انواع عمل های جراحی برای لاغری

برای لاغری شیوه‌ هایی چون رژیم و ورزش وجود دارد، ولی در برخی از مواقع که فرد دچار چاقی شدید است، به توصیه پزشک برای پایین آوردن وزن به عمل‌ های جراحی رو می‌ آورد. امروزه عمل‌ های لاغری متنوعی وجود دارد که پزشک متخصص با توجه به شرایط فرد یکی از آنها را برای عمل کاهش وزن انتخاب می‌ کند. در ادامه به معرفی انواع عمل‌ های لاغری و تفاوت های آن می پردازیم.

عمل لیپوساکشن
عمل لیپوساکشن

عمل لیپوساکشن

یکی از معروف‌ ترین روش‌ های جراحی لاغری لیپوساکشن است. در این عمل چربی‌ های اضافه مناطق خاصی از بدن برداشته می شود تا تغییر شکل در آن نواحی رخ دهد. در این عمل جراح با استفاده از لوله کوچکی که کانول نام دارد و از جنس استیل است، عمل لیپوساکشن را انجام می‌ دهد. کانول میله‌ کوچکی است که بر روی آن سوراخ‌ های متعددی قرار دارد و به کمک برش‌ های 5 تا 6 میلیمتری در زیر پوست قرار می‌ گیرد. گفتنی است در هر بار عمل لیپوساکشن تنها 7 کیلوگرم چربی خارج می‌ شود.

خوب است بدانید که عمل لیپوساکشن برای حذف چربی‌ هایی است که با ورزش از بین نمی‌ روند، از این رو نباید انتظار کاهش وزن بسیار با این روش را داشته باشید.

عمل لیپوماتیک

عمل جراحی لیپوماتیک که به آن پیکرتراشی نیز می‌ گویند، یکی از روش‌ های پیچیده برای کاهش وزن است. در این روش چربی‌ های بدن بدون درد و خون‌ریزی خاصی از بدن تخلیه می‌ شوند. از عمل لیپوماتیک برای کاهش سایز استفاده شده و در مقایسه با لیپوساکشن عمل دقیق‌ تری محسوب می‌ شود. درباره دستگاه لیپوماتیک به نقل از کلینیک زیبایی رخ آرا بهتر است بدانید : “دستگاه لیپوماتیک دارای یک کمپرسور هوای فشرده است، با انتقال هوای فشرده به میله‌ای دارای انعطاف به نام کانولا باحرکات سه‌بعدی سریع که هم‌زمان ارتعاش، لرزش و نوسان (Fluctuation ،vibration & rotation) را شامل می‌شود؛ در زیر پوست پیوند چربی‌ها را در هم می‌شکند و از آنها مایع تولید می‌کند که این مایع را به طور کامل تخلیه می‌کند. چربی تخلیه شده بعد از لیپوماتیک کاملا سالم و زنده است و می‌توان از چربی خارج شده توسط دستگاه لیپوماتیک جهت تزریق مجدد چربی به عنوان فیلر و پرکننده در برجسته‌سازی و حجیم‌سازی باسن، سینه و یا سایر اندام‌ها استفاده کرد. چربی تخلیه شده در روش لیپوماتیک چربی سالمتری است، نسبت به چربی ساکشن شده و نسبت به چربی تخلیه شده در روش لیپوساکشن از دوام بیشتری جهت تزریق به عنوان فیلر برخوردار است.”

عمل بای پس معده به روش  Roux‌en‌Y

یکی از شایع‌ ترین انواع جراحی‌ های لاغری بای پس معده با استفاده از روش  Roux‌en‌Y است. در این روش قسمتی از معده بریده می‌ شود تا در کنار کم شدن غذا، مقدار جذب غذا نیز کاهش یابد. گفتنی است پس از انجام این عمل جراحی لاغری، قسمت باقی مانده معده تنها قابلیت نگهداری 28 گرم غذا را دارد، در صورتی که معده عادی مقدار بسیار بیشتری از غذا را در خود نگه می‌ دارد.

عمل بای پس معده به روش انحراف بلیو پانکراتیت توسط duodenal switch

یکی دیگر از روش‌ های بای پس معده که روش پیچیده‌ ای نیز محسوب می‌ شود، استفاده از روش انحراف بلیو پانکراتیت توسط duodenal switch است. در این روش جراح 80% معده را از بین می‌ برد و در نهایت بخش کوچکی از روده کوچک و لوله‌ ای که غذا را به روده کوچک هدایت می‌ کند، باقی می‌ ماند. در این روش میزان جذب غذا و همچنین مقدار غذایی که فرد قادر به خوردن آن است بسیار پایین می‌ آید ولی به دلیل همین دو ویژگی فرد را در خطر ابتلا به سوء تغذیه قرار می‌ دهد. به دلیل ضرری که این عمل دارد، جراحی مذکور تنها برای اشخاصی که دارای BMI بالای 50 هستند، استفاده می‌ شود.

عمل گاسترکتومی یا اسلیو

عمل گاسترکتومی یا اسلیو

عمل گاسترکتومی یا اسلیو از جدیدترین روش‌ های کاهش وزن است. در این روش بخش اول جراحی بای پس معده به روش انحراف بلیو پانکراتیت توسط duodenal switch انجام می‌ شود و به کمک آن شکل معده به صورت تیوپی درآمده و همین امر موجب دریافت کالری بسیار کمی توسط معده می‌ شود. روش گاسترکتومی از بهترین روش‌ ها برای کاهش وزن بالاست.

عمل لاپاراسکوپی باندینگ شکمی

در این روش جراح به کمک یک باند معده را به دو قسمت تقسیم می‌ کند که بخش کوچکتر توسط یک کانال با دیگر بخش‌ های معده در ارتباط بوده و همین امر موجب کم شدن غذای دریافتی فرد می‌ شود. باند استفاده شده در این عمل جراحی قابلیت تنظیم دارد. از آن جایی که روش لاپاراسکوپی از ساده‌ ترین عمل‌ های جراحی لاغری است، بسیاری از پزشکان از این روش برای کاهش وزن استفاده می‌ کنند. لازم به ذکر است که در این روش نسبت به دیگر روش‌ ها با کاهش وزن کمتری روبرو خواهید شد.

عمل پلیکاسیون معده

در عمل لاغری پلیکاسیون معده با کم کردن طول معده، فضای معده را تنگ می‌ کنند. در این روش برای کاهش طول معده، طول این بخش از بدن به صورت مرتب بر روی هم پلیسه زده می‌ شود. با کم شدن فضای معده غذای دریافتی فرد کم شده و لاغر می‌ شود. عمل پلیکاسیون برای افرادی که BMI بین 35 تا 40 دارند، توصیه می‌ شود.

عمل لاغری به چه کسانی پیشنهاد می‌ شود؟

عمل‌ های جراحی لاغری برای افرادی که شاخص توده بدنی و یا همان BMI بالاتر از 35 یا 40 دارند، توصیه می‌ شود که به بیان دیگر حدود 50 کیلو وزن اضافه برای آقایان و 35 کیلو وزن اضافه برای بانوان است. فردی که این میزان اضافه وزن داشته باشد، دچار چاقی شدید بوده و در برخی از مواقع به کمک رژیم و ورزش قابلیت کاهش وزن را نخواهد داشت. به همین دلیل برای کاهش وزن او از عمل لاغری استفاده می‌ شود. انجام عمل جراحی راه پایانی نیست و بعد از آن بیمار باید به قدری انگیزه قوی داشته باشد که رژیم غذایی و ورزش‌ های پیشنهاد شده توسط پزشک را به خوبی انجام دهد تا سلامت بدن خود را به دست آورد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید