اختلال روانی و ازدواج

افراد مبتلا به اختلال های روانی عادت هایی عجیب در رفتارشان دارند که ممکن است باعث رنجیدگی و ناامیدی شما شوند و نیز گاهی اوقات می توانند خطرناک ظاهر شوند. آشنایی کافی با انواع مختلف شخصیت های مشکل دار و غیر معمول شما را قادر می سازد در برابر فریبندگی این افراد که در ابتدای آشنایی نشان می دهند مقاومت کنید. با شناسایی درست و به موقع آنها قدرت قابل ملاحظه‌ای در اختیار شما است که به کمک آن می توانید از گزند افراد مبتلا به اختلالات روانی در امان مانده و خود را از عذاب روحی که ارتباط با این اشخاص به دنبال دارد دور نگه دارید.

مشکلات ازدواج با فرد مبتلا به اختلال روانی نیز به مراتب زیاد است . هرتغییری در رفتار همسر شما بسیار آهسته دشوار بوده و با تردید همراه است . افراد مبتلا به آسیب های شخصیتی بینش درونی ناچیزی نسبت به شخصیت خود دارند و هرگاه لزوم تغیر رفتارهایشان به آنها خاطرنشان شود بسیار تدافعی واکنش نشان می دهند. تغییر بسیار کند و آهسته خواهد بود. قبل از تصمیم به ماندن در این رابطه مطمئن شوید انتظار شما مبنی بر تغییر یافتن او با این حقیقت تلخ مطابقت داشته باشد.

 

انتخاب همسر

 

انتخاب همسر، انتخابی مادام العمر است و با این انتخاب قرار است مرد و زن مدتی طولانی در کنار هم بمانند. بیماری های روان شناختی به چند گروه طبقه بندی می شوند. اصولا اختلال های روانی، در دسته اول غیرقابل درمان یا کمتر قابل درمان اند و تا پایان عمر با فرد باقی می مانند. بیماری های اسکیزوفرنی، پارانویا، دوقطبی، شخصیت های مرزی و… جزو اختلال هایی هستند که مبتلایان به آنها حتما باید مداوم تحت نظر روان پزشک باشند زیرا هرگز بهبود نمی یابند

در دسته دوم برخی دیگر از اختلال های روانی گذرا و قابل درمان هستند. اختلال های افسردگی، اضطرابی، وسواسی و… تفاوت این اختلال ها با گروه اول در این است که مبتلایان به آنها معمولا آزاری برای دیگران ندارند و در روند زندگی اختلال چندانی ایجاد نمی کنند و با درمان، بیماری کنترل می شود البته در دسته دوم نیز باید به شدت علایم بیماری توجه داشت.

پیامدهای ازدواج با مبتلایان به گروه اول اختلالات روانی:

برخی خانواده ها با اینکه به بیماری فرزندانشان واقف هستند، آن را پنهان می کنند تا شاید با ازدواج، فرزندشان بهبود یابد اما این تصور کاملا غلط است. ازدواج حتی در شرایطی که همه چیز طبق روال عادی باشد، دغدغه های خاص خود را دارد، چه رسد به اینکه اختلال روانی یکی از طرفین بر آن افزوده شود.

این مساله موضوع را بسیار بغرنج تر خواهد کرد. فرض کنید پسر یا دختر مبتلا به اختلال دوقطبی است و در اوج شادی و لذت، ناگهان گریه می کند. این تغییر خلق غیرعادی و ناگهانی باعث تعجب همسر و اطرافیان می شود و همه آن را غیرعادی تلقی می کنند. گاهی خانواده اسکیزوفرنی، پارانویا، توهم و هذیان یا وسواس آسیب و گزند را یک اختلال ساده می پندارند و هنگام ازدواج آن را لاپوشانی می کنند.

حتی خود عروس یا داماد نیز به دلیل عشق و علاقه ابتدای آشنایی از این مشکل چشم پوشی می کنند. سیاست صبر و تحمل را در پیش می گیرد. مثال دیگر درباره شک و تردید مرد یا زن است. مثلا وقتی مردی همسرش را بیش از حد کنترل می کند، شاید این کار در ابتدای امر به دوست داشتن زیاد تلقی شود ولی در درازمدت مشکل های عدیده ای به وجود می آورد. می توانید نسبت به نشانه های مردی که شما را می خواهد اگاه شوید.

با چنین بیمارانی زندگی کردن کاری بس دشوار است و بیشتر اوقات تبعات سنگینی دارد. ازدواج این گروه بیماران، صحیح نیست زیرا ظرفیت تحمل انسان ها با گذشت زمان و عادی شدن ارتباط، کمتر می شود و میزان عشق و خواستن فعلی، در آینده ای نه چندان دور تغییر خواهد کرد. از سوی دیگر، رفتار چنین بیمارانی کاملا غیرقابل پیش بینی است و ممکن است گرفتاری های بسیاری ایجاد شود. ازدواج با این بیماران اصلا پیشنهاد نمی شود.

 

پیامدهای ازدواج با مبتلایان به گروه دوم اختلالات روانی

گروه دوم دچار اختلال های ساده و گذرا هستند. اختلال افسردگی که امروزه از آن به عنوان سرماخوردگی روانی نیز یاد می شود، موانع چندانی در زندگی پدید نمی آورد. یک فرد افسرده خلق پایینی دارد که با مصرف دارو یا تغییر بعضی شرایط می توان آن را درمان کرد. اختلال های وسواسی و اضطرابی نیز مانند افسردگی جزو موانع ازدواج نیستند ولی قابل تعمق و تفکراند. شاید زندگی با یک فرد وسواسی، دشوارتر از زندگی با یک بیمار افسرده باشد.
این گروه از افراد می توانند ازدواج کنند ولی باید نوع بیماری، شدت آن و مدت زمان ابتلا مشخص شود. زندگی با یک فرد دچار وسواس فکری و عملی با زندگی با یک فرد مبتلا به وسواس شک و تردید کاملا متفاوت است. بنابراین قبل ازدواج حتما باید همه شرایط بررسی شوند و زوج در مورد این موضوع آگاهی داشته باشند که بیماری های روان شناختی ممکن است از طریق ارث به فرزندان منتقل شود.

اختلال های روانی افراد در جلسه های مشاوره قبل ازدواج به راحتی قابل شناسایی است. روان شناس هرگز از لحاظ قانونی، شرعی، اخلاقی و روان شناختی نمی تواند کسی را از ازدواج منع کند و تنها کاری که انجام می دهد آگاهی دادن به طرفین است تا مشکل ها را بشناسند و در مسیری درست گام بردارند. حتی گاهی افراد مشکل های شخصیتی پنهان دارند و تست های روان شناختی این مشکل ها را نشان می دهد.

پیامدهای اختلال روانی در ازدواج

بی‌کیفیت شدن رابطه عاطفی:

همه ما تمایل داریم با افرادی در ارتباط باشیم که باعث تقویت احساسات مثبت در ما می‌شوند. و به همین نسبت از افرادی که ما را ناراحت می‌کنند فاصله خواهیم گرفت. هنگامی‌ که شما یا همسرتان این احساس را داشته باشید که در کنار یکدیگر پویایی و نشاط لازم را ندارید به ‌تدریج از یکدیگر فاصله گرفته و کیفیت رابطه عاطفی شما تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. در این مراحل می توانید از مقاله ی چطور از همسرم عذرخواهی کنم استفاده کنید.

آسیب دیدن فرزندان:

آسیب دیدن ارتباط عاطفی شما و همسرتان زندگی فرزندان و سلامت روان آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. رشد کردن در یک فضای خانوادگی که اطرافیان بامحبت با یکدیگر برخورد می‌کنند به‌مراتب متفاوت از شرایطی خواهد بود که ارتباط میان اعضا وضعیت مطلوبی نداشته باشد.

افزایش احتمال خیانت:

یکی از دلایلی که باعث بروز خیانت در میان زوجین می‌شود این است که آن‌ها احساس آرامش و محبت را در کنار هم تجربه نکنند. بیماری‌های روحی مانند افسردگی همسر یا سایر مسائلی که بهداشت روانی در یک خانواده را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. ازجمله موضوعاتی هستند که می‌توانند احتمال خیانت را در یک خانواده افزایش دهند.

جدایی:

طلاق و یا طلاق عاطفی در شرایطی بروز پیدا می‌کند که زوجین احساس می‌کنند حضور همسرشان باعث ناراحتی روحی آن‌ها می‌شود. در شرایطی که شما احساس کنید با یک فرد نمی‌توانید زندگی سالمی را تجربه کنید احتمالاً به طلاق فکر خواهید کرد. و درصورتی‌که به هر دلیلی امکان این موضوع وجود نداشته باشد به دنبال کاهش کیفیت ارتباط شما و همسرتان طلاق عاطفی را تجربه خواهید کرد. می توانید از مقاله ی عاشق کردن پسر در ده روز استفاده کنید.

سعی کنید فرد مناسبی را برای ازدواج انتخاب کنید. در شرایطی که طرف مقابل شما به هر دلیلی تناسب کافی با شما و خانواده‌تان را نداشته باشد می‌تواند مشکلات بسیاری را برایتان ایجاد کند. مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک خواهد کرد تا با شخصیت طرف مقابل و آنچه می‌بایست پس از ازدواج انتظارش را داشته باشید آشنا شوید.

کلام آخر

علاوه بر این مشاورین مجموعه ” آوای مشاوران ” در این رابطه برای شیوه برخورد با طرف مقابل به شما آموزش می‌دهند. این روند به شکل مشاوره رایگان تلفنی انجام می شود که باعث خواهد شد برخی از مشکلات در زندگی شما به‌خوبی مدیریت شوند. درنتیجه اگر به دنبال شرایطی هستید که یک رابطه موفق و سطح مطلوبی از بهداشت روانی در ازدواج را تجربه کنید بهتر است به این موضوع توجه کافی داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مهلا می‌نویسد

    سلام وقت بحیر
    چجوری ادم بفهمه که اختلال روانی داره کسی؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید