نکاتی درباره کندن موی بینی و گوش

موهای گوش و بینی از ورود اجزای خارجی مانند گرد و غبار یا حشرات به داخل حفره‌های این دو عضو پیشگیری می‌کنند و به نوعی،‌ نقش محافظتی در برابر عوامل بیرونی دارند اما برخی افراد عادت به کندن این موها دارند.

موهای گوش و بینی برخی از افراد، بلندتر از حد طبیعی هستند و ظاهر ناخوشایند و آزاردهنده‌ای دارند به‌همین دلیل کوتاه کردن آنها با قیچی یا وسایل برقی که برای این کار طراحی شده‌اند، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. فقط باید مراقب بود هنگام کار با قیچی یا حتی دستگاه‌های برقی، آسیبی به بافت گوش و بینی نرسد.

این موها نقش حفاظتی در برابر عوامل بیرونی دارند و به‌همین دلیل نباید به‌طور کلی ریشه‌کن شوند و از بین بروند. از طرف دیگر، کندن و دستکاری بیش از حد موهای گوش و بینی (به‌خصوص موهای بینی) می‌تواند خطر ابتلا به جوش‌های چرکی، عفونت، موی زیرپوستی، تورم و کورک را داخل حفره گوش و بینی افزایش دهد و فرد را به دردسر بیندازد. از این رو،‌ تاکید شده که موهای گوش و بینی به‌جای ریشه‌کن کردن، فقط کوتاه و مرتب شوند.

دستگاه‌های برقی که برای کوتاه کردن موهای گوش و بینی وجود دارند، جزو وسایل بهداشتی و نظافتی شخصی محسوب می‌شوند و استفاده مشترک از آنها، حتی بین اعضای خانواده مانند پدر و پسر یا دو برادر هم توصیه نمی‌شود. بنابراین، حتی اگر استفاده‌کنندگان این دستگاه‌ها از نظر ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی هم کاملا سالم باشند، باز هم نباید وسیله شخصی خود را در خانه به اشتراک بگذارند زیرا گوش‌ها و بینی به‌طور طبیعی دارای میکروب‌هایی هستند که به آنها فلور طبیعی می‌گویند.

بدن هرکدام از ما، به این فلور عادت دارد. در حالی که امکان دارد بدن افراد دیگر در اثر تماس با آنها، دچار واکنش و بیماری شود. اگر نوع میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌های موجود در گوش پدر و پسری باهم فرق کند و هر دو از یک دستگاه برای رفع موهای گوش و بینی‌شان استفاده کنند، این باکتری‌ها می‌توانند از بدن پدر به پسر یا برعکس منتقل و ناقل بیماری محسوب شوند. فلور، فقط برای بدن خود فرد مضر نیست و می‌تواند با ورود به بدن افراد دیگر، باعث ایجاد بیماری و ناراحتی‌ شود.

برای استفاده از دستگاه‌های کوتاه‌کننده موی گوش و بینی این نکات را در نظر داشته باشید:

– سر جداشدنی دستگاه را پس از هربار استفاده با آب و صابون مایع بشویید یا با الکل تمیز کنید.

– از آنجا که ترشحات گوش و بینی هنگام ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا، آغشته به عوامل ویروسی و عفونی است، برای پیشگیری از آلوده‌شدن دستگاه یا تحریک گوش و بینی، از اصلاح موها در دوران بیماری خودداری کنید. انواع چراغ‌دار این دستگاه‌ها برای سالمندان و آنهایی که مشکل بینایی دارند، توصیه می‌شوند.

– دستگاه‌هایی که موهای گوش و بینی را اصلاح می‌کنند، بهتر از انواعی هستند که موها را از ریشه می‌کنند.

– دستگاه‌های شارژی، بهتر از انواع برقی هستند و می‌توان در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف از آنها استفاده کرد.

منبع : سلامت آنلاین

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید