آیا مصرف مکمل های بدنسازی عوارض دارد؟

شاید بهتر باشد موضوع بحث خود را با دو پرسش آغاز کنیم، آیا از عوارض مکمل بدنسازی اطلاع دارید؟ و آیا تمامی مکمل‌های بدنسازی دارای عوارض هستند؟ این دو سوالاتی هستند که تا کنون برای تمامی ورزشکارانی که از این نوع مکمل‌ها استفاده می‌کنند پیش آمده است.

ما در این مطلب سعی داریم ضمن بررسی مکمل‌های بدنسازی به این دو پرسش پاسخ دهیم. پس چنانچه از جمله افرادی هستید که از این نوع مکمل‌ها برای رشد عضلات خود استفاده می‎کنید، پیشنهاد می‎کنیم این مطلب را بخوانید. ما در ادامه به عوارض مکمل بدنسازی و همچنین مزایای استفاده از آن پرداخته و به شما خواهیم گفت بهترین مکمل‌های بدنسازی چه نوع ویژگی‌هایی دارند. اما در ابتدا لازم است با ساختار و ویژگی‌های مکمل بدنسازی آشنا شوید.

مکمل بدنسازی چیست؟

به زبانی ساده بهترین مکمل‌های بدنسازی سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین‎ها، اسیدهای آمینه و همچنین اسیدهای چرب ضروری، کراتین و محصولات چربی‌سوز و تقویت کننده‌های تستوسترونی هستند که یا در یک محصول به صورت یکجا وجود دارند و یا ورزشکاران از آن‌ها به صورت تلفیقی استفاده می‌کنند.

نکته مهم این است که مکمل هیچگاه جایگزین مناسبی برای وعده‌های غذایی نیست؛ اما استفاده از آن در کنار غذا می‌تواند به پرورش عضلات و رشد ماهیچه‌های ورزشکار در مدت زمان کوتاه کمک کرده و آن را تسریع بخشد. نکته دیگری که ذکر آن ضروری به نظر می‌رسد این است که برای انتخاب بهترین مکمل‌های بدنسازی باید به سن، جنسیت و همچنین نوع فعالیت بدنی و ورزشی که ورزشکار به آن مشغول است، توجه شود.

آیا بدن ما به مصرف مکمل ورزشی نیاز دارد؟

ما در این بخش به این پرسش پاسخ خواهیم داد اما جواب این پرسش هم می‌تواند بله باشد هم خیر. زیرا استفاده از مکمل‌های ورزشی به هدفی بستگی دارد که شما در ذهن دارید.

اگر از جمله افرادی هستید که فکر می‌کنند تنها با استفاده از مکمل‌های بدنسازی و بدون غذا و داشتن رژیم غذایی می‌توانند تنها با استفاده از این محصولات به رشد عضلات خود کمک کنند، این یک اشتباه بزرگ است.

چرا که ورزشکاران و بدنسازان در کنار برنامه‌های ورزشی مرتب و روتین و همچنین برخوداری از رژیم غذایی مناسب از مکمل‌ها نیز استفاده می‌کنند. زیرا اگر بخواهند به جای مکمل‌ها تنها از مواد غذایی استفاده کنند، روزانه حجم زیادی غذا را باید میل کنند که طبیعتا غیرممکن بوده و هزینه‌های فراوانی را برای آن‌ها در پی خواهد داشت.

به این ترتیب عوارض مکمل بدنسازی بر ورزشکارانی که از سلامتی خود مطمئن هستند و به طور روزانه تمرین‌های قدرتی انجام می‌دهند، بی اثر بوده و حتی می‌تواند به آن‌ها کمک نماید تا زودتر به نتیجه دلخواه دست یابند ولی برای سایرین می‌تواند مشکل ساز باشد. اگر شما جزء افراد زیر هستید عوارض مکمل بدنسازی می‌تواند برایتان دردسرساز شود.

  • اگر شما روزانه تحرک بسیار کمی دارید و هیچ نوع فعالیت ورزشی را انجام نمی‌دهید
  • از وزنه یا دستگاه‌های بدنسازی و یا سایر تمرینات برای عضله‌سازی استفاده نمی‌کنید.
  • رژیم غذایی خاصی ندارید و در هر ساعت از شبانه روز هر نوع غذا و خوراکی که میل دارید را استفاده می‌کنید.
  • تحت درمان بیماری خاصی هستید.

با بررسی این نکات به پاسخ درست خواهید رسید که آیا مکمل بدنسازی می‌تواند مناسب شما باشد یا خیر؟

چه موقعی مصرف مکمل‌ها عوارض دارد؟

چه زمانی مصرف مکمل های بدنسازی عوارض دارد

در خرید مکمل‌های ورزشی این نکته حائز اهمیت است که اصولا بهترین مکمل‌های بدنسازی گران‌ترین آن‌ها نیست.

در صورتی که شما مکمل را از نوع و برند مرغوب و شناخته شده خریداری نمایید و با توجه به مطالبی که پیشتر اشاره کردیم به طور اصولی از آن‌ها استفاده نمایید، برای شما کاملا بدون عوارض و بی‌خطر خواهد بود. اما همین مکمل‌های مرغوب نیز چنانچه توسط مادران شیرده، خانم‌های باردار و افرادی که دارای بیماری‌های خاصی هستند بدون نظر پزشک و کارشناس مورد استفاده قرار گیرد و یا نوجوانان و جوانان به صورت خودسرانه از آن‌ها استفاده نمایند، می‌تواند آن‌ها را دچار عوارض و مشکلات زیر نماید.

عوارض مکمل بدنسازی شامل چه مواردی می‌شود؟

  • تبش قلب
  • استرس و اضطراب
  • افسردگی
  • کم اشتهایی
  • رفتارهای خشونت آمیز
  • خواب آلودگی
  • فشار زیاد به ساق پا
  • ایجاد مشکل برای کبد و کلیه
  • کاهش حجم خون
  • تشنج
  • جوش صورت
  • ریزش مو

البته یک یا چند مورد از عوارض بالا ممکن است در هر فرد دیده شود.

بهترین مکمل‌های بدنسازی کدام‌ها هستند؟

در حال حاضر بهترین مکمل‌های بدنسازی آن‌هایی هستند که در ساختارشان ATP به کار رفته است. ATP یا آدنوزین تری فسفات منبعی از انرژی که کمک می‌کند بدن ما زنده باشد و قدرت انجام کارهای مختلف را به ما می‎دهد.

به زبانی ساده‌تر هنگامی که این سه فسفات از مولکول جدا می‌شود، انرژی زیادی تولید کرده و بدن شما برای انجام کارهای روزانه و یا ورزش‌های مختلف از آن استفاده می‌کند.

اما یک نکته وجود دارد؛ عضلات تنها برای چند ثانیه ATP را در خود نگه می‌دارند و پس از آن بدن از کراتین فسفات، اکسیژن و گلوکز استفاده می‌کند تا جایگزینی برای  ATP فراهم نماید. ورزشکاران با مصرف مکمل‌هایی که در ساختارشان ATP به کار رفته است به این فرآیند کمک کرده و مزایای زیر را مشاهده خواهند کرد.

  • افزایش قدرت و استقامت
  • سرعت یافتن جریان خون
  • احساس خستگی کمتر هنگام انجام تمرینات

ممکن است با توجه به مکمل‌های غیراستاندارد و تقلبی که در بازار موجود است شما نسبت به انتخاب بهترین مکمل بدنسازی سخت‌گیر شوید و یا کمتر اعتماد کنید.

دقیقا حق با شماست. اما از آن جا که ATP در بدن ما وجود دارد و به طور طبیعی تولید می‌شود، عوارضی بدنمان را تهدید نمی کند.

در مورد ATP  ما می‌توانیم این اعتماد را به شما بدهیم که به جهت سازگاری با بدن و اندام‌های داخلی، چنانچه قرص و یا پودر ATP  مانند هر مکمل و داروی دیگری تحت نظر مربی مورد استفاده قرار گیرد زیان آور نخواهد بود. فروشگاه ترندان مرکز فروش مکمل ATP این محصول را به صورت قرص و پودر در اختیار ورزشکاران قرار داده است.

مکمل های Atp

فروشگاه آنلاین ترندان

فروشگاه ترندان در حال حاضر در زمینه فروش مکمل ATP به صورت آنلاین فعالیت دارد. این محصول که توسط مجموعه دانش محور ATP Science  تولید شده است توانسته با رعایت اصول خاص علمی در سطح بین‌المللی محصولی سالم و خاص را تولید کرده و در این حوزه افتخارات فراوانی را کسب نماید.

شرکت ATP Science در استرالیا فعالیت دارد و در زمینه تولید مکمل‌ها و داروهای مختلف در حوزه سلامت و تندرستی فعالیت دارد. شرکت ترندان نماینده این مرکز در ایران است که به صورت انحصاری این محصول را وارد کرده و شما می‌توانید با خیالی آسوده مکمل ATP یکی از بهترین مکمل‌های بدنسازی را از این مرکز خریداری نمایید.

همچنین فروشگاه آنلاین ترندان به آدرس  www.trendan-sport.com خدمات دیگری از قبیل ارائه برنامه غذایی را در اختیار مشتریان و ورزشکاران قرار خواهد داد. شما می‌توانید جهت خرید مکمل ATP از این مجموعه با کارشناسان این مرکز ارتباط برقرار کرده و مشاوره بگیرید.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید