میوه های ضد اسید معده

رفلاکس اسید معده، که به سوزش قلب نیز معروف است، یک شرایط مزمن می باشد که در آن اسید یا صفرا (زرداب)، از مری به معده جریان می یابد و پوشش داخلی آن را تحریک می کند. این یک بیماری طولانی مدت می باشد که به علت جریان اسید بازگشتی به مری، باعث احساس سوزش در ناحیه پایین قفسه سینه می شود. این امر منجر به ایجاد طعم اسید مانند در دهان، استفراغ، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی و پوسیدگی دندان ها می شود.

اسفنکتر پایین مری، حلقه ای از ماهیچه ی نزدیک به دریچه معده می باشد، که به هنگام عبور غذا از آن بسته می شود. اما اگر فوراً بسته  نشود یا به طور مکرر باز شود، اسید تولید شده در معده، به سمت مری، بالا می رود. این امر منجر به رفلاکس اسید معده یا بیماری رفلاکس دستگاه گوارش می شود. در ادامه مقاله با میوه های ضد اسید معده آشنا می شویم.

. فرهنگ کاری در شهرهای بزرگ، مستلزم داشتن چند وظیفه در یک زمان است که اغلب منجر به افزایش سطوح استرس می شود و این پدیده روز به روز در حال افزایش است. خوردن وعده های سنگین و بزرگ، در وقفه های نامنظم نیز موجب رفلاکس اسید معده می شود. برنامه های کاری و سبک زندگی شهری، مدت زمانی بیشتر از حد معمول، ما را از خوردن غذا باز می دارد و وقتی شروع به خوردن غذا می کنیم، بیش از حد مورد نیاز مصرف می کنیم.

در شرایط ایده آل، ما باید وعده های غذایی کوچکی در فواصل منظم داشته باشیم، چرا که مصرف وعده های بزرگتر در وقفه های نامنظم، سطح اسید معده را افزایش می دهد. مصرف غذای تند و اسیدی نیز منجر به رفلاکس معده می شود. . چندین پژوهش ثابت کرده اند که چاقی نیز منجر به رفلاکس اسید معده می شود. افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند نیز ممکن است، در خطر داشتن رفلاکس اسید معده باشند. 

برای مقابله با اسید معده چه بخوریم؟

رفلاکس اسید معده ممکن است در افراد مختلفی با عادت های غذایی و نوشیدنی های متفاوت اتفاق بیفتد. دلیل آن اغلب مربوط به سبک زندگی فردی باشد اما ممکن است در نتیجه ی فتق هیاتال (هرنیا) باشد. در این شرایط، سوراخی در دیافراگم وجود دارد که به بخش فوقانی معده اجازه می دهد وارد حفره قفسه سینه شود، این امر منجر به  رفلاکس دستگاه گوارش می شود.

با اجتناب از غذاهای پر ادویه و مرکبات و  در عوض، خوردن غذاهایی که به خنثی کردن اسید اضافی کمک می کنند، می توان ریفلاکس اسیدی را از بین برد. وعده های غذایی خود را کوچکتر بردارید، چرا که وعده های بزرگ، معده را پر می کنند و به قسمت داخل شکمی معده (LES) فشار وارد می کنند و احتمال رفلاکس و  GERD بیشتر می شود. از آنجا که چربی شکم اضافه، به معده فشار وارد می کند و آب معده را به داخل مری وارد می کند، باید مراقب افزایش وزن بود.

میوه هایی که به کاهش رفلاکس اسید معده کمک می کنند:

تشخیص رفلاکس اسید معده به معنای خداحافظی با تمام میوه های مورد علاقه تان نیست. این غذاهای غنی، بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند. میوه ها معمولاً چربی پایینی دارند و سرشار از فیبرهایی هستند که به محافظت در برابر رفلاکس اسید معده کمک می کند.

به دنبال PH بالاتر باشید

اگر شما رفلاکس اسید معده دارید، بهترین کار انتخاب میوه هایی هست که خاصیت بازی بالاتر و خاصیت اسیدی کمتری دارند. در شیمی،  PH شاخص اندازه گیری اسیدی یا بازی بودن یک خوراکی می باشد. 

موزها: هضم آسان، مواد مغذی بالا

موزها، یکی از فست فودهای طبیعی می باشند. هضم آنها آسان است، پتاسیم بالایی دارند و میزان اسیدی آنها نسبت به بسیاری از میوه های دیگر کمتر می باشد. برای مثال،  PH موز تقریباً 5 می باشد.

نارگیل : یکی از میوه های با کمترین خاصیت اسیدی

فواید خوردن نارگیل در سطح وسیعی شناخته شده می باشد. نارگیل ها مزایای زیادی برای سلامتی دارند که شامل بهبود عملکرد مغز و حفاظت دربرابر بیماری های قلبی و سکته می باشد. آنها در بین میوه ها کم ترین میزان اسید را دارند.

علت بروز رفلاکس معده چیست؟

خرما و انجیر: با شیرینی طبیعی

خرما ها و انجیرها نسبتاً کم اسید هستند. سالها پیش، این میوه ها اغلب به خاطر خاصیت شیرینی طبیعی خود، مانند شیرینی پس از شام سرو می شدند. امروزه، خرماها و انجیرها می توانند به محصولات پخته شده، اسموتی ها یا گرانولا، شیرینی اضافه کنند.

خانواده خربزه: اگر شما رفلاکس اسید معده دارید، خوردن آنها مانعی ندارد.

هندوانه ها و طالبی ها ویتامین های بالایی دارند و کم کالری هستند. آنها همچنین محدوده ی  PH بالایی دارند، به این معنا که میزان اسیدی در آنها نسبتاً کم می باشد.

پاپایا : طعم سالم آب و هوای گرم

پاپایاها اسید کمی دارند و طعم مناطق استوایی را می دهند. آنها همچنین حاوی کاروتن و ویتامین  C هستند. اگر فروشگاه شما پاپایای تازه ندارد، معمولا می توانید آن را به صورت خرد و بسته بندی شده فریزری یا خشک و بسته بندی شده پیدا کنید.

خانواده توت ها: خوشمزه، مغذی با محتوای اسیدی پایین

توت های مختلف، نیروگاه های غذایی هستند و بالاترین سطح آنتی اکسیدان را نسبت به هر میوه تازه ای دارند. و آنها به ویژه شاه توت، تمشک و توت فرنگی،  PH بالایی دارند و در صورت ابتلا به رفلاکس اسید معده قابل تحمل هستند.  

نکته: توت فرنگی های ارگانیک بخرید، چرا که آنها در فهرست میوه ها و سبزیجاتی هستند که بیشتر در معرض سموم دفع آفات قرار دارند.

شلیل و هلو:

: آنتی اکسیدان های بالایی دارند. هم شلیل و هم هلو سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان های ضروری هستند. آنها همچنین  PH بالایی دارند، از اینرو در صورت داشتن رفلاکس اسید معده، آنها را قابل تحمل می کند. بهتر است که در صورت امکان، هر دو آنها را از نوع ارگانیک تهیه کرد.

خواص شلیل

هندوانه

این میوه محبوب، آنتی اکسیدان ها، ویتامین  C و ویتامین  A و آمینواسیدهای بالایی دارد. به علت محتوای آب بالای آن ، به هضم و حفظ آب بدن کمک می کند. این میوه اسید معده را خنثی می کند و رفلاکس را کاهش می دهد.

سیب ها

این عضو خانواده گل رُز حاوی ویتامین های  A ،  C ،  D ، B16 و  B12 هستند. کلسیم، منیزیم و آهن نیز در سیب ها یافت می شوند. این میوه موجب بهبود هضم سالم و حرکت منظم روده ها می شود. سیب اسید معده را کاهش می دهد و معده را تسکین می بخشد.

گام بعدی در صورت داشتن رفلاکس معده

بسیار مهم است که امتحان کنید کدام میوه برای سیستم هضم غذای منحصر به فرد شما بهتر عمل می کنید. رفلاکس اسید معده می تواند بسیار پیچیده باشد و معمولاً ناشی از عوامل زیادی، نه فقط هضم یک گروه میوه خاص می باشد.


نبض ما

2.7/5 - (13 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم