آیا مصرف قرص بیوتین برای رشد مو واقعا موثر است؟

اگر مدتی است دنبال راه حل برای ریزش مو بوده‌اید، بعید است در بلاگ‌ها و ویدیوهای مختلف به بیوتین و فواید آن برای کاهش یا از بین بردن ریزش مو برخورد نکرده باشید. اما آیا واقعا مصرف قرص بیوتین بر ریزش مو تاثیر می‌گذارد؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید بدانیم بیوتین چیست و چه نقشی در رشد مو دارد.

بیوتین چیست؟

بیوتین یا ویتامین B7 ویتامینی محلول در آب است که می‌توان آن را در منابع غذایی مختلف مانند لبنیات و میوه‌ها پیدا کرد. بیوتین را می‌توان تا حدی از مواد غذایی چون تخم‌مرغ و گوشت قرمز نیز به بدن رساند، اما با توجه به نوع رژیم غذایی، ممکن است این مقدار برای بدن کافی نباشد و نیاز به مصرف قرص بیوتین باشد.

بیوتین در بدن ما نقش اساسی در تنظیم ژن‌ها، ارتباط میان سلولی و جذب انرژی کربوهیدرات، پروتئین و چربی دارد. به عبارت دیگر، بیوتین به انزیم‌ها اجازه می‌دهد وظایف خود را به درستی انجام دهند تا برای بدن مشکلی پیش نیاید.

بیوتین چگونه باعث رشد مو می‌شود؟

در دهه‌های اخیر، گفته شده است که مصرف بیوتین به عنوان مکمل، می‌تواند با تحریک تولید کراتین، رشد مو را افزایش داده و مو را تقویت کند. با همه این‌ها، شواهد علمی کمی برای تایید تاثیر بیوتین بر ریزش مو و تقویت آن وجود دارد.

یک مطالعه نشان داد که بیوتین بر ریزش موی موقت افراد تاثیر مثبت می‌گذارد. در این آزمایش، زنانی که دچار ریزش مو شده بودند، پس از 6 ماه مصرف مکمل بیوتین، در مقایسه با گروه کنترل، رشد موهای ضخیم بیشتری داشتند. باید توجه داشت که فقط 15 نفر در این آزمایش شرکت کردند. به همین دلیل نمی‌توان آن را اثباتی قطعی برای تاثیر بیوتین بر ریزش مو در نظر گرفت.

مصرف مکمل بیوتین فایده دارد؟

حتی اگر مصرف مکمل بیوتین به رشد مو کمک کند، اگر کمبود ویتامین B7 نداشته باشید، مصرف آن بیهوده است و فایده‌ایی ندارد. کمبود بیوتین به شدت نادر است و میان 140 هزا نفر، فقط یک نفر به عارضه‌ایی به نام FYI مبتلا می‌شود که در آن بدن شخص نمی‌تواند بیوتین را تجزیه کرده و از آن استفاده کند.

تحقیقات مختلف اثبات کرده‌اند که مصرف بیوتین باعث افزایش رشد مو در کسانی می‌شود که از قبل کمبود ویتامین داشتند.

نشانه‌های کمبود بیوتین در بدن چیست؟

برخی از نشانه‌های بارز کمبود بیوتین در بدن ریزش مو و خشکی و تکه تکه شدن پوست است. در صورت داشتن این علائم و درمان نشدن آن‌ها توسط درمان‌های خانگی مانند شستن موها با آب سرد و استفاده از مرطوب‌کننده مناسب پوست خود، به پزشک مراجعه کرده و آزمایش خون بدهید.

چگونه از عوارض مصرف مکمل بیوتین جلوگیری کنیم؟

اگر تصمیم به استفاده از مکمل بیوتین گرفتید، نباید اولین محصولی که در داروخانه‌های آنلاین می‌بینید را بخرید. درمورد شرکت سازنده و توزیع‌کننده آن تحقیق کنید. اگر از قبل برای ریزش مو به پزشک مراجعه کرده‌اید، پیشنهاد می‌شود قبل از خرید مکمل، با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی مصرف زیاد بیوتین چیست؟

مصرف مقادیر زیاد بیوتین عوارض جانبی جدی ندارد اما می‌تواند باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست شود.

دوز مناسب مکمل بیوتین به سن فرد و دلیل مصرف مکمل بیوتین بستگی دارد. با این حال، دوز روزانه نباید بیش از 100 میکروگرم باشد.

درصورتی که نیاز به انجام آزمایش خون داشته باشید، مصرف بیوتین می‌تواند با نتایج آزمایش‌های مختلف خون تداخل داشته باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، در صورت مصرف بیوتین و انجام آزمایش‌هایی مانند آزمایش تیروئید، باید این مورد را با پزشک در میان بگذارید.

قرص بیوتین ایکس مارت

 

قرص بیوتین ایکس مارت حاوی ۱۰۰۰ میکروگرم بیوتین در هر دانه قرص است. از فایده‌های مصرف این مکمل می‌توان به  درخشان شدن پوست، رشد سریع مو و ناخن‌های قوی اشاره کرد.

بیوتین یا ویتامین B7، فعال‌کننده مهم‌ترین آنزیم‌های موثر در متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین است و در بیان ژن و انتقال پیام داخل سلولی نقش دارد. دریافت مقادیر مورد نیاز روزانه بیوتین برای انجام صحیح این پروسه‌ها ضروری است.

مصرف قرص مکمل بیوتین ایکس مارت برای افراد مبتلا به برخی از بیماری‌های ژنتیکی، افراد الکلی و زنان باردار، با دوز تعیین شده توسط پزشک، بیشتر پیشنهاد می‌شود.

همانطور که گفته شد، کمبود بیوتین می‌تواند باعث ایجاد تغییرات در پوست و مو شود. پس با دیدن اولین علائم کمبود بیوتین، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و آزمایش دهید. بعد از دریافت نتایج قطعی، با مشورت پزشک می‌توانید از مکمل بیوتین ایکس مارت استفاده کنید.

معرفی شرکت نیکان فارمد مهر

شرکت نیکان فارمد مهر (nikanpharma.com) با شناسایی نیازهای مردم ایران، از سال 1393 شروع به واردات مکمل‌های غذایی و دارویی از کشور انگلستان کرد. با پیشرفت و توسعه فناوری و همراهی جوانان با استعداد این مرز و بوم، این شرکت توانست در سال 1397، تولید مکمل‌های غذایی متناسب با شراط خانواده‌های ایرانی را شروع کرده و پس از 2 سال، موفق شد برندهای خود به نام‌های ایکس-مارت و هیرونیک را در زمینه ولید مکمل‌های سلامت به بازار ایران معرفی کند.

محصولات این شرکت با توجه به شرایط محیطی خانواده‌های ایرانی طراحی شده‌اند و از تنوع بالایی برخوردار هستند. تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست، سلامت ناخن و مو، سلامت بانوان، تقویت عضلات و استخوان‌ها و… از اهداف تولید این مکمل‌ها توسط شرکت نیکان فارمد مهر هستند.

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید