چگونه جوش های صورت را از بین ببریم

جوش صورت یک اختلال شایع پوستی است که به شکل برجستگی‌های قرمز و دردناک یا برآمدگی‌های سرسفید و سرسیاه روی پوست ظاهر می‌شود. گرچه این مشکل پوستی معمولاً در نوجوانان رخ می‌دهد، با این حال ممکن است افراد بزرگسال را نیز درگیر کند. تلاش برای از بین بردن جوش برای همیشه سخت و چالش برانگیز است و به زمان احتیاج دارد.

چرا پوست صورت جوش می‌زند؟

آکنه یا جوش صورت زمانی رخ می‌دهد که تجمع چربی‌های اضافی، آلودگی‌ها، سلول‌های مرده و باکتری‌ها منافذ پوست را مسدود کنند. تغییرات هورمونی مربوط به بلوغ معمولاً باعث تولید بیش از حد سبوم و ایجاد آکنه در نوجوانان می‌شود. 

برخی از بزرگسالان نیز به دلیل نوسانات هورمونی مرتبط با بارداری، یائسگی، بیماری‌های زمینه‌ای، بسته شدن فولیکول‌های مو، استرس، عوارض جانبی داروها و عادت‌های نادرست زندگی، تا سن 40 سالگی شاهد جوش‌های صورت هستند. علاوه بر این ژنتیک و استفاده از لوازم آرایش روغنی نیز احتمال ابتلا به جوش زدن را افزایش می‌دهد.

تقریباً 85 درصد از افراد بین 12 تا 24 سال جوش صورت را تجربه می‌کنند. هنوز علت اینکه چرا برخی افراد جوش‌های شدیدتری دارند و برخی دیگر به سختی جوش می‌زنند، مشخص نیست. اما ژنتیک و تأثیرات محیطی به وضوح نقش بسیار بزرگی را در این زمینه بازی می‌کنند.

راه های جلوگیری از جوش صورت چیست؟

در حالی که جوش صورت یک تهدید جدی برای سلامتی به شمار نمی‌رود، اما می‌تواند به دلیل تغییر رنگ و شکل پوست، حس بدی در افراد مبتلا ایجاد کند. یک پزشک یا متخصص پوست می‌تواند به شناسایی عامل یا ترکیبی از عوامل ایجاد آکنه کمک کند؛ با این حال بسیاری از راه های جلوگیری از جوش صورت صرف نظر از علت، مشابه هستند.

کنترل و جلوگیری از جوش زدن، کلید اصلی مبارزه با این مشکل است. گرچه هیچ راهی جهت از بین بردن جوش برای همیشه وجود ندارد، اما رعایت برخی نکات می‌تواند به پیشگیری و کاهش این مشکل کمک کند.

بعضی از راه‌‌های جلوگیری از جوش زدن پوست صورت و درمان آن عبارتند از:

صورت خود را به درستی بشویید

اگر نمی‌دانید که برای جلوگیری از جوش زدن چه باید کرد ، تنها کافی است که نگاهی به شوینده‌های پوست خود بیندازید! اولین قدم برای برطرف کردن جوش صورت، شستن پوست است. از بین بردن روزانه چربی اضافی و آلودگی می‌تواند به پیشگیری از جوش کمک کند؛ گرچه شستن بیش از حد صورت نیز می‌تواند باعث بیشتر شدن این مشکل شود.

با شستشوی زیاد، سبوم طبیعی پوست از بین می‌رود و پوست، چربی بیشتری تولید می‌کند. بنابراین شستن بیش از حد صورت می‌تواند آکنه را بدتر کند. پس بهتر است که پوست خود را بیش از دو بار در روز نشویید. همچنین باید از شوینده‌هایی استفاده کنید که فاقد سولفات و عطر هستند و در ترکیبات آن‌ها مواد کومدوژن‌زا بکار نرفته است. 

نوع پوست خود را بشناسید

دانستن اینکه چه نوع پوستی دارید، به شما کمک می‌کند که محصولات مناسب را تهیه کنید و فرآورده‌های مضر را کنار بگذارید. به طور کلی افرادی که پوست چربی دارند بیشتر مستعد ابتلا به جوش صورت هستند. با این حال چنین مشکلی می‌تواند برای انواع دیگر پوست نیز رخ دهد.

جوش صورت

بسته به نوع پوستتان، می‌توانید از راه‌های موثرتری برای درمان جوش کمک بگیرید. مثلاً اگر پوست چربی دارید، محصولاتی که حاوی اسید سالیسیلیک و رتینول هستند را کنار بگذارید؛ زیرا می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند و منجر به ایجاد جوش‌های بیشتری شوند.

از مرطوب کننده استفاده کنید

یک راه موثر دیگر برای جلوگیری از جوش زدن پوست صورت ، استفاده از مرطوب‌کننده‌ مناسب است. همانطور که گفتیم اگر پوست شما بیش از حد خشک شود، غدد چربی برای متعادل کردن آن، روغن بیشتری تولید می‌کند و در نتیجه امکان جوش زدن بیشتر می‌شود. در حالی که مرطوب ‌کننده‌های مناسب تنها به آبرسانی پوست کمک می‌کنند.

بسیاری از مرطوب کننده‌ها حاوی روغن، عطر و مواد مصنوعی هستند. این مواد می‌توانند پوست را تحریک کنند و باعث بیشتر شدن جوش‌ها شوند. قبل از خرید مرطوب کننده حتما مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید. همچنین می‌توانید برای خرید کرم مرطوب کننده از https://elanza.com/category/face-moisturizer اقدام نمایید.

به اندازه کافی آب بنوشید

اگر بدنتان کم آب باشد، ممکن است غدد چربی پوستتان روغن بیشتری تولید کنند. همچنین کم‌آبی پوست شما را کدر کرده و آن را مستعد التهاب می‌نماید. برای هیدراته نگه داشتن بدن خود، حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید.

آرایش کردن را محدود کنید

یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از جوش صورت ، اجتناب از آرایش کردن است. اگر به جوش صورت مبتلا هستید، ممکن است وسوسه شوید که از لوازم آرایش برای پوشاندن آن‌ها استفاده کنید. متاسفانه این روش تنها منافذ پوستتان را مسدود کرده و جوش‌ها را بیشتر می‌کند.

 اگر نمی‌خواهید آرایش را از برنامه روزانه خود حذف کنید، محصولاتی را انتخاب کنید که غیر کومدوژنیک و بدون عطر باشند تا پوستتان کمتر تحریک شود. هرگونه آرایش را در پایان روز و به خصوص قبل از رفتن به رختخواب با ملایمت از روی صورت بشویید.

جوش‌ها را دستکاری نکنید

احتمالاً برای بسیاری از افراد، خودداری در برابر فشار دادن جوش‌ها سخت و غیرممکن است. با این حال تمام متخصصان پوستی اعتقاد دارند که نباید تحت هیچ شرایطی جوش‌ها را دستکاری کرد. فشار دادن جوش‌ها اغلب باعث خونریزی می‌شود و ضمن ایجاد التهاب، می‌تواند بعدها جای محسوسی را روی پوستتان باقی بگذارد.

جوش صورت

روغن درخت چای را امتحان کنید

جوش صورت یک اختلال شایع پوستی است که به شکل برجستگی‌های قرمز و دردناک یا برآمدگی‌های سرسفید و سرسیاه روی پوست ظاهر می‌شود. گرچه این مشکل پوستی معمولاً در نوجوانان رخ می‌دهد، با این حال ممکن است افراد بزرگسال را نیز درگیر کند. تلاش برای از بین بردن جوش برای همیشه سخت و چالش برانگیز است و به زمان احتیاج دارد.

جوش صورت یک اختلال شایع پوستی است که به شکل برجستگی‌های قرمز و دردناک یا برآمدگی‌های سرسفید و سرسیاه روی پوست ظاهر می‌شود. گرچه این مشکل پوستی معمولاً در نوجوانان رخ می‌دهد، با این حال ممکن است افراد بزرگسال را نیز درگیر کند. تلاش برای از بین بردن جوش برای همیشه سخت و چالش برانگیز است و به زمان احتیاج دارد

می‌توانید یک یا دو قطره از روغن درخت چای را روی جوش‌ها و نواحی ملتهب پوست بمالید و منتظر شوید تا خشک شود. همچنین می‌توانید چند قطره از این روغن را به پاک کننده یا مرطوب کننده روزانه خود اضافه کنید.

رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید

غذاهای فرآوری شده، محصولات لبنی، الکل و قندهای تصفیه شده می‌توانند عامل ایجاد برخی از جوش‌های صورت باشند. کاهش مصرف این غذاها یا یک رژیم غذایی مناسب یکی از راه های جلوگیری از جوش صورت است. با این حال پیش از حذف یا اضافه کردن هر ماده خوراکی، حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.

استرس و اضطراب را کنترل کنید

استرس باعث ایجاد جوش نمی‌شود، اما می‌تواند التهاب آن‌ها را بیشتر کند. بر اساس تحقیقات آکادمی پوست آمریکا (AAD)، هورمون‌های محرک در بدن شما چربی بیشتری در زمان استرس تولید می‌نمایند. می‌توانید از انجام برخی فعالیت‌ها مانند یوگا، مدیتیشن، ماساژ و ورزش برای مدیریت اضطراب کمک بگیرید.

کلام آخر

در این مطلب به سوالات متداولی از جمله چگونه جوش های صورت را از بین ببریم پاسخ دادیم و درباره این اختلال پوستی صحبت کردیم. فراموش نکنید که جوش صورت بیشتر از هرچیز به دلایل ژنتیکی و تغییرات محیطی بستگی دارد. با این حال می‌توان با رعایت برخی نکات ساده به پیشگیری و کنترل این مشکل کمک کرد.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید