مقدار مصرف و تزریق انسولین (راهنمای جامع و کامل)

وضعیت قند خون و برنامه روزانه هر فرد متفاوت است و نوع و مقدار تزریق انسولین نیز متفاوت خواهد بود درک صحیح داروهایی که استفاده می کنید تضمین بیشتری برای شما فراهم می کند و می توانید قند خون خود را بهتر کنترل کنید.

 

 چگونه باید مقدار مصرف انسولین خود را تنظیم کنم؟

طبق دستورالعملهای انجمن دیابت آمریکا افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شروع به تجویز انسولین به میزان 10 واحد در روز یا 0.2 -0.1 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می کنند در همان زمان شما همچنین باید به اندازه گیری تغییرات قند خون ناشتا خود بپردازید و به آرامی دوز مناسب تری را تنظیم کنید.

مقدار مصرف انسولین برای شروع: 10 واحد در روز یا 0.1-0.2 واحد بر کیلوگرم در روز

تنظیم مقدار تزریق انسولین یک یا دو بار در هفته 10-15%  یا 2-4 واحد هر بار تا زمانی که قند خون ناشتا به هدف مورد نظر برسد.

 

 خودسرانه مقدار مصرف انسولین را کاهش یا قطع  نکنید

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت فکر می کنند که پس از ثابت شدن قند خون آنها قند خونشان به حالت عادی بازگشته است بنابراین خود به خود مقدار مصرف انسولین را کاهش داده یا قطع می کنند. اما در واقع مصرف به موقع داروها بسیار مهم است.

همچنین داروهای کاهنده قند خون مناسب برای هر فرد متفاوت است. قبل از مصرف دارو برای کنترل بهتر قند با پزشک خود مشورت کنید.

 

مقدار مصرف انسولین

 

پایش قند خون برای کمک به کنترل مقدار مصرف انسولین

برای بیماران دیابتی که به تازگی مصرف انسولین پایه را شروع کرده اند، لازم است قند خون ناشتا را اندازه گیری کنند تا به درستی بدانند که آیا مقدار تزریق انسولین فعلی کافی است یا خیر . همچنین اگر اندازه گیری روزانه وجود نداشته باشد و فقط آزمایش خون در هنگام بازگشت به کلینیک انجام شود، نه تنها ممکن است زمان رسیدن به قند خون هدف به تاخیر بیفتد بلکه خطر عوارض دیابت نیز افزایش می یابد.

مقدار تزریق انسولین یک بار در روز برای افراد مسن، و افرادی که به تنهایی زندگی می کنند و بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با محدودیت حرکتی توصیه می شود که کنترل قند خون آنها با قرص های خوراکی کاهنده قند در سطح مطلوب قابل دستیابی نیست. مقدار تزریق انسولین دو بار در روز: عموماً برای بیماران دیابتی نوع 2 درمان توصیه شده، در مواردی است که یک دوز انسولین کافی نیست، 2 دوز، در صبح و عصر با فاصله تقریباً 12 ساعت تجویز می شود. مقدار تزریق انسولین 3 یا 4 بار در روز: در حال حاضر به عنوان بهترین روش توصیه می شود. مناسب ترین روش برای دیابتی های باردار، مبتلایان به دیابت نوع 1 و کسانی که زندگی روزمره آنها از نظر غذا و فعالیت شدید و نامنظم است.

با این روش می توان به یک کنترل بسیار خوب قند خون دست یافت. تجویز مقدار تزریق انسولین 4 بار یا بیشتر در روز (انسولین درمانی فشرده) نیاز به برنامه ریزی وعده های غذایی با روش شمارش کربوهیدرات دارد.

متخصص غدد درون ریز یا داخلی به او مراجعه می کنید در مورد نوع و مقدار مصرف انسولین  برای شما تصمیم می گیرد. بسته به قند خون شما ممکن است لازم باشد یک یا دو بار در روز انسولین بزنید و گاهی اوقات ممکن است 4 بار در روز انسولین استفاده کنید.

 

آیا افزایش مقدار مصرف در آسیب رسیدن به کلیه ها تاثیر دارد؟

اگرچه تصور می شود افزایش  مقدار مصرف انسولین به کلیه ها آسیب می رساند، اما در عوض با حفظ قند در سطح طبیعی، در واقع کلیه ها محافظت می شوند. برای محافظت از کلیه بیماران دیابتی باید از داروهایی که برای کنترل قند تجویز می شود استفاده کرد، زمانی که مقدار مصرف انسولین طبق تجویز پزشک باشد می توان تا حد زیادی از کلیه ها محافظت کرد.

 

چگونه تشخیص دهیم که درمان با انسولین موثر است؟

اگر انسولین کار کند قند خون شما شروع به کاهش می.کند در صورت عدم کاهش قند خون

یا مقدار مصرف انسولین کم است یا در تزریق مشکل وجود دارد. در هر دو مورد با پزشک خود مشورت کنید

 

مقدار تزریق انسولین

 

انسولین به چه شکلی در بازار فروخته میشود؟

در داروخانه ها انسولین به صورت لخته برای تزریق یا به صورت کارتریج برای استفاده در قلم موجود است 1 میلی لیتر از هر دو حاوی 100 واحد است. در هوای معتدل می توانید انسولین را با خود حمل کنید. اما به محض دسترسی به یخچال باید آن را در دمای مناسب خود قرار دهید.

 

پاسخ به سوالات متداول

قبل از تجویز انسولین طولانی اثر در شب اگر سطح قند خون کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد، آیا می توان مقدار مصرف انسولین را کم کرد؟     

پاسخ انسولین طولانی اثر باعث افت فوری قند خون نمیشود و عمدتاً میانگین کلی قند خون را کاهش میدهد بنابراین تزریق مداوم همچنان مورد نیاز است . اگر از دوستان قندی هستید که در نیمه های شب دچار افت قند خون می شوید توصیه میشود قبل از خواب یک لیوان شیر یا دو تا سه بیسکویت اضافه کنید

سرنگ انسولین BD چیست؟
پاسخ: سرنگ انسولین BD محصولی ساخت کشور آمریکا می باشد که با استفاده از تکنولوژی خاص خود در هنگام تزریق انسولین درد را به حداقل میرساند.

اگر قند خون ناشتا در صبح کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد، آیا همچنان نیاز به مصرف انسولین طولانی اثر دارم؟

پاسخ: اگر قند خون ناشتا در صبح در حد استاندارد باشد به این معنی است که مقدار مصرف انسولین درست است، بنابراین باید همان دوز را ادامه داد و نمی توان خودسرانه تزریق را قطع کرد. با این حال هنگامی که قند خون ناشتا در صبح کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر برای روز متوالی است توصیه میشود با پزشک مشورت کنید که آیا لازم است دوز را کاهش دهید یا خیر

اگر قبل از رفتن به رختخواب فراموش کردم انسولین مصرف کنم چه کاری باید انجام دهم؟

پاسخ :اگر اغلب فراموش میکنید قبل از رفتن به رختخواب تزریق را انجام دهید میتوانید آن را به مصرف معمولی در صبح تغییر دهید .

دلیل بروز هیپوگلیسمی چیست؟

پاسخ: ورزش شدید یا طولانی مدت یا کمتر غذا خوردن باعث هیپوگلیسمی میشود. اگر دلیل واضحی وجود ندارد توصیه میشود مقدار مصرف انسولین را 4 واحد کاهش دهید یا دوز انسولین را 10 – 20 درصد کاهش دهید به عنوان مثال اگر در حال حاضر 10 واحد مصرف می کنید میتوانید به آرامی آن را 1-2 واحد کاهش دهید.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم