آیا سرطان کیسه صفرا قابل درمان است؟

شاید شما هم تا کنون شنیده باشید که می‌گویند سرطان کیسه صفرا عامل مرگ خاموش است. این سرطان که سیستم صفراوی را به خود درگیر می‌سازد، سرطانی بدخیم و تهاجمی است که در اغلب اوقات در بدن زنان دیده می‌شود. این بیماری علائم مختلفی دارد و دلایل به وجود آمدن آن هم متنوع است.
در این بیماری سلول‌های سرطانی در بافت صفرا تولید می‌شوند و تومورهای بدخیمی را به وجود می‌آورند که این تومورها در سلامت بدنی انسان نقش زیادی دارند. به طور کلی کیسه صفرا را مهم‌ترین بخش در دستگاه گوارش می‌دانند. حال اگر این بخش مهم با اختلال مواجه شود، بدون شک می‌تواند تمامی اعضای بدن انسان را به خود درگیر کند.

کبد

از این رو ما می‌خواهیم در ادامه‌ی این مطلب به سرطان کیسه صفرا، علائم و دلایل این بیماری بپردازیم و رهکارهای درمانی در این زمینه را نیز به شما عزیزان ارائه دهیم.

کیسه صفرا چیست؟

کیسه صفرا یکی از اعضای بدن انسان به شمار می‌آید که در دستگاه گوارشی انسان قرار دارد. این کیسه که شکلی همچون گلابی دارد، در سمت راست بدن هر فردی قرار گرفته است و وظیفه‌ی نگهداری کردن از مایع صفرا را بر عهده دارد.

مایع صفرا مایعی سبز رنگ است که از طریق کبد ترشح می‌شود و پس از رفتن به کیسه صفرا، در روده‌های فرد رها می‌شود تا هضم غذا را تسریع ببخشد. در مجاری کبدی، به کیسه صفرا و مایعی که در آن قرار دارد، سیستم صفراوی گفته می‌سود که نبود این سیستم در بدن ممکن است دستگاه گوارش را با اختلال مواجه کند.
با این حال گاهی اوقات ممکن است برخی از سرطان‌ها گریبانگیر این سیستم در بدن چند که در این صورت مراجعه به دکتر گوارش الزامی است‌.

سرطان کیسه صفرا چیست؟

به طور کلی امروزه به هر نوع توده‌ای که در اثر تجمع سلول‌های اضافی در کیسه‌ی صفرا به وجود بیاید، سرطان نامیده می‌شود‌.
حال گاهی اوقات ممکن است که این سرطان در اثر غیر عادی بودن فعالیت این سلول‌ها به وجود بیاید که سرطانی خوش خیم می باشد و از آن با نام سستیت یاد می‌شود اما در اکثر مواقع این سرطان‌های بد خیم هستند که گریبانگیر بیماران می‌شوند.

اغلب سرطان‌های بد خیم به دلیل وجود سنگ کیسه صفرا به وجود می‌آیند. در این نوع از سرطان‌ها، کیسه صفرا هنگام تعویض سلول‌های مرده با سلول‌های جدید زیاده روی می‌کند و یا تولید بیش از حد سلول‌های صفراوی، این سلول‌ها را در یک نقطه جمع می‌کند و در نهایت هم سرطان را به وجود می‌آورد.

این تومورها پس از مدتی که پیشرفت پیدا می‌کنند، می‌توانند به بافت‌های مجاور کیسه صفرا هم انتقال پیدا کنند و حتی از طریق خون، به کبد هم منتقل شوند. در این صورت است که سرطان وجود یک فرد را در بر می‌گیرد و ممکن این جان فرد را هم از او بستاند. سرطان‌های کیسه صفرا انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها با استفاده از ترفندهای مختلف درمانی و زیر نظر دکتر گوارش، درمان می‌شوند.

سرطان کیسه صفرا

علائم سرطان کیسه صفرا

از آنجایی که سرطان کیسه صفرا به قاتل خاموش معروف است، ممکن است در همان مراحل اولیه علائم چندانی را از خود نشان ندهد. اغلب اوقات زمانی تومور در بافت‌های دیگر بدن جا خوش کند و سر تا سر بدن را قرار بگیرد، علائم خود را نیز به نمایش می‌گذارد.

بخش اعظمی از علائم این بیماری در اثر سیستیت و سنگ کیسه صفرا به وجود می‌آیند اما بخش دیگری از این علائم در اثر فعالیت سلول‌های سرطانی در خون خود را نشان می‌دهند.
علاوه بر این، باید بدانید که این علامت‌ها و نشانه‌ها از فردی به فرد دیگر متغیر هستند.

یعنی بر اساس ساختار بدنی هر فرد، ممکن است نشانه‌های این بیماری هم فرق کند. به طور کلی علائمی که هشدار خطر ابتلا به سرطان کیسه صفرا را به همراه دارند و باید تحت نظر دکتر گوارش قرار بگیرند، عبارتند از:
• از دست دادن اشتها و کاهش ناگهانی وزن
• تب و لرزی که با تهوع و استفراغ همراه است.
• بیماری که سرطان کیسه‌ی صفرا را در بدن خود رشد داده باشد، قادر به خوردم غذاهای چرب نیست.
• وجود حساسیت در قسمت راست بدن
• ایجاد مایعات غیر طبیعی در بدن و افزایش پیدا کردن سایز کبد
• اگر کیسه صفرا از حد طبیعی خود بزرگتر شود، به نفخ در شکم منجر مب‌شود که در این صورت باید فرد تحت معاینه‌های فیزیکی قرار بگیرد.

انواع سرطان‌های کیسه صفرا

به طور کلی تمامی سرطان‌هایی که باعث می شود، کیسه صفرا دچار اختلال شود، از نوع آدنوکارسینوما هستند. این نوع از سرطان‌ها در اصل در سلول‌های غده مانند بدن آغاز به تولید مثل می‌کنند و تمامی سطوح بدن را نیز به خود درگیر می‌نمایند.
آدنوکارسینوم پاپیلاری نیز از انواع سرطان کیسه صفرا به شمار می‌آید که توانایی زیادی در مختل کردن غدد لنفاوی بدن دارد.
این نوع از سرطان که اغلب کبد را درگیر می‌کند و از طریق مایع صفرا به کیسه صفرا می‌رسد، چشم انداز درمانی بهتری نسبت به سایر سرطان‌ها دارد و به نوعی سرطان خوش خیم به شمار می‌آید.

این موارد تنها نوع سرطان میشه صفرا نیستند بلکه امروزه دکتر گوارش و انواع محققان در این زمینه، سرطان‌های دیگری را نیز با نام‌های آدنوسکوموز، کارسینوسارکوم‌ و سلول‌های سنگفرشی شناسایی کرده‌اند که احتمال بروز این نوع از سرطان‌ها در بدن مردان خیلی کم است اما بدن زنان همواره در معرض ابتلا به انواع سرطان‌های کیسه صفرا قرار دارد.

سرطان کیسه صفرا

راهنمای مراجعه به پزشک برای بیماری کیسه صفرا

سرطان کیسه صفرا سرطان نادری است. این سرطان در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود و با احتمال ابتلا به آن با افزایش سن بیشتر می‌شود. تشخیص این سرطان به کمی سخت است چون اکثر علائم آن با دیگر بیماری‌های صفراوی یکی است.

همچنین از نظر موقعیتی کیسه صفرا پشت کبد قرار گرفته است و این روند تشخیص را کمی دشوارتر می‌کند، اما اگر سرطان زود تشخیص داده شود، احتمال درمان بالاست.
درمان‌های مختلفی برای این سرطان وجود دارد و پزشکان بر اساس وضعیت جسمی شما و وضعیت رشد و متاستاز تومور یکی از درمان‌ها یا ترکیبی از درمان‌های موجود را انجام می‌دهند. اگر فکر می‌کنید که علائم این بیمار را دارید، اگر در تهران سکونت دارید، بهتر است با دکتر متخصص و فوق تخصص گوارش و کبد تهران مشورت کنید.

انتخاب بهترین متخصص گوارش در تهران

چگونه می‌توان بهترین متخصص گوارش تهران را پیدا کرد؟ اصلا نگران نباشید!‌ برای این کار هم می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. وقتی به لیست دکتر متخصص گوارش در تهران دسترسی پیدا کردید، می‌بینید که هر دکتر گوارش یک پروفایل شخصی دارد که در آن از خدماتی که ارائه می‌دهد نوشته است.

4.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم