متخصص کاردرمانی چه کاری انجام می دهد؟

اگر چه شما در مورد رشته کاردرمانی شنیده اید اما ممکن است نسبت به آنچه که دکتر متخصص کاردرمانی انجام می دهد، آگاه نباشید. در این مطلب ما به اختصار توضیح می‌دهیم که کاردرمانگران چه کاری انجام می‌دهند و چه مشکلاتی به کاردرمانی نیاز دارند. اگر به این حرفه علاقمند هستید به شما پیشنهاد می کنیم این مطالب را تا به انتها مطالعه فرمایید.

 

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی شامل فعالیت های عملی است که به افراد کمک می کند تا کیفیت زندگی خود را با مشارکت بهبود بخشند و با وجود بیماری، اختلال و آسیب فعال باشند و تا حد امکان از استفلال برخوردار باشند. کاردرمانی به شما کمک می کند تا تجربه خوبی در خانه، محل کار و هر جای دیگری داشته باشید. این در مورد توانایی انجام کارهایی است که می خواهید و باید انجام دهید. کاردرمانی می تواند به معنای کمک به شما برای غلبه بر چالش های یادگیری در مدرسه، رفتن به سر کار، انجام ورزش یا به سادگی شستن ظروف باشد. همه چیز بر افزایش استقلال و رفاه متمرکز است. کاردرمانی یک حرفه مبتنی بر علم، بهداشت و مراقبت اجتماعی است که توسط شورای حرفه ای بهداشت و مراقبت تنظیم می شود.

 

متخصص کاردرمانگر چه می کند؟

کاردرمانگران متخصصان مراقبت های بهداشتی هستند که به بیماران کمک می کنند تا مهارت های حرکتی درشت و ظریف را به حداکثر برسانند. آنها با افرادی کار می کنند که دارای جراحات، بیماری ها، ناتوانی ها یا سایر شرایطی هستند که بر توانایی آنها در انجام فعالیت های روزمره زندگی تأثیر می گذارد. متخصص کاردرمانی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که برای بیمار معنادار است و از آنها برای بازگرداندن عملکرد به صورت درمانی استفاده می‌کند. یک جلسه درمانی بیشتر بر روی بهبود عملکرد مراجعین تمرکز خواهد داشت که ممکن است شامل تقویت، انجام کار به روشی متفاوت، استفاده از تجهیزات تطبیقی ​​یا اصلاح محیط برای انجام کار باشد. این کار به بیمار کمک می کند تا استقلال خود را به دست آورد. خواه کودکی باشد که با تاخیر رشدی متولد شده است، کارگر ساختمانی با آسیب دست یا بزرگسالی مسن که از سکته مغزی جان سالم به در برده است.

تجربیات کاردرمانگران به اندازه افرادی که به آنها خدمات می دهند منحصر به فرد است. کاردرمان بودن به شما این فرصت را می دهد که با مراجعین به صورت انفرادی کار کنید و به آنها کمک کنید به فعالیت های معنی دار بازگردند و زندگی خود را بهبود بخشند. مرکز دکتر احسان حسینی سیانکی بعنوان بهترین مرکز کاردرمانی تهران با دوشعبه و کادری مجرب آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

 

کاردرمانگران چه کسانی را درمان می کنند؟

کاردرمانگران با افراد در موقعیت‌های مختلف کار می‌کنند و نه تنها روی آسیب‌های فیزیکی مرتبط با وضعیت فرد، بلکه به جنبه‌های روان‌شناختی و شناختی نیز رسیدگی می‌کنند. به عنوان مثال سکته مغزی نه تنها بر نحوه راه رفتن افراد تأثیر می گذارد، بلکه بر نحوه تفکر و احساس آنها تأثیر می گذارد. سکته مغزی می تواند بر نحوه غذا خوردن و حمام کردن آنها و حتی توانایی آنها در تشخیص اعضای خانواده تأثیر بگذارد. سکته مغزی می‌تواند توانایی فردی را برای تنها زندگی کردن، رانندگی ماشین، کار در یک شغل یا مراقبت از عزیزان تغییر دهد. از آنجایی که شرایط به طور متفاوتی بر روی افراد تأثیر می گذارد، کاردرمانگران درمان را بصورت فردی انجام می دهند.

کاردرمانگران با افراد مختلف از نوزادان گرفته تا بزرگسالان و سالمندان کار می کنند. کاردرمانی در کودکان می تواند به کودکی که در غذا خوردن مشکل دارد، کودکی که مشکل دست خط دارد یا فرد مبتلا به اسکیزوفرنی کمک کند. کاردرمان از راه‌های بسیار زیادی می‌توانند به مردم کمک کنند، کاردرمانگران می‌توانند در یک زمینه تخصص داشته باشند و گواهینامه‌ای که تخصص آنها را اثبات می‌کند، دریافت کنند. این تخصص ها شامل کم بینایی، فناوری کمکی، تغذیه با شیر مادر، آموزش مراقبین، رانندگی و تحرک اجتماعی، تغذیه، اطفال، دست ورزی، توانبخشی فیزیکی، سلامت روان، تغییرات محیطی و سیستم های مدرسه است.

 

چه انتظاری از کاردرمان داشته باشیم؟

در طول جلسه ارزیابی متخصص کاردرمانی توانایی ها و اهداف فرد را ارزیابی می کند. اینکه چگونه این کار را انجام می دهند بسیار به فرد و نیازهای او بستگی دارد. با این حال، درمانگر معمولاً با مرور تاریخچه پزشکی فرد و پرسیدن سؤالاتی در مورد کارهایی که در زندگی روزمره خود انجام می دهد، شروع می کند. سپس ممکن است بخواهند که فرد را در حال انجام وظایف خاص تماشا کنند. کاردرمان ممکن است محیط خانه، مدرسه یا محل کار فرد را ارزیابی کند تا ببیند آیا می‌تواند راه‌هایی برای بهبود عملکرد آنها پیدا کند به عنوان مثال آنها ممکن است برای افرادیکه در جابجایی دچار مشکل هستند نصب دستگیره هایی را در حمام پیشنهاد کنند یا برای افرادیکه ضعف در خافظه دارند از برچسب تصاویر روی کابینت ها برای یادآوری استفاده کنند. هنگامی که کاردرمان ایده روشنی از شرایط و اهداف فرد داشته باشد، از آن اطلاعات برای ایجاد یک برنامه درمانی استفاده خواهد کرد. آنها ممکن است تجهیزات خاصی مانند وسایل کمک غذایی یا ویلچر را توصیه کنند و به افراد کمک کنند تا استفاده از آن را یاد بگیرند. کاردرمان معمولاً پیشرفت فرد را پس از چند هفته یا چند ماه ارزیابی می کند. آنها می پرسند که فرد از نظر دستیابی به اهداف خود چگونه عمل می کند. آنها همچنین ممکن است در صورت لزوم تغییراتی را در برنامه درمانی در این مرحله پیشنهاد کنند.

چگونه یک کاردرمانگر شویم؟

برای تبدیل شدن به یک کاردرمانگر، باید سه مرحله زیر را پشت سر بگذارید:

-تکمیل مدرک لیسانس: اولین قدم دریافت مدرک لیسانس در رشته کاردرمانی از یک دانشگاه معتبر است.

-دریافت مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا در کاردرمانی: برای اینکه بتوانید مجوز کاردرمانی را دریافت کنید.

-تجربه بالینی در مراکز معتبر

کاردرمانی حرفه ای است که بسته به کاردرمان و بیمار، شخصی و انعطاف پذیر است. فرصت هایی برای خلاقیت، رشد و تغییر وجود دارد. کاردرمانی از پیشینه گسترده در علم، توانبخشی و روانشناسی برای توانمندسازی کل فرد استفاده می کنند. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد حرفه ارزشمند گفتاردرمانی هستید از شما دعوت می کنیم برنامه های کاردرمانی موجود در مرکز تخصصی کاردرمانی تهران را بررسی کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید