۸ خوراکی موثر برای پایین آوردن سریع قند خون

قند خون به میزان گلوکز موجود در خون برای متابولیسم بدن اشاره دارد.

دیابت نوعی بیماری شایعی است که معمولا در مراحل پیشرفته قابل تشخیص می باشد. روش های مختلفی برای کاهش قند خون و انواع دیابت وجود دارد که ساده ترین آنها استفاده از برخی مواد غذایی و خوراکی ها می باشد.
افرادی که مبتلا به پیش دیابت هستند، دچار افزایش احتمال ابتلا به دیابت در آینده می شوند ، این همان چیزی است که باعث می شود تا جایی که می توانید برای داشتن زندگی سالم تلاش کنید.

در دیابت ، بدن یا انسولین کافی تولید نمی کند یا انسولینی تولید می کند که بدن از آن به درستی استفاده نمی کند.

قند خون بالا باعث بروز بیماری هیپرگلیسیمی می شود که اگر در نوع حاد باشد به آن دیابت می گویند و همینطور کاهش بیش از حد قند خون باعث بروز بیماری هیپوگلیسیمی می شود.

قند خون

برای دسترسی سریع تر به محتوای متن از لینک های زیر استفاده کنید:

  1. چرا قند خون بالا می رود؟
  2. علائم دیابت چیست؟
  3. چرا میزان قند خون مهم است؟
  4. چگونه قند خون را کنترل کنیم؟
  5. برای کاهش سریع قند خون چه بخوریم؟

چرا قند خون بالا می ‌رود؟

زمانی که شما بیماری در بدن دارید یا اینکه به استرس مداوم دچار هستید بدن شما هورمون مبارزه با استرس تولید می‌ کند. این هورمون سبب بالا رفتن قند در خون شما می‌شود. از دیگر عواملی که سبب بالا رفتن قند خون می‌شود عبارتند از:

  • مصرف داروهای بیماری دیابت
  • خوردن یا نوشیدن کربوهیدرات بیش از حد معمول
  • فعالیت کم یا ورزش نکردن
  • آسیب های ناشی از جراحی

برای اطلاع از حرکات ورزشی مناسب برای کاهش قند خون، مقاله بهترین ورزش برای کاهش قند خون را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

علائم دیابت چیست؟

  • افزایش تشنگی و خشکی دهان
  • تکرر ادرار
  • خستگی
  • تاری دید
  • کاهش وزن ناخواسته
  • عفونت های مکرر مانند برفک، عفونت مثانه و عفونت های پوستی
  • درد شکم

چرا میزان قند خون مهم است؟

نگه داشتن قند خون در سطح نرمال، به افراد مبتلا به دیابت کمک می ‌کند تا عوارض جدی ناشی از بیماری دیابت را از بین ببرند. قند خون بالا می ‌تواند موجب بروز بسیاری از بیماری ‌های ناگهانی باشد.
با گذشت زمان، نگهداری قند خون در سطوح ناسالم می ‌تواند عروق خونی کوچک و بزرگ را در چندین اندام و سیستم ایجاد کند که منجر به عواقب جدی مانند:

  • اختلال بینایی و کوری
  • زخم های پا، عفونت ها و قطع عضو
  • نارسایی کلیه و دیالیز
  • حمله قلبی و سکته مغزی
  • بیماری عروق محیطی، وضعیتی که جریان خون به اندام ها کاهش می یابد.
  • آسیب به سیستم عصبی که منجر به درد و ضعف می شود.

چگونه قند خون را کنترل کنیم؟

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل بسیار مهم می باشد.

اما روش های بیشتری هم برای کاهش یا کنترل قند خون بالا وجود دارند که شامل:

  1. تأمین آب مورد نیاز بدن با نوشیدن مقدار زیادی از مایعات شفاف
  2. ورزش منظم
  3. خوردن وعده‌ های غذایی کوچک
  4. صرف نظر نکردن از خوردن غذا
  5. مدیریت یا کاهش استرس
  6. حفظ وزن مناسب بدن و یا کاهش وزن در صورت نیاز

دستگاه قند خون

کسانی که مبتلا به دیابت هستند برای کنترل قند خون خود نیاز به دستگاه قند خون خانگی دارند  و می بایست قند خون خود را به طور مرتب اندازه ‌گیری کنند تا خطر علائم و عوارض خطرناک را کاهش دهند.

برای اطلاع از اینکه کدام دستگاه قند خون خانگی برای شما مناسب است، مقاله بهترین و دقیق ترین مارک دستگاه تست قند خون را در سایت دکتر مهندس مطالعه کنید.

برای کاهش سریع قند خون چه بخوریم؟

  1. سعی کنید سرکه سیب بخورید.

سرکه سیب اسیدهای چرب امگا 3 را کاهش می دهد، که میزان قند خون ناشتا و پس از غذا را هم کاهش می دهد.

  1. کدو تنبل و دانه کدو تنبل

از خواص کدو تنبل این است که سرشار از کربوهیدرات هایی به نام پلی ساکارید است که به عنوان سریع ترین پایین آورنده قند خون عمل می کند.
مطالعات نشان می دهد که استفاده از کدو تنبل یا پودر و عصاره آن می تواند به طور قابل توجهی قند خون را کاهش دهد. برای مصرف کدو تنبل می توانید آن را به صورت بخار پز یا پخته شده مصرف کنید.

دانه های کدو تنبل مملو از چربی ها و پروتئین های سالم و مغذی هستند. مصرف این دانه ها می تواند روی کاهش قند خون در افراد دیابتی تاثیر زیادی بگذارد.
مطالعه ای که در سال ۲۰۱۸ روی ۴۰ نفر انجام شد، نشان داد که تنها مصرف ۶۵ گرم دانه کدو تنبل می تواند قند خون را بعد از غذا تا ۳۵ درصد کاهش دهد.

  1. دانه های چیا

دانه های چیا مفید و دارای فیبر و چربی های سالم، امگا3، کلسیم و آنتی اکسیدان ها هستند.
مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی با عملکرد بالا می توانند باعث کاهش LDL کلسترول و تری گلیسیرید شوند.

  1. انواع توت

مطالعات متعددی روی مصرف توت با اثر کنترل قند خون انجام شده است. توت ها سرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند و برای کنترل قند خون انتخاب فوق‌العاده محسوب می شوند.

مصرف توت فرنگی، بلوبری و توت سیاه با افزایش حساسیت به انسولین و بهبود پاکسازی گلوکز از خون، در مدیریت و کنترل قند خون در افراد دیابتی بسیار مؤثر است.
می ‌توانید آب توت فرنگی یا بلوبری و تمشک را هم بگیرید و به عنوان نوشیدنی برای پایین آوردن قند خون میل کنید.

انواع توت

  1. بادام و سایر آجیل ها

بادام می تواند به تنظیم و کاهش قند خون پس از غذا کمک کند و از دیابت جلوگیری کند. یک مطالعه نشان داده است که افرادی که 2 اونس بادام در روز مصرف می کردند سطح گلوگز و انسولین ناشتای کمتری داشته اند.
همچنین مصرف بادام می تواند حساسیت انسولین را در افراد مبتلا به پیش دیابت افزایش دهد.

  1. سیب زمینی های شیرین

در مقایسه با سیب زمینی های سفید، سیب زمینی شیرین در شاخص گلیسمی پایین تری است و حاوی مقدار زیادی ویتامین A برای حفظ سلامت چشم است.

پیروی از رژیم کم گلوکز خون می تواند قند خون را نیز کنترل کند، فقط از اندازه و چاشنی روی غذا آگاه باشید، بنابراین روزانه کالری یا کربوهیدرات را بیش از حد مصرف نکنید.

  1. تخم مرغ

یکی از بهترین غذاهای پایین آورنده قند خون تخم مرغ است. تخم مرغ یک ماده غذایی فوق العاده مغذی است و منبع غنی پروتئین چربی های سالم، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان محسوب می شود.
مطالعاتی که بر مصرف تخم مرغ و وضعیت قند خون در افراد دیابتی انجام شد نشان داد که مصرف این ماده می تواند به کنترل قند خون کمک زیادی کند.

  1. قهوه

یک مطالعه نشان داده است که افزایش قهوه ( کافئین و قهوه بدون کافئین ) با مصرف یک فنجان در روز ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بیش از 10 درصد کاهش دهد، اما چیزی که شما به قهوه اضافه می کنید نیز مهم است. از اضافه کردن شکر وشیره به قهوه خودداری کنید و شیر به قهوه خود اضافه کنید .

برای اطلاع از داروهای گیاهی برای کاهش سریع قند خون، مقاله 10 داروی گیاهی پایین آورنده سریع قند خون در سایت دکترمهندس را مطالعه کنید.

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید