خواص شگفت انگیز کره بادام زمینی در دوران بارداری/ بخوریم یا نه؟

خانم های باردار باید مواد غذایی مصرفی خود را با دقت بالایی انتخاب کنند تا دچار مشکل و عارضه ای در دوران بارداری نشوند. به همین علت بسیاری از خانم ها در دوران بارداری با ترس انتخاب مواد غذایی درگیر هستند و همیشه نگرانند که مبادا ماده غذایی که مصرف می کنند، موجب بروز آلرژی در فرزندشان شود. خوشبختانه کره بادام زمینی گزینه ای است که نه تنها مشکلی برایتان ایجاد نمی کند، بلکه خواص عجیب و باورنکردنی برای بهبود سلامت مادر و فرزند دارد.

در این مقاله با ما همراه باشید، تا شما را با بایدها و نبایدهای مصرف کره بادام زمینی در دوران بارداری آشنا کنیم، تا بتوانید با خیالی آسوده این نوع کره را در سبد غذایی خود در دوران بارداری بگنجانید.

 

آیا مصرف کره بادام زمینی در دوران بارداری مجاز است؟

تنوع مواد غذایی بسیار بالاست و همین موضوع ممکن است برای انتخاب بهترین گزینه کمی شما را گیج و سردرگم کند. بهترین راه برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل در دوران بارداری، مشورت با پزشک است، چون او می تواند متناسب با شرایط شما در دوران بارداری رژیم غذایی درستی را برایتان درنظر بگیرد و قدم به قدم تا پایان این دوره و تولد نوزاد شما را همراهی کند.

با این وجود دستورالعمل های کلی برای مصرف انواع مختلف مواد غذایی در دوران بارداری وجود دارد که مصرف کره بادام زمینی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بادام زمینی را می توان به عنوان ماده غذایی با ارزش غذایی بالا درنظر گرفت؛ چرا که مصرف آن فواید زیادی برای سلامت مادر و نوزاد به همراه دارد. تمام مادرانی که نسبت به بادام زمینی و کره آن حساسیت ندارند، می توانند از این ماده غذایی در دوران بارداری خود استفاده کنند.

جالب است بدانید که طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، اگر در دوران بارداری از این کره استفاده کنید، احتمال این که فرزندتان بعد از تولد نسبت به کره بادام زمینی آلرژی داشته باشد، را به طرز چشمگیری کاهش می دهید. بنابراین اگر نسبت به این ماده غذایی حسایت ندارید، حتما آن را به رژیم غذایی تان اضافه کنید تا از مزایای مصرف آن بی بهره نمانید.

البته فراموش نکنید که هر بارداری منحصر به فرد است و شرایط ویژه ای دارد. به همین علت مشورت با پزشک باید اولویت تمام کارهایتان به ویژه انتخاب مواد غذایی، در دوران حساس بارداری باشد.

 

ارزش غذایی کره بادام زمینی

تمام تعریف هایی که از مصرف این کره در دوران بارداری شنیده اید، بی علت نیست و به وجود مواد مغذی و مفیدی چون پروتئین، فیبر، فولات و … در کره بادام زمینی بر می گردد. به طور کلی دو قاشق غذاخوری از این کره خوش طعم دارای ترکیبات مغذی زیر است؛

  • 190 کالری
  • 3 گرم فیبر
  • 16 گرم چربی
  • 7 گرم کربوهیدارت
  • 8 گرم پروتئین

از آن جایی که مقدار کالری و چربی این ماده غذایی تقریبا بالا است، مصرف آن به مقدار زیاد به مادران باردار توصیه نمی شود. اما اگر در مصرف آن زیاده روی نکنید، مشکلی برایتان پیش نمی آید و سلامتتان به خطر نمی افتد. در عوض با مصرف متعادل آن، فواید بی نظیری که در قسمت بعد به آن اشاره می کنیم، در انتظارتان خواهد بود.

کره بادام زمینی

 

8 خواص شگفت انگیز کره بادام زمینی در دوران بارداری

این کره مقوی و خوشمزه می تواند گزینه سالم و مناسبی برای همه افراد، به ویژه مادران باردار باشد. تمامی سایت های معتبر در حوزه سلامت، نظیر Babycenter و Hipregnancy و Healthline  مصرف کره بادام زمینی در دوران بارداری را توصیه نمودند. بنابراین بیایید با هم به مهم ترین خواص این کره که برگرفته از مقاله زیر است، نگاهی بیندازیم؛

https://hipregnancy.com/eating-peanut-butter-during-pregnancy/

1- طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده، مصرف کره بادام زمینی در دوره بارداری  می تواند ریسک بروز آلرژی نسبت به انواع مختلف مغزها و آجیل را در کودکان کاهش دهد. به عبارت دیگر اگر شما در دوره بارداری از این کره استفاده کنید، فرزندتان در مقابل بروز آلرژی نسبت به مغزها مقاوم تر می شود.

2- این ماده غذایی سرشار از پروتئین است و به همین علت به رشد بهتر جنین کمک شایانی می کند. علاوه بر این برای مادرانی که گیاه خوار هستند و نمی توانند از طریق مصرف گوشت پروتئین دریافت کنند، این کره می تواند گزینه ای ایده آل برای دریافت پروتئین باشد.

3- یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده غذایی، کنترل قند خون است و به همین سبب برای مادرانی که با دیابت بارداری درگیر هستند، گزینه خوبی می باشد. این ویژگی کره بادام زمینی به علت سطح پایین کربوهیدارت موجود در آن است. از این رو اگر به مقدار متعادل در طول روز این کره را مصرف کنید، قند خونتان تا حدودی کنترل می شود.

4- کره بادام زمینی می تواند برای کسانی که در دوران بارداری به طور دائم احساس ضعف و خستگی دارند، نقش ترکیبی انرژی زا را ایفا کند. مصرف این کره به عنوان یک اسنک سالم در دوران بارداری، ضعف های ناشی از تغییرات هورمونی و رشد جنین را در مادر کاهش می دهد.

5- بهبود سیستم ایمنی از دیگر خواص این ماده غذایی است که به وجود مواد مغذی چون ویتامین ها، مواد معدنی، آهن و آنتی اکسیدان ها در این ماده غذایی برمی گردد.

6- کره بادام زمینی سرشار از فولات و فولیک اسید، دو ترکیب اساسی برای رشد جسمی و ذهنی جنین است. به همین سبب مصرف آن در طول بارداری به ویژه در سه ماه اول، به شدت توصیه می شود.

7- از آن جایی که این کره منبع غنی از فیبر است می تواند یبوست دوران بارداری را کاهش و یا حتی رفع کند. یبوست بارداری برای اکثر خانم های باردار آزار دهنده است، اما با کمک غذاهای حاوی فیبر تا حد زیادی قابل کنترل است.

8- با وجود این که این ماده غذایی میزان چربی بالایی دارد، اما می تواند احتمال بروز بیماری های قلبی را کاهش دهد. شاید این موضوع برایتان عجیب و غیر قابل باور باشد، اما از نظر علمی صحت دارد و دلیل آن هم وجود چربی های سالم و مفید در کره بادام زمینی است. البته خاطر نشان می کنیم که مصرف بیش از حد آن می تواند همه چیز را معکوس کند!

کره بادام زمینی

 

چه کسانی نباید در دوران بارداری کره بادام زمینی مصرف کنند؟

به طور کلی، این کره برای خانم های باردار ضرری ندارد و مصرف آن سراسر فایده است؛ به جز در موارد زیر که مصرف آن ممنوع است؛

  • سابقه آلرژی نسبت به کره بادام زمینی

خانم های بارداری که قبل از باردار شدن هم نسبت به این کره حساسیت داشتند، باید این ماده غذایی را به طور کامل از سبد غذایی خود حذف کنند و حتی در دوران بارداری هم اگر برای مصرف این کره ویار دارند، باز هم به سراغ آن نروند.

  • حساسیت به کره بادام زمینی در دوران بارداری

چنانچه بعد از مصرف این کره، نفخ و مشکلات گوارشی پیدا کردید، برای حذف این ماده غذایی از رژیم دوران بارداری خود تردید نکنید.

  • مستعد افزایش وزن مفرط در دوران بارداری

از آن جایی که این ماده غذایی کالری بالایی دارد، می تواند موجب افزایش وزن نیز شود. به همین سبب، خانم هایی که در معرض چاقی و افزایش وزن غیرطبیعی در دوران بارداری هستند، باید مصرف این کره را محدود و در صورت لزوم قطع کنند.

با وجود این که بارداری دوره بسیار حساسی است، اگر طبق دستور پزشک و توصیه های کلی در رابطه با بارداری عمل کنید، به سلامت این دوران را به پایان می رسانید و فرزند عزیزتان را در آغوش می گیرید. بدن شما در دوره بارداری بیش از پیش به مواد مغذی نیاز دارد؛ از این رو مصرف مواد غذایی سرشار از ترکیبات مفید نظیر ویتامین ها، پروتئین، فیبر و مواد معدنی همچون کره بادام زمینی را به شما مادران آینده توصیه می کنیم.

امیدواریم که با رعایت دستورالعمل های مربوطه، بارداری به شیرین ترین و خاطره انگیزترین دوران زندگی تان تبدیل شود.

منبع: Hipregnancy

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید