آیا سیر فیبروم را درمان می کند؟

فیبروم رحمی یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامت زنان است. چیزی حدود ۴۰ درصد از زنان ایرانی با این مشکل مواجه‌اند. فیبروم رحمی معمولا علامت خاصی ندارد و در خیلی از مواقع به صورت کاملا تصادفی تشخیص داده می‌شود. ممکن است خانمی برای معاینات روتین یا سونوگرافی به پزشک مراجعه کرده باشد و پزشک در حین معاینه، تشخیص دهد که در رحم فیبروم وجود دارد.

در مشورپ بخوانید: تست کرونا در منزل

فیبروم یک توده خوش‌خیم است که از بافت عضلانی جداره رحم ناشی می‌شود. بسیار بعید است که این توده‌ها بدخیم شوند، اما ممکن است مشکلاتی را برای فرد ایجاد کنند. فیبروم در اغلب موارد با دارو درمانی، ورزش کردن، رعایت رژیم غذایی مناسب و به‌طور کلی تغییر سبک زندگی بهبود می‌یابد؛ اما ممکن است گاهی هم منجر به ناباروری یا در موارد بسیار نادر به سرطان تبدیل شود.

فیبروم چه علائمی دارد؟

فیبروم‌ها بسته به این که در کجای رحم ایجاد شوند، علائم مختلفی دارند. اگر این توده‌ها در محیط بیرونی رحم باشند، باعث ایجاد فشار روی اعضای لگنی، روده، حالب و مثانه می‌شوند. مثلا ممکن است بیمار با علائم تکرر ادرار مراجعه کند و برای او تشخیص فیبروم بدهند. اگر فیبروم از دهانه رحم خارج شود، باعث خونریزی واژینال یا درد در زمان نزدیکی خواهد شد. اگر فیبروم داخل حفره رحم یا نزدیک حفره رحم و نزدیک مخاط آن‌ قرار گرفته باشد، باعث می‌شود فرد در طول دوران قاعدگی خونریزی‌های غیرطبیعی و شدیدی داشته باشد. اگر تعداد فیبروم زیاد باشد می‌تواند به بزرگ شدن رحم هم منجر شود.

بنابراین در صورت داشتن هر کدام از این علائم، در اولین فرصت باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره آنلاین تخصصی پزشکی دارید، می‌توانید به صورت غیرحضوری و از طریق وبسایت و اپلیکیشن مشورپ با پزشکان متخصص زنان و زایمان گفت‌وگو کنید.

مشاوره آنلاین پزشکی در مشورپ

برای درمان فیبروم چه باید کرد؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، اولین اقدام در مواجهه به علائم فیبروم، مراجعه به پزشک متخصص زنان است. حتی اگر علامت مشخصی هم ندارید، توصیه می‌شود زنان هر ۶ ماه یا یک سال به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند و آزمایشات و معاینات روتین سالانه را انجام دهند. همین مراجعات می‌تواند کمک کند تا فیبروم در مراحل اولیه تشخیص داده شده و کنترل شود.

پزشک متناسب با وضعیت بیمار و اندازه فیبروم، نوع درمان را مشخص می‌کند. از آنجا که فیبروم وابسته به هورمون است، درمان قطعی و مشخصی برای آن وجود ندارد. ممکن است در بعضی بیماران دارو درمانی انجام شود، در برخی دیگر جراحی و تعدادی هم اصلا به درمان نیاز نداشته باشند و با همان معاینات ۶ ماهه، وضعیت فیبروم و میزان رشد آن کنترل شود.

آیا مصرف سیر در درمان فیبروم موثر است؟

بعد از تشخیص فیبروم، احتمالا پزشک به شما توصیه می‌کند تا از رژیم غذایی سالم‌تری استفاده کنید. مصرف غذاهایی مثل ماهی، گوشت سفید بدون چربی، سویا، پیاز و سیر برای کوچک شدن فیبروم مفیدند. از طرفی خوردن خوراکی‌هایی مثل گوشت قرمز، الکل، فست‌فود، غذاهای چرب، قند غیرطبیعی و آرد سفید برای فیبروم بسیار مضر است و ممکن است باعث بزرگ‌تر شدن اندازه آن شود. این خوراکی ها غذاهای مضر برای فیبروم رحمی هستند.

سیر به دلیل داشتن ویتامین‌های ب ۶، سی و مواد معدنی در تنظیم هورمون‎های بدن خانم‎ها بسیار قوی عمل می‌کند. اگر باردار نیستید می‌توانید از سیر به عنوان یک ماده غذایی کاملا موثر برای کوچک کردن فیبروم رحمی استفاده کنید. در سیر ماده بسیار شفابخش و موثری با نام آلیسین وجود دارد. سیر می‌تواند رشد تومورهای فیبروئیدی مانند فیبروم را از طریق جلوگیری دسترسی آنها به خون، متوقف کند و باعث جلوگیری از رشد فیبروم‌ها شود. بهتر است سیر را به صورت خام مصرف کنید؛ اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید این کار را انجام دهید، استفاده از روغن سیر یا سیر پخته هم می‌تواند تا حدودی موثر باشد.

در کنار سیر می‌توانید از مواد غذایی دیگیری مثل شنبلیله، روغن گل مغربی، سنبل ختایی و گیاه پنج انگشت نیز استفاده کنید.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که مصرف غذاهای سالم و گیاهان دارویی به تنهایی نمی‌تواند بیماری شما را درمان کند و لازم است حتما تحت نظر پزشک قرار بگیرید و از توصیه‌های او استفاده کنید. در واقع ورزش کردن و داشتن یک رژیم غذایی سالم و همچنین دوری از الکل و سیگار در کنار دارو و تجویزهای پزشک می‌تواند روند بهبود شما را بسیار سریع‌تر کند.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید