آیا قرص کلسیم برای بانوان مناسب است؟

کلسیم برای سلامت استخوان شما بسیار مهم است. اگرچه رژیم غذایی بهترین راه برای دریافت کلسیم است، اما اگر رژیم غذایی شما کامل نباشد، استفاده از قرص کلسیم برای شما گزینه مناسبی است. قبل از اینکه قرص کلسیم را استفاده کنید، اطمینان یابید که به چه مقدار کلسیم نیاز دارید، مزایا و معایب قرص کلسیم و نوع مکملی را که باید انتخاب کنید، در نظر داشته باشید. در ادامه به فواید قرص کلسیم برای بانوان، خطرات کمبود کلسیم برای بانوان، چه کسانی باید قرص کلسیم را مصرف کنند، عوارض کلسیم برای بانوان، انواع قرص های کلسیم برای بانوان، معیارهای انتخاب قرص کلسیم برای بانوان، تداخلات دارویی قرص کلسیم پرداخته ایم با ما همراه باشید.

فواید قرص کلسیم برای بانوان

مصرف قرص کلسیم کلید رشد استخوان ها و قوی نگه داشتن آن ها است. قرص های کلسیم برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان استفاده می شوند. کلسیم فواید دیگری نیز دارد. پزشکان از قرص کلسیم برای کنترل سطوح بالای منیزیم، فسفر و پتاسیم در خون شما استفاده می کنند.

شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد قرص کلسیم به پیشگیری یا کنترل فشار خون بالا نیز کمک می کند. همچنین ممکن است علائم پیش از قاعدگی را کاهش داده و در پیشگیری از سرطان های رحم و پستان موثر باشد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که کلسیم همراه با ویتامین D می تواند به جلوگیری از سرطان سینه در زنان یائسه کمک کند. کلسیم به عنوان یک کمک کننده برای کاهش وزن تا حدودی موثر است.

خطرات کمبود کلسیم برای بانوان چیست؟

اگر کلسیم کافی دریافت نکنید، ممکن است استخوان های بدن شما با افزایش سن ضعیف شوند. همچنین کمبود کلسیم برای بانوان یک عامل خطر برای پوکی استخوان محسوب می شود. با توجه به نوع تغذیه امروزه کودکان و نوجوانان نیز در معرض خطر کمبود کلسیم هستند.

کلسیم مورد نیاز بدن چقدر است؟

میزان کلسیم مورد نیاز بدن شما بستگی به سن و جنسیت شما دارد. بیشترین حد توصیه شده برای کلسیم 2500 میلی گرم در روز برای بزرگسالان 19 تا 50 ساله است. برای افراد 51 سال و بالاتر، حد مجاز 2000 میلی گرم در روز است.

   قرص کلسیم و رژیم غذایی

به طور کلی بدن شما کلسیم تولید نمی کند، بنابراین باید کلسیم مورد نیاز بدن خود را را از طریق منابع دیگر دریافت کنید. کلسیم را می توان در غذاهای مختلفی یافت، از جمله: محصولات لبنی مانند پنیر، شیر و ماست، سبزیجات با رنگ سبز تیره مانند کلم بروکلی و کلم پیچ، ماهی هایی با استخوان های نرم مانند ساردین و کنسرو سالمون، غذاها و نوشیدنی های غنی شده با کلسیم، مانند سویا، غلات و آب میوه ها

برای جذب کلسیم، بدن شما به ویتامین D نیز نیاز دارد. بعضی غذا ها به طور طبیعی حاوی مقادیر کمی ویتامین D هستند، مانند کنسرو ماهی آزاد با استخوان و زرده تخم مرغ. همچنین می توانید ویتامین D مورد نیاز بدن خود را از غذاهای غنی شده و قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز دریافت کنید.

چه کسانی باید قرص کلسیم را مصرف کنند؟

حتی اگر رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید، ممکن است بدن شما کلسیم کافی دریافت نکند. بانوان باید در موارد زیر از قرص کلسیم استفاده کنند:

  • رژیم غذایی گیاهخواری
  • عدم مصرف لاکتوز
  • استفاده از مقادیر زیادی پروتئین یا سدیم
  • تحت درمان طولانی مدت با کورتیکواستروئیدها
  • ابتلا به برخی بیماری های روده یا گوارشی که توانایی بدن شما در جذب کلسیم را کاهش می دهد، مانند بیماری التهابی روده یا بیماری سلیاک

در این موارد، مکمل کلسیم می تواند برای زنان بسیار مناسب باشد. با پزشک یا متخصص تغذیه خود در مورد اینکه آیا قرص کلسیم برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید.

آیا قرص کلسیم عوارض دارد؟

برای پاسخ به اینکه آیا قرص کلسیم عوارض دارد باید گفت قرص کلسیم برای همه مناسب نیست. اگر شرایطی دارید که باعث افزایش کلسیم در جریان خون شما می شود (مانند هیپرکلسمی)، باید از قرص کلسیم خودداری کنید. همچنین ممکن است بین مکمل کلسیم با دوز بالا و بیماری قلبی همبستگی وجود داشته باشد.

مصرف کلسیم زیاد خطراتی دارد. کلسیم موجود در غذا عموماً بی خطر است. کلسیم بیش از حد باعث محافظت بیشتر از استخوان های شما نمی شود. اگر قرص کلسیم مصرف می کنید و غذاهای دارای کلسیم نیز می خورید، ممکن است بیشتر از نیاز بدن خود کلسیم دریافت کنید. برچسب‌ های روی مواد غذایی و قرص ‌ها را بررسی کنید تا در مورد میزان کلسیمی که در طی روز دریافت می‌کنید، اطلاع یابید.

انواع قرص ها و مکمل های کلسیم برای بانوان

چندین نوع مختلف از ترکیبات خاصی در قرص کلسیم استفاده می شود. قرص های کلسیم رایج شامل موارد زیر هستند:

  • کربنات کلسیم (40 درصد کلسیم عنصری)
  • سیترات کلسیم (21٪ کلسیم عنصری)
  • کلسیم گلوکونات (9٪ کلسیم عنصری)
  • لاکتات کلسیم (13 درصد کلسیم عنصری)

دو شکل اصلی قرص کلسیم کربنات و سیترات هستند. کربنات کلسیم ارزان ترین نوع قرص کلسیم است. علاوه بر این، برخی از قرص های کلسیم شامل ویتامین ها و سایر مواد معدنی نیز هستند. برخی از قرص های کلسیم ممکن است حاوی ویتامین D یا منیزیم باشند.

معیار هایی برای انتخاب قرص کلسیم برای بانوان

هنگام انتخاب مکمل کلسیم، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • عوارض جانبی قرص کلسیم

قرص کلسیم عوارض جانبی کمی دارد. گاهی اوقات ممکن است عوارض جانبی از جمله یبوست و نفخ برای افراد رخ دهد. به طور کلی کربنات کلسیم یبوست ایجاد می کند. ممکن است لازم باشد چند مارک مختلف و انواع مکمل کلسیم را امتحان کنید تا مناسب ترین نوع قرص را پیدا کنید.

  • تداخلات دارویی قرص کلسیم

قرص کلسیم می توانند با بسیاری از داروهای تجویزی مختلف، از جمله داروهای فشار خون، هورمون های تیروئید مصنوعی، فسفونات ها، آنتی بیوتیک ها و مسدود کننده های کانال کلسیم تداخل داشته باشند. بسته به داروهایی که مصرف می کنید، ممکن است لازم باشد مکمل را همراه با وعده های غذایی یا بین وعده های غذایی خود استفاده کنید. از پزشک یا داروساز خود در مورد تداخلات احتمالی و اینکه کدام نوع مکمل کلسیم برای شما مناسب است، سوال کنید.

  • نوع قرص و مکمل کلسیم

قرص کلسیم در اشکال مختلف از جمله قرص، کپسول، قرص جویدنی، مایعات و پودر موجود می باشد. اگر در بلع قرص ها مشکل دارید، مکمل کلسیم جویدنی یا مایع برای شما مناسب می باشد. همچنین از نظر نوع جذب و مقدار کلسیم موجود در مکمل باید برای شما مناسب باشد.

  • قابلیت جذب انواع قرص ها و مکمل های کلسیم

بدن شما باید بتواند کلسیم را جذب کند تا دارو موثر واقع شود. همه انواع قرص های کلسیم زمانی که در دوزهای کم (500 میلی گرم یا کمتر) همراه با وعده های غذایی مصرف شوند بهتر جذب می شوند.کلسیم سیترات زمانی که با غذا یا بدون غذا مصرف شود به خوبی جذب می شود و برای افرادی که اسید معده پایینی دارند یا بیماری التهابی روده یا اختلالات جذب دارند توصیه می شود.

خرید قرص کلسیم برای زنان

برای خرید قرص کلسیم توصیه ما به شما خرید از داروخانه است. البته امروزه با توجه به راه اندازی سایت داروخانه و به عبارتی داروخانه اینترنتی خرید از آنها بسیار راحتر و مناسب تر است. در حال حاضر داروخانه های آنلاین معروفی از قبیل داروکده و مثبت سبز و داروبوم وجود دارند که دارای اعتبار بالایی هستند. شما می توانید برای خرید قرص کلسیم برای زنان و دختران به راحتی وارد یکی از این سایت ها شده و بعد از جستجو و مقایسه انواع کلسیم موجود به راحتی اقدام به خرید کنید.

در این بین داروخانه آنلاین داروبوم به نشانی سایت darooboom.com علاوه بر مراحل خرید آسان امکان پرداخت در محل را برای سراسر ایران فعال کرده است تا شما با خیالی آسوده اقدام به خرید قرص کلسیم مورد نظر خود نمایید و وجه آن را پس از دریافت محصول پرداخت نمایید.

امیدواریم مقاله فوق مفید واقع شده یاشد.

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید