درمان کم خونی فقر آهن با سرم و مکمل های آهن

فقر آهن شایع ترین مشکل سوء تغذیه ای در سرتاسر جهان است. روش های مختلفی برای برطرف شدن کم خونی ناشی از فقر آهن وجود دارد. در این مقاله ، قصد داریم تا اطلاعات دارویی و پزشکی درباره روشی برای درمان کم خونی به نام سرم آهن و مکمل سیدرال آهن به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

چرا آهن مهم است؟

بدن نیاز به آهن دارد و از آن برای ساخت هموگلوبین استفاده می کند. هموگلوبین ها بخشی از گلبول های قرمز خون هستند که وظیفه انتقال اکسیژن در بدن را به عهده دارند. آهن برای ایجاد قدرت در عضلات، افزایش سطح انرژی و کارکرد خوب بدن ضروری است. میزان کم آهن در بدن ممکن است باعث ایجاد خستگی و ناتوانی در انجام فعالیت های روزانه شود. در صورتی که میزان آهن خون از حد طبیعی پایین تر برود، میزان هموگلوبین خون از حد نرمال کمتر شده و به این مشکل، فقر آهن یا کم خونی ناشی از فقر آهن گفته می شود.

درمان فقر آهن با داروهای شیمیایی آهن

سرم آهن چیست؟

انفوزیون یا تزریق درون وریدی سرم آهن، روشی است که با استفاده از آن، آهن را با استفاده از سرنگ مستقیما درون رگ تزریق می کنند. به این روش تزریق آهن، آی وی (IV) گفته می شود.

تجویز سرم آهن چه فوایدی دارد؟

• با تزریق سرم درون وریدی می توان میزان آهن خون را افزایش داد. درمان با این روش، در مقایسه با مصرف قرص و شربت سریع تر بوده و در مقایسه با آمپول آهن، عوارض جانبی کمتری دارد.
• تزریق سرم آهن باعث افزایش انرژی و راحت تر نفس کشیدن می شود. این تاثیرات را می توان چند هفته پس از آخرین تزریق آهن به خوبی احساس کرد.
• مدت زمان ماندگاری مزایای تزریق سرم، بر اساس کم خونی فقر آهن و همچنین به کارگیری سایر روش های درمان برای افزایش آهن بدن متفاوت است.
• با توجه به شرایط بیمار و میزان کم خونی او، تزریق وریدی آهن می تواند از چندین ماه تا چندین سال ادامه داشته باشد.

مکمل آهن سیدرال (Sideral) چیست؟

مکمل آهن سیدرال دارای، لیپوزومال است که برای جبران کمبود آهن کاربرد دارد. این محصول اولین بار توسط شرکت ایتالیایی فارمانوترا ارائه شد. آهن موجود در مکمل سیدرال دارای قابلیت جذب بالا و کمترین میزان عارضه گوارشی است. مکمل آهن سیدرال به دلیل اینکه مولکول های آهن با سیستم گوارش تماس ندارد و همچنین در ساختار لیپوزوم قرار دارد، عوارض جانبی مانند دل درد، حالت تهوع یا یبوست به وجود نمی آورد. این مکمل قدرت جذب فوق العاده ای داشته و در اشکال متنوع کپسول و قطره و ساشه برای افراد دچار کمبود آهن تجویز می شود. این مکمل فاقد گلوتن است و برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک مناسب است.

موارد مصرف مکمل آهن سیدرال

• مصرف طولانی مدت در هنگام کم خونی، فقر آهن شدید یا علل مختلف (بیماری های مزمن کلیوی، مشکلات خونی در بیماران دچار بدخیمی، در رادیوتراپی جهت بهبود اکسیژن رسانی به بافت، در هنگام خونریزی های گوارشی یا بیماران با کاهش شدید هموگلوبین)
• زمان هایی که بدن به میزان بیشتری آهن نیاز دارد (هنگام خونریزی دوران قاعدگی شدید)
• کمبود آهن ناشی از خونریزی شدید، اهدا خون یا زخم.

مکمل آهن سیدرال

کپسول ایزی آیرون چیست؟

کپسول ایزی آیرون در واقع آهن بدن را تامین می کند که قدرت جذب بسیار بالایی نیز دارد. آهن از جمله موادی است که نقش حیاتی در بدن ایفا می کند. کمبود آهن اصلی ترین عامل کم خونی در سرتاسر جهان است. این دارو توسط شرکت نچرال ورد ایالات متحده تهیه شده است که با ترکیب این عنصر حیاتی با دیگر ریزمغذی های دخیل در کم خونی، محصولی بی نظیر برای پیشگیری و درمان انواع کم خونی ارائه کرده است. کپسول ایزی آیرون حاوی آهن به فرم «فروس بیس گلیسینات» و «اسید فولیک» و «ویتامین B12» و «ویتامین C» است.

کپسول ایزی آیرون در چه مواردی تجویز می شود؟

این کپسول جهت کمک به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن است و برای موارد زیر توصیه می شود:
• در دوران قاعدگی
• فقر آهن
• اهدای منظم خون
• رژیم های لاغری و گیاه خواری

نحوه مصرف کپسول ایزی آیرون (زمان مصرف قرص ایزی آیرون)

بهترین زمان برای خوردن قرص ایزی آیرون، 2 تا 3 ساعت پس از خوردن غذا است. توجه کنید که قرص های آهن را نباید با چای و قهوه مصرف کنید، زیرا جذب آن را مختل می کند. مصرف نان یا بیسکوییت سبوس دار نیز می تواند جذب آهن را دچار مشکل کند. افرادی که مکمل کلسیم مصرف می کنند نیز نباید این دو مکمل را با هم مصرف کنند.

قرص ایزی آیرون

نتیجه گیری

کم خونی ناشی از فقر آهن یک مشکل شایع در سرتاسر جهان است. روش های زیادی برای برطرف شدن فقر آهن وجود دارد. یکی از این روش ها، استفاده از داروها شیمیایی مانند: سرم آهن یا کپسول و مکمل آهن است. وقتی بدن شخص قادر به مصرف داروهای خوراکی آهن نیست یا نمی تواند آنها را هضم کند و یا در صورتی که میزان آهن بدن بیش از اندازه کم باشد، روش تزریق وریدی تجویز می شود. روش های برطرف کردن کم خونی ناشی از فقر آهن متفاوت است و پزشک با توجه به شرایط سلامتی و سابقه پزشکی تان، روش مناسب برطرف شدن کم خونی برای شما را توصیه می کند.

منبع: salamdonya 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم