پیچ خوردگی مچ پا و درمان فیزیوتراپی آن

از شایع‌ترین آسیب‌های بدن، پیچ‌خوردگی پا است که احتمال رخ دادن آن برای همه‌ی افراد وجود دارد؛ خصوصاً ورزشکاران که ممکن است تمرینات سنگین انجام دهند. در واقع اگر فشار بیش از اندازه‌ای به مچ پا وارد شود و یا این بخش از پا از محدوده‌ی حرکتی‌ طبیعی‌اش خارج شود، طبیعتاً دچار آسیب خواهد شد که یکی از درمان‌های موثر برای آن فیزیوتراپی مچ پا است. در واقع اگر رباط‌ پا به‌دلایل مختلف دچار کشیدگی، پارگی و یا حتی خوردگی شود، آسیب به مچ پا دور از ذهن نخواهد بود. البته علائمی که نشان می‌دهد که به مچ پا آسیب وارد شده، متفاوت است و نحوه‌ی درمان آن نیز به شدت پیچ خوردگی بستگی خواهد داشت. حال اگر شما هم در حال حاضر با چنین مشکلی روبه‌رو شده‌اید و به‌دنبال یک درمان بهینه مانند فیزیوتراپی مچ پا هستید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید:فیزیوتراپی و تمرینات پیچ خوردگی مچ پا

علائم پیچ خوردگی مچ پا

همان‌طور که عرض کردیم، پیچ خوردگی پا دارای علام مختلفی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  •  کم شدن دامنه‌ی حرکتی در ابتدای پیچ‌ خوردگی.
  •  تورم و التهاب مچ پا که رفته‌رفته افزایش می‌یابد.
  •  درد در زمان لمس یا فشار به مچ پا.
  •  عدم راه رفتن طبیعی.
  •  بی‌ثباتی در مچ پا.

پر واضح است که هرکدام از این موارد بسته به نحوه‌ی پیچ خوردگی پا ممکن است شدت و ضعف متفاوتی داشته‌باشند که درمان فیزیوتراپی مچ پا به‌خوبی می‌تواند به بهبودی سریع‌تر این مشکل منجر شود. ضمن این‌که از دلایل پیچ خوردگی پا می‌توان به افتادن از روی بلندی، چرخش ناگهانی و بیش از اندازه مچ پا، انجام تمرینات سنگین روی سطوح ناهموار، فشار بیش از اندازه به پا و حتی استفاده از کفش نامناسب اشاره کرد.

فیزیوتراپی مچ پا چه زمانی باید انجام پذیرد؟

وقتی به مچ پا آسیب وارد می‌شود، طبیعتاً نشانه‌هایی را به‌همراه دارد که از جمله می‌توان به درد و تورم اشاره کرد؛ بنابراین اگر قصد بهبود آسیب وجود داشته باشد، باید در نظر داشت که با وجود چنین نشانه‌هایی نمی‌توان به فیزیوتراپی اقدام کرد. پس توصیه ما برای استفاده از ورزش های مچ پا این است که اجازه دهید در ابتدا ورم و درد محل آسیب‌دیده کم‌تر شود و سپس به انجام تمرینات فیزیوتراپی پیچ خوردگی مچ پا اقدام کنید. ضمناً توجه داشته باشید که با مچ پای آسیب‌دیده به هیچ‌ عنوان نباید قدم بردارید و راه بروید و در درجه اول بهبودی این مشکل، استراحت مطلق موضوع با اهمیتی است که باید در نظر گرفته شود. همچنین به‌همراه استراحت، حتماً دارو درمانی را نیز شروع کرده و نهایتاً اگر احتیاج به راه رفتن داشتید، حتماً از عصا یا دیگر وسایل کمکی استفاده کنید.

درمان‌های مختلف فیزیوتراپی مچ پا

درمان‌های فیزیوتراپی به جهت بهبود آسیب‌های مچ پا دارای انواع مختلفی است که البته باید به‌وسیله‌ی افراد متخصص انجام شود؛ با این حال اگر قصد انجام فیزیوتراپی در منزل را دارید، حتماً با افراد باتجربه در این زمینه مشورت کنید تا در یک شرایط ایده‌آل نسبت به این کار اقدام نمایید. حال در ادامه به درمان‌های جذاب فیزیوتراپی شکستگی مچ پا و یا پیچ خوردگی این بخش از بدن می‌پردازیم:

       ماساژ درمانی

اولین موردی که می‌توان برای بهبود پیچ خوردگی مچ پا در نظر گرفت، ماساژ درمانی است. این روش درمان به تحریک جریان خون کمک می‌کند و به خوبی می‌تواند روند کاهشی درد و تورم پیچ خوردگی را بهتر کند. البته ناگفته نماند که اگر از مراحل ماساژ درمانی اطلاعات چندانی ندارید، شاید بهتر باشد که از کلینیک‌های تخصصی در این مورد استفاده کنید.

  •   طب سوزنی

فیزیوتراپیست‌ها از روش طب سوزنی برای درمان پیچ خوردگی مچ پا استفاده می‌کنند چرا که طبق تجربه ثابت شده است که این روش درمانی به خوبی می‌تواند درد و تورم بافت‌های عمیق بدن را بهبود ببخشد. برای استفاده از این روش حتماً از متخصصان باتجربه استفاده کنید تا بهترین نتایج حاصل شود.

  •    هیدروتراپی

از جمله روش‌های فیزیوتراپی مچ پا آب درمانی است. در واقع این روش درمانی که فوق العاده موثر و البته یک روش جدید است نباید با شنا اشتباه گرفته شود چرا که تکنیک‌های خاصی برای هیدروتراپی در نظر گرفته خواهد شد. به طور کلی در این روش درمانی، تمرینات فیزیوتراپی زیر آب انجام می‌شود تا تأثیرات بیشتری داشته باشد.

  •    ارتز درمانی

برای اینکه در کلینیک‌های فیزیوتراپی پا به طور کامل به حرکات و نحوه‌ی گام برداشتن بیمار توجه شود و بر اساس آن نوع درمان مناسب اتخاذ گردد استفاده از دستگاه‌های مختلف مانند Gait Scan در دستور کار قرار می‌گیرد. در حال حاضر این امکان در بعضی از کلینک‌های معتبر ارائه می‌شود که در انتهای مقاله به یکی از بهترین‌ها در این زمینه اشاره می‌کنیم.

سایر درمانهای فیزیوتراپی مچ پا شامل لیزر های پرتوان و کم توان، مگنت درمانی، شاک ویو درمانی، سی پی ام مچ پا، طب سوزنی، کینزیوتیپ و … می باشد که همه موارد در کلینیک فیزیوتراپی دایان انجام می شود.

بهترین خدمات فیزیوتراپی پا

به‌طورکلی پاها بخش مهمی در بدن هستند که اگر با مشکلاتی روبه‌رو شوند، به‌طور حتم زندگی‌مان مختل می‌شود؛ اما در صورت این‌که به هر دلیلی این قسمت از بدن بخصوص مچ پا دچار آسیب شده باشد، می‌توان به روش‌ها مختلف به بهبود شرایط اقدام کرد که از مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

  1.  فیزیوتراپی برای مشکلات پا که به قلب و عروق ارتباط دارند.
  2.  جراحت‌های ورزشی که مربوط به اسکلتی عضلانی بدن است.
  3.  کنترل درد در بخش‌های مختلف بدن بخصوص مچ پا.
  4.  سرطان شناسی.
  5.  وستیبولار.

به‌طورکلی برای در نظر گرفتن فیزیوتراپی پا باید از تیم‌های تخصصی بهره برد که در ادامه به یکی از بهترین‌ها در این خصوص اشاره می‌کنیم:

درمان پیچ خوردگی پا با فیزیوتراپی مچ پا در کلینیک دایان

حال با توجه به موارد عنوان شده در این مقاله، چنانچه نیاز به فیزیوتراپی مچ پا دارید، کافی است که از یک مرکز معتبر در این خصوص استفاده کنید که پیشنهاد ما به‌کارگیری از مجموعه کلینیک دایان است. این تیم تخصصی با دارا بودن متخصصان حرفه‌ای و همچنین به‌کارگیری از دستگاه‌های پیشرفته به بهبود مشکلات پیچ خوردگی مچ پا اقدام می‌کنند. گفتنی است که از مزیت‌های استفاده از این تیم تخصصی می‌توان به ارائه خدمات به صورت حضوری و همچنین هزینه‌های فوق‌العاده عالی اشاره کرد. حال برای این‌که بتوانید از کلیه‌ی خدمات کلینیک دایان بهره ببرید، کافی است که از طریق راه‌های ارتباطی قرار داده شده با مشاوران و مدیران این مجموعه در ارتباط باشید.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید