمان ایجاد می شوند، سرخرگ های تغذیه کننده قلب و مغز به شکل تدریجی به دلیل رسوب چربی و کلسترول دچار انسداد می شوند. این رسوبات پلاک نامیده می شوند. پلاک می تواند کنده شده و یا سبب ایجاد یک لخته شود. زمانی که جریان خون دچار انسداد شود، شما ممکن است دچار سکته مغزی یا حمله قلبی شوید.

این متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی افزود: بیماری های قلبی عروقی انواع مختلفی دارند و افراد زیادی به یکی از انواع این بیماری ها مبتلا می باشند. سالانه انسان های بسیاری بدلیل ابتلا به این بیماری ها می میرند و این بیماری ها عامل بسیاری از مرگ و میرها می باشند.

وی با اشاره به اینکه فدراسیون جهانی قلب شعار امسال خود را ” زندگی تان را پرتوان کنید” اعلام کرده است، گفت: واحد پیشگیری و ارتقای سلامت مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی در روز ۵ شنبه مورخ هشت مهر مطابق با ۲۹ سپتامبر برنامه ای را در پارک ملت تهران برگزار می کند و در آن به ارزیابی میزان خطر 10 ساله بیماری های قلب و عروق شهروندان می پردازد.

دکتر نیک پژوه در باره این برنامه گفت: در این برنامه در مورد عوامل خطرساز اصلی حمله قلبی و هم چنین آمار مرگ و میر بیماری های قلبی عروقی در ایران و نیز شیوه های پیشگیری از بیماری های قلبی و توجه به اصول سلامتی و ورزش می پردازیم.

همچنین مرکز آموزشی،تحقیقاتی َو درمانی قلب و عروق شهید رجایی با همکاری شهرداری منطقه سه تهران ایستگاه خدمات سلامت پزشکی و پرستاری به مدت دو روز،چهارشنبه و پنجشنبه از مورخ هفتم لغایت هشتم از ساعت ۱۵ لغایت ۱۹ در کنار دریاچه پارک ملت برگزار می کند که به صورت رایگان از همشهریان گرامی فشار خون، چربی خون و قد و وزن خون را اندازه گیری کرده و بر حسب معیارهای مطالعه فرامینگهام توسط پزشک های مرکز پس از تخمین میزان خطر 10 ساله ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، توصیه های پزشکی مناسب ارایه خواهد شد.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید