عفونت های مخمری واژینال

عفونت های مخمری واژینالعفونت های مخمری واژن بسیار شایع هستند و سالانه بیش از یک میلیون زن در آمریکا را درگیر می کنند. عفونت مخمری واژینال، نوعی التهاب واژن است که توسط نوع خاصی از مخمر به نام کاندیدا ایجاد می شود. شما همیشه در بدن خود مخمر دارید، اما عفونت زمانی رخ می دهد که این مخمر ها به سرعت رشد کنند.

عفونت مخمری واژینال چیست؟

شما در طول زندگی خود بار ها ممکن است عفونت مخمری واژینال را تجربه کنید. این عفونت های ناخوشایند، بسیار شایع هستند. عفوت مخمری واژینال، شرایطی است که مشخصه ی آن سوزش، خارش، قرمزی و ترشح سفید از واژن و فرج می باشد. این عفونت ها، ناشی از مخمر قارچی به نام کاندیدا ها هستند که از قبل در بدن وجود دارند. مخمر، نوعی قارچ است و کاندیدا نوع خاصی از مخمر می باشد.زمانی که این مخمر با اکوسیستم بدن در تعادل باشد، هیچ مشکلی به وجود نمی آید، اما وقتی که این تعادل به هم بخورد، مخمر به سرعت رشد می کند و شما ممکن است به عفونت مخمر مبتلا شوید. همچنین عفونت مخمر، کاندیدازیس واژینال یا کاندیدیازیس ولوواژینال نیز نامیده می شود. عفونت مخمری واژینال، در واقع نوعی واژینیتیس است. واژینیتیس، شرایطی است که در آن واژن دچار درد، التهاب و ترشح می شود. چندین نوع واژینیتیس وجود دارد که علائم مشابهی دارند، اما عفونت های مخمری واژینال یکی از شایع ترین انواع واژینیتیس هستند.

چرا عفونت های مخمری واژینال اتفاق می افتند؟

از دست دادن تعادل شیمیایی در واژن، می تواند موجب تکثیر کاندیدا شود. این شرایط به دلایل زیر اتفاق می افتد:
  • زمانی که شما برای درمان هر نوع عفونتی، داروی آنتی بیوتیک مصرف می کنید (برای مثال، عفونت مجرای ادراری)، ممکن است باکتری خوب در واژن را از بین ببرید. باکتری خوب، مسئول کنترل مخمر می باشد. بدون این باکتری، تعادل واژن به هم می ریزد و عفونت مخمر رخ می دهد.
  • در طول بارداری و در حین مصرف دارو های بارداری، هورمون های شما ممکن است بیش از حد معمول باشند. این تغییر در هورمون ها، می تواند تعادل کاندیدا در واژن را مختل کند.
  • در صورت ابتلا به دیابت، قند بالایی در ادرار شما وجود دارد و این قندخون زائد از طریق ادرار، واژن را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • سیستم ایمنی ضعیف. در صورت ابتلا به بیماری ایدز یا اچ آی وی، دارو های شما می توانند سیستم ایمنی بدنتان را سرکوب کنند.

علائم عفونت مخمری واژینال

عفونت قارچی واژن، چندین علامت میتواند داشته باشد. این علائم شامل موارد زیر می شوند:
  • احساس خارش در واژن و فرج
  • تخلیه مایع خمیری واژن که به طور معمول ضخیم است، بدون بو و در رنگ سفید مایل به خاکستری است.
  • بریدگی های کوچک یا ترک های ریز در پوست فرج به دلیل پوست حساس این ناحیه
  • احساس سوزش به هنگام ادرار
در برخی موارد، علامت دیگر عفونت مخمر واژینال، می تواند درد در حین رابطه ی جنسی باشد.

عفونت مخمری واژینال چگونه تشخیص داده می شود؟

عفونت مخمری واژینال توسط پزشک تشخیص داده می شود. شما باید به پزشک مراجعه کنید و در مورد علائم خود با او صحبت کنید. او برای تأیید عفونت مخمر، از ترشح واژن شما نمونه گیری می کند. مجموعه ای از علائم و نمونه ی ترشح، نوع عفونت مخمر را برای پزشک مشخص خواهد کرد و در انتخاب بهترین روش برای درمان عفونت، به او کمک خواهد کرد.

چگونه می توان عفونت مخمری واژینال را درمان کرد؟

زمانی که به درمان عفونت مخمری فکر می کنید، باید بدانید چندین نوع مخمر مختلف وجود دارد. پزشک، در مورد انواع مختلف عفونت مخمر با شما صحبت خواهد کرد و به طور معمول عفونت مخمری واژینال را با داروی ضدقارچ درمان خواهد کرد. تجویز پماد برای عفونت دستگاه تناسلی مردان و زنان بسیار رایج است.این نوع دارو، به طور ویژه برای مقابله با رشد بیش از حد مخمر در بدن استفاده می شود. دو نوع دارو وجود دارد: خوراکی یا موضعی. داروهای خوراکی از طریق دهان مصرف می شوند، در حالیکه دارو های موضعی روی ناحیه مبتلا استعمال می شوند.دارو های موضعی ممکن است شامل اسید بوریک، نیستاتین، میکونازول یا کلوتریمازول باشند. پزشک در مورد هرکدام از دارو ها و نحوه استعمال آنها به شما دستورالعمل هایی را ارائه می دهد. دنبال کردن دستورالعمل های پزشک در حین استفاده از این دارو ها، اهمیت زیادی دارد تا بتوانید عفونت را به طور کامل برطرف کنید.

 آیا برای عفونت مخمر واژینال می توانم از دارو های بدون نسخه استفاده کنم؟

گاهی اوقات شما می توانید عفونت مخمر واژینال را با دارو های بدون نسخه درمان کنید. گرچه، اگر کاملاً مطمئن نیستید که مشکل شما یک عفونت مخمری است، از این کار خودداری کنید. معمولاً بهترین کار مشورت با پزشک است تا اطمینان حاصل کنید بهترین درمان برای شرایط شما چه چیزی می تواند باشد.

چگونه می توانم از عفونت های مخمر واژینال پیشگیری کنم؟

شما اغلب می توانید با چند تغییر در سبک زندگی خود، از بروز عفونت مخمری واژینال پیشگیری کنید. این تغییرات عبارتند از:
  • از دوش واژینال استفاده نکنید. دوش واژینال می تواند موجب از بین رفتن باکتری هایی شود که قارچ ها را کنترل می کنند.
  • از مام و اسپری های بدن معطر استفاده نکنید.
  • از تامپون ها یا پد های بهداشتی معطر استفاده نکنید.
  • لباسهای مرطوب خود، مخصوصاً لباسهای شنا را در اسرع وقت تعویض کنید.
  • از لوبریکانت های بر پایه آب استفاده کنید.
امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید