بهترین روش درمان خانگی سرماخوردگی

درمان خانگی سرماخوردگی، روش‌های مختلفی دارد که علاوه‌بر کاهش علائم، در بسیاری از موارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. سرماخوردگی معمولا از طریق انتقال ویروس ایجاد می‌شود. برای درمان کامل این بیماری داروی قطعی ساخته نشده به‌همین دلیل می‌توان با داروهای دیگر و به‌خصوص از طریق روش‌های خانگی تا حد امکان علائم بیماری را کاهش داد.

درمان خانگی سرماخوردگی بهتر است یا دارویی

سرماخوردگی می‌تواند باعث عدم‌ عمل‌کرد صحیح افراد در حین کار شود. زیرا بدن‌درد و بی‌حوصلگی از علائم شایع آن است که تاثیر مستقیمی روی کیفیت کار و زندگی دارد. استفاده از روش‌های درمانی به‌خصوص درمان خانگی باعث تسریع در روند بهبود بیماران می‌شود.

بسته به سیستم ایمنی بدن هر فرد، درمان مناسب‌ متفاوت خواهد بود. برخی افراد دارای بدن ضعیفی هستند و در اثر ابتلا به سرماخوردگی به‌دلیل شدت علائم باید از دارو استفاده کنند. اما این به معنی بهتر بودن دارو از درمان خانگی نیست. زیرا داروهای شیمیایی همواره دارای عوارض بوده و مصرف زیاد آنها می‌تواند تاحدودی خطرناک باشد.

روش‌های خانگی می‌تواند در کنار درمان دارویی استفاده شود و این موضوع برای از بین بردن سریع‌تر علائم بسیار پرکاربرد است.

عسل در درمان خانگی سرماخوردگی

عسل از مواد غذایی با ارزش و مفیدی است که در کاهش علائم سرماخوردگی تاثیر زیادی دارد. همچنین از این محصول می‌توان برای ترکیب با بسیاری از دمنوش‌های گیاهی استفاده کرد. با این ‌کار، تاثیر درمان خانگی سرماخوردگی دمنوش بیشتر شده و در کنار آن طعم دل‌پذیرتری نیز پیدا می‌کند.

عسل در درمان سرفه برای بزرگسالان و کودکان بالای 2 سال بسیار موثر است. اما از آن برای نوزادان تا سن یک‌سالگی به‌هیچ وجه نباید استفاده شود.

شیر و زردچوبه برای درمان سرماخوردگی

استفاده از شیر و زردچوبه از روش‌های سنتی درمان سرماخوردگی به‌خصوص در کشور هند است. ترکیب این 2 ماده تاثیر بسیار زیادی در کاهش علائم بیماری شما دارد. برای تهیه آن باید ابتدا شیر را جوش آورد و سپس یک ‌قاشق چای‌خوری زردچوبه به آن اضافه کنید.

چایی زنجبیل در درمان خانگی

برای تهیه‌ این دمنوش، در درمان خانگی سرماخوردگی،  می‌توان از زنجبیل تازه یا پودر شده استفاده کرد. قبل از مصرف اجازه دهید چایی زنجیبل به خوبی دم بکشد. برای شیرین شدن و همچنین تاثیر بیشتر در درمان، اضافه کردن مقداری عسل به این دمنوش توصیه می‌شود.

چایی سیر برای سرماخوردگی

این نوع چایی در مکزیک بسیار محبوب است البته نه برای طعمش چرا که مزه‌ی خوبی ندارد. فقط به‌دلیل خواص درمانی زیادی که دارد. برای تهیه آن باید مقدار زیادی سیر یا پیاز را به آب جوش اضافه کرده و منتظر ماند تا کاملا دم بکشد.

این چایی برای از بین بردن عفونت و التهاب بدن مانند یک داروی بسیار کاربردی است. همچنین می‌توانید از سیر پودر شده در تهیه غذا استفاده کنید تا از خواص ضد میکروبی آن بهره‌مند شوید.

برای درمان سرماخوردگی سوپ داغ بخورید

از دیگر موارد در درمان خانگی سرماخوردگی، سوپ داغ که ترکیبی از مرغ و سبزیجات باشد برای تسکین دردهای گلو، هیدراته کردن و تامین آب بدن موثر است و به افزایش قوای ایمنی آن کمک می‌کند. سعی کنید در این بیماری از مصرف غذاهای مضر و چرب دوری کنید تا بدن بتواند به‌خوبی با عوامل بیماری‌زا مبارزه کند.

 بخار گیاه را استنشاق کنید

برای درمان احتقان و گرفتگی بینی می‌توان از استنشاق بخار گرم کمک گرفت. اگر می‌خواهید تاثیر این کار بیشتر شود از قطره یا گیاهی مانند اکالیپتوس که به رقیق شدن مخاط و تخلیه‌ آن کمک می‌کند استفاده کنید.

روغن مورد نظر مانند اکالیپتوس یا نعناع را درون آب ریخته و تا جوش آمدن آن صبر کنید. حال بهتر است پتویی روی خود انداخته تا بخار کاملا از طریق تنفس وارد دستگاه تنفسی شود. بعد از کشیدن چند نفس عمیق، باز شدن راه‌ بینی را کاملا حس می‌کنید. دستگاه بخور گرم نیز برای این‌کار مناسب است.

شست‌وشوی مناسب بینی به‌وسیله قوری تنقیه

برای درمان خانگی سرماخوردگی و از بین بردن عفونت‌های درون بینی باید آن را به‌خوبی شست‌وشو دهید اما این‌کار بهتر است به روش اصولی انجام شود. از بهترین روش‌های شست‌وشوی دماغ استفاده از قوری تنقیه (پواربینی) به‌همراه آب مقطر است.

این قوری باید از آب استریل یا مقطر پر شود زیرا آب معمولی امکان افزایش عفونت‌های میکروبی را بالا می‌برد. برای تمیز کردن دماغ کافی است دهانه قوری را درون سوراخ دماغ قرار داده و با کج کردن سر به سمت مخالف، باعث خروج آب از سوراخ دیگر بینی شوید.

خواب کافی برای درمان بیماری

با استراحت و خواب کافی به بدن اجازه می‌دهید در مقابل ویروس و عوامل بیماری به‌خوبی مبارزه کند. اگر در این مدت فعالیت و کارهای سنگینی انجام دهید باعث ضعف بدن و درنتیجه افزایش طول بیماری می‌شوید.

بهتر است به عنوان درمان خانگی سرماخوردگی در محیطی با دمای گرم استراحت کرده و استفاده از دمنوش‌های گیاهی را فراموش نکنید.

زینک برای درمان سرماخوردگی

زینک در از بین بردن ویروس و عدم ایجاد آن در گلو و بینی تاثیر زیادی دارد. مصرف میزان مناسب زینک یا همان روی در طول شبانه‌روز باعث عمل‌کرد صحیح بدن در مقابله با ویروس‌های بیمارزی‌زا می‌شود و مدت زمان بیماری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

اگر احساس می‌کنید میزان روی موجود در رژیم غذایی‌تان کم است باید از مکمل‌های موجود آن استفاده کنید. البته برای این‌کار بهتر است با پزشک مشورت کنید.

چغندر درمانی مناسب

چغندر حاوی ماده‌ای به‌نام نیترات است که برای تولید نیتریک‌اکسید در بدن بسیار مفید می‌باشد. چغندر باعث کاهش میزان عفونت‌های تنفسی می‌شود. البته مصرف آن برای بیماران کلیوی توصیه نمی‌شود.

آویشن برای درمان سرماخوردگی

برای درمان خانگی سرماخوردگی و گلودرد می‌توان از دمنوش آویشن به‌همراه عسل که باعث کاهش التهابات بدن، از بین بردن خلط و آسان شدن تنفس و همچنین کم‌کردن عفونت و چرک موجود در گلو می‌شود استفاده کرد. مصرف آویشن در زمان بارداری می‌تواند برای جنین خطرناک باشد.

سنجد جهت سرماخوردگی

سنجد یک ماده‌ی گیاهی است که از دیرباز برای درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه نیز خواص تاثیرگذار آن در از بین بردن علائم سرماخوردگی و عفونت‌های سینوسی مورد توجه خیلی از افراد است.

در درمان خانگی سرماخوردگی، باید گفت که سنجد قوای ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و تا حد زیادی از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

دمنوش

دمنوش‌های مفید برای سرماخوردگی

علاوه ‌بر موارد ذکرشده از قبیل آویشن، زنجبیل و… دمنوش‌های دیگری نیز وجود دارد که برای کاهش علائم و درمان سریع سرماخوردگی کاربرد دارد. ترکیب آبلیمو عسل یک معجزه برای درمان سرماخوردگی است. این شربت را داغ میل کنید تا تسکین قوی برای گلودرد شما باشد.

همچنین مصرف دمنوش‌هایی مانند چای سبز، نعنا تند، بابونه، بادرنجبویه، به و… برای درمان سرماخوردگی و از بین بردن عفونت‌های ایجاد شده موثر است.

درمان خانگی سرماخوردگی زمانی موثر است که بیمار علائم شدیدی ندارد و مراجعه به پزشک خیلی ضروری نیست. اما اگر درد و تب ناشی از بیماری طول کشید بهتر است برای مصرف داروی مناسب با پزشک مشورت کنید.

روش‌های خانگی باعث کاهش علائم و استفاده از برخی مواد غذایی و دمنوش‌ها می‌تواند باعث تقویت قوای ایمنی بدن شود. از موثرترین راه‌های درمان خانگی این بیماری می‌توان به استراحت کافی، مصرف مایعات، مصرف مواد غذایی با ارزش و همچنین نوشیدن دمنوش‌های گیاهی داغ اشاره کرد.

برای تاثیر بیشتر این روش‌ها و کوتاه‌تر شدن مدت بیماری، با شروع اولین نشانه‌ها اقدامات گفته‌شده‌ لازم را انجام دهید.

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید