ماستوپکسی یا لیفت پستان چیست؟

اصلاح افتادگی پستان و نوک پستان را ماستوپکسی یا لیفت پستان می گویند که جزء جراحی زیبایی پستان محسوب می شود. گاهی این عمل جراحی به تنهایی انجام می شود ولی گاهی باید برای بیمار پروتز قرار داد و یا به همراه بالا کشیدن پستان لازم است که پستان ها را کوچک کرد و یا نیپل و آرئول را اصلاح نمود؛ بنابراین ماستوپکسی یک نوع جراحی است که در آن نوک پستان و پستانی که افتادگی دارد اصلاح می شود. انجام عمل های زیبایی سینه محدودیت سنی ندارد اما برای کسب نتیجه بهتر در بلند مدت ، بهتر است دوران بارداری خود را پشت سر گذاشته باشید.

پتوز یا افتادگی سینه چیست؟

پتوز یا افتادگی سینه یکی از شایع ترین مشکلات در زنان است که با بالا رفتن سن ایجاد می شود و برای درمان آن از جراحی ماستوپکسی یا لیفت سینه استفاده می شود. میزان افتادگی در زنان متفاوت است و تحت تأثیر موارد مختلفی قرار دارد. مواردی که باعث پتوز می شوند عبارتند از استعمال دخانیات، تعداد دفعات بارداری، بزرگی پستان ها و جاذبه ، و همچنین شاخص توده بدنی بالا.  متخصصین جراحی سینه ، معمولاً میزان شدت افتادگی سینه را بر اساس وضعیت قرار گیری نوک پستان نسبت به چین زیر پستان اندازه می گیرند.

انواع برش ها در جراحی لیفت سینه

روش های مختلفی برای جراحی لیفت سینه وجود دارند که این روش ها متناسب با شدت افتادگی سینه و شرایط بیمار انتخاب می شوند. تلاش جراحان بر این است که عمل لیفت سینه را با کمترین برش در بافت سینه انجام دهند تا جای زخم های آن کمتر قابل مشاهده باشد. در ادامه به انواع روش های برش در ماستوپکسی می پردازیم.

انواع برش ها در جراحی لیفت سینه

لیفت هلالی (برش هلالی)

این برش ، یکی از روش هایی است که کمترین زخم را روی بافت پستان ایجاد می کند. در این روش ، برشی هلالی به صورت نیم دایره در حاشیه آرئولار یا هاله اطراف نوک پستان ایجاد می شود. این روش برای زنانی مناسب است که شدت افتادگی سینه در آن ها خفیف است و بافت های اضافی فرعی پستان بر اثر کاهش وزن یا بارداری در آن ها وجود ندارد.

لیفت آرئولار (لیفت دوناتی یا لیفت دایره ای)

اگر شدت افتادگی سینه متوسط باشد ، ممکن است جراح از روش لیفت دایره ای یا دوناتی استفاده کند. در این روش نیز فقط از یک برش استفاده می شود و کمترین جای اسکار یا زخم را باقی می گذارد.

لیفتینگ عمودی سینه (لیفتینگ آبنباتی شکل)

در این روش نیز جراح تنها با استفاده از یک برش عمودی در قسمت فوقانی سینه ، عمل ماستوپکسی را انجام می دهد. این روش برای افرادی مناسب است که دوست ندارند جای زخم یا اسکار زیر خط سینه یا اطراف هاله سینه های آن ها مشاهده شود. روش برای زنانی که افتادگی سینه در آن ها شدید است مناسب می باشد.

لیفتینگ لنگری (لیفتینگ T معکوس یا لیفت کامل سینه)

این روش ، بیشترین میزان اسکار را از خود به جای می گذارد و در عین حال، در افرادی که افتادگی شدید سینه دارند بهترین روش است. این برش به منظور لیفت سینه به شکل لنگر است به این شکل که یک برش دور هاله سینه انجام می شود. سپس به امتداد قسمت زیرین هاله سینه برشی عمودی رو به پایین انجام شده و در نهایت ، یک برش هلالی زیر خط سینه ایجاد می شود.

روش های لیفت سینه بدون جراحی

 

لیفت سینه با لیزر

ترماژ

ترماژ نیز یکی دیگر از روش های کشیدن پوست از طریق تحریک کلاژن ها است به این صورت که با استفاده از دستگاهی به نام ترماکول امواج صوتی به بافت پستان برخورد می کنند و این امر سبب کوتاه شدن و کشیدگی کلاژن های پوست پستان یا سایر نواحی بدن می شود. ترماژ در موارد خفیف افتادگی سینه یک روش مناسب است. هر چند برای کسب نتیجه بهتر، ترماژ پوست باید به مداوم و در جلسات متعدد انجام شود.

بوتاکس

ورزش سینه

کارهایی که قبل از لیفت سینه باید انجام داد

به منظور کسب نتایج بهتر از لیفت سینه ، بهتر است با یک متخصص جراحی پستان شناخته شده مشورت کنید. به طور کلی، توصیه می شود پیش از عمل لیفت سینه موارد زیر را انجام دهید:

  • انجام آزمایشات لازم مانند ماموگرافی
  • پرهیز از مصرف دخانیات دو ماه پیش از عمل
  • پرهیز از مصرف داروهای ضد انعقاد خون

انتخاب بهترین متخصص جراحی پستان، تأثیر بسیار زیادی در کسب نتایج مطلوب از عمل های زیبایی سینه دارد. دکتر فرهاد موسی زاده با بیش از پانزده سال سابقه در انجام انواع عمل های زیبایی و درمانی پستان آماده ارائه مشاوره به شما در این خصوص هستند.

سوالات رایج و متداول در زمینه ی جراحی ماستوپکسی

–          آیا بعد از ماستوپکسی می توان پروتز سینه گذاشت؟ در صورت عدم رضایت از اندازه سینه ها، سه ماه پس از ماستوپکسی می توان پروتز سینه گذاشت.

  • هزینه عمل ماستوپکسی چقدر است؟ این مورد به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای دریافت مشاوره می توانید به وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده یکی از برترین متخصصان جراحی پستان در تهران، مراجعه نمایید

https://drmoussazadeh.com

 

  • آیا انجام لیفت سینه عوارض دارد؟ مانند هر عمل جراحی دیگر ، لیفت سینه نیز عوارضی مانند عفونت ، مشکل در شیردهی، از بین رفتن بخشی از هاله یا نوک سینه و غیره به همراه دارد.

–          آیا در جراحی لیفت سینه یا ماستوپکسی ، سینه کوچک می شود؟ خیر . لیفت سینه ارتباطی با کوچک شدن آن ها ندارد مگر اینکه به درخواست بیمار، بخشی از بافت سینه ها در ماستکتومی کاهشی برداشته شود.

–          آیا جای زخم لیفت سینه از بین می رود؟ جای زخم هرگز از بین نمی رود اما با رعایت نکات بعد از عمل، تغذیه مناسب و استفاده از روش های مراقبت پوستی می توان آن را کاهش داد.

–          آیا به منظور انجام این عمل جراحی از بیهوشی استفاده می شود ؟ بله

نکته: مطالب از وبسایت های معتبر مانند وبسایت دکتر موسی زاده و مایوکلینیک بازنویسی شده و امکان خطا در هنگام بازنویسی وجود دارد لطفا برای تصمیم گیری به جراح پستان مراجعه نمایید

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید