همه چیز درباره درد ارتودنسی

ارتودنسی یکی از روش‌های درمانی برای داشتن دندان‌هایی مرتب و لبخندی زیبا است. اما از مهم‌ترین چالش‌ها و سوالاتی که افراد معمولا درباره این روش دارند، درد ارتودنسی است. این افراد تصور می‌کنند ارتودنسی با درد زیاد همراه است و یا غذا خوردن با ارتودنسی برای آن‌ها سخت و غیر ممکن است. ابتدا باید ببینیم آیا ارتودنسی درد دارد و این که درد ارتودنسی چند روز است؟

معمولا در روزهای اولی که بریس‌ها نصب می‌شوند، فرد احساس درد و ناراحتی داشته و نمی‌تواند به راحتی غذا بخورد، اما با گذشت زمان این درد کمتر شده و فرد به وجود بریس‌ها در دهان عادت می‌کند. درد ارتودنسی چند روز و نهایت یک هفته است و پس از آن بهبودی کامل حاصل می‌شود. علاوه بر آن در صورتی که در مراکز معتبر برای انجام ارتودنسی اقدام کنید، با کمترین میزان درد روبرو می‌شوید.

آیا ارتودنسی درد دارد؟

اولین و مهم‌ترین سوال قبل از استفاده از این روش درمانی این است که آیا ارتودنسی با درد همراه است یا خیر؟ از آنجایی که ابزار و دستگاه‌های مختلفی برای درمان ارتودنسی درون دهان قرار می‌‌گیرند، می‌تواند با مقداری درد همراه باشد. در وقاع نمی‌توان این روش را بدون درد معرفی کرد، اما این درد بسیار خفیف است و هرگز مانعی برای انجام فعالیت‌های روزانه افراد نمی‌شود.

معمولا افرادی که آستانه تحمل درد بسیار پایینی دارد، همین درد خفیف را نیز تحمل نکرده و درمان را رها می‌کنند. توجه کنید اگر به متخصص باتجربه در زمینه دندانپزشکی و درمان ارتودنسی مراجعه کنید، با کمترین میزان درد همراه شده و به راحتی می‌توانید دندان‌هایی صاف و مرتب داشته باشید. در این زمینه می‌توانید به مطب دکتر قریشی مراجعه کنید تا به بهترین شکل ممکن و با کمترین درد، این درمان برای شما صورت گیرد.

مهم‌ترین علت‌های درد ارتودنسی

معمولا درد و مشکلاتی که در درمان ارتودنسی ایجاد می‌شود، بسیار جزئی هستند و به زودی از بین می‌روند. اما باید ببینیم همین درد جزئی در اثر چه عواملی ایجاد می‌شود. درد ارتودنسی علت‌های مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

وجود دستگاه ارتودنسی در دهان

در این روش درمانی از ابزارهای مختلفی مانند براکت‌ها، بند یا سیم و کش ارتودنسی استفاده می‌شود. قرار گرفتن این قطعات درون دهان می‌تواند در روزهای اول آزاردهنده بوده و باعث ایجاد التهاب و درد در بافت نرم درون دهان شود. معمولا با گذشت چند روز این درد و التهاب کم شده و دیگر خبری از درد نیست. اگر براکت‌ها و سیم‌های دارای بخش‌های تیزی هستند و با برخورد به بافت دهان باعث آسیب در آن و ایجاد درد می‌شوند، می‌توانید از موم ارتودنسی برای پوشاندن آن استفاده کنید.

تنظیم بریس‌ها

هر بار که به مطب دندانپزشک مراجعه می‌کنید، تنظیمات و تغییراتی در ارتودنسی شما ایجاد می‌شود. این تغییرات به منظور بهبود موقعیت دندان‌ها و حرکت‌ آن‌ها به سمت جایگاه درست است. این تنظیم کردن مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کند و در واقع برای حرکت بهتر دندان‌هاست. اما همین موضوع می‌تواند کمی درد ایجاد کند که معمولا قابل تحمل است.

تغییرات جریان خون

فشاری که براکت‌ها به دندان‌ها وارد می‌کنند، باعث ایجاد تغیریاتی در جریان خون بدن می‌شود. این موضوع می‌تواند با کمی درد برای بیمار همراه باشد. همچنین عوامل خارجی مانند براکت‌ها و سیم‌های قرار گرفته در دهان، حساسیت‌های بالایی ایجاد می‌کند و درد خفیفی را به همراه خواهد داشت.

انواع درد ارتودنسی

معمولا درد ارتودنسی انواع مختلفی دارد و در زمان‌های متفاوتی از نصب تا اتمام درمان به وجود می‌آید. برخی از آن‌ها طبیعی است و با گذشت زمان از بین رفته اما برخی دیگر ممکن است شدیدتر بوده و باعث آزار و اذیت شما شود. برای آگاهی از این موضوع که درد ارتودنسی چند روز است و چگونه می‌توان آن را برطرف نمود، باید ببینیم چند نوع درد در این درمان وجود دارد.

درد هنگام ارتودنسی

معمولا ارتودنسی نسبت به سایر درمان‌های دندانپزشکی میزان درد کمتری دارد و دندانپزشک نیازی به استفاده از مواد بی حسی ندارد. همچنین هیچ گونه خونریزی و شکافی نیز ایجاد نمی‌شود. ارتودنسی بسیار بی خطر بوده و با درد کمی همراه است. اما در صورتی که دندانپزشک تجربه و تخصص کافی نداشته باشد می‌تواند مقداری درد برای شما به همراه داشته باشد. در هنگام نصب ارتودنسی درد بسیار کمی ایجاد شده و در تمام مراحل درمان باید درد خفیف را تحمل کنید زیرا نشان دهنده حرکت دندان‌ها و مرتب شدن آن‌هاست.

درد بعد از ارتودنسی

معمولا پس از نصب تا 24 ساعت اول، درد و فشار ناشی از بریس‌ها بر روی دندان حس می‌شود. علاوه بر آن ممکن است بافت نرم درون دهان دچار التهاباتی شود که برای فرد دردناک باشند. در این شرایط می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کرده و مواد غذایی نرم استفاده کنید. پس از آن دهان به این شرایط عادت کرده و با برطرف شدن التهابات درد کاهش می‌یابد.

هفته اول ارتودنسی

در هفته اول ارتودنسی به دلیل فشار ایجاد شده بریس‌ها و حرکت دندان‌ها ممکن است با کمی درد روبرو شوید. اما معمولا در این زمان درد رو به کاهش است و کم کم از بین می‌رود. درد برای شما عادی شده و در بیشتر اوقات آن را حس نمی‌کنید و مانع انجام فعالیت‌های روزانه شما نمی‌شود. حتما نکاتی که برای نگهداری از ارتودنسی به شما توصیه می‌شود، رعایت کنید تا طول درمان شما کمتر شده و با میزان درد کمتری همراه شوید.

درد در زمان ملاقات با دندانپزشک

همان‌طور که گفته شد هر بار که با دندانپزشک خود ملاقات می‌کنید، سیم‌ها و بریس‌ها محکم‌تر شده تا دندان‌ها به سمت محل مناسب حرکت کنند. محکم‌تر شدن بریس‌ها باعث ایجاد فشار بیشتر بر روی دندان‌ها می‌شود و می‌تواند مقداری درد البته به صورت خفیف به همراه داشته باشد.

کاهش درد ارتودنسی

حال باید ببینیم درد ارتودنسی را چگونه می‌توان کاهش داد؟ روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که در ادامه معرفی شده‌اند.

کاهش درد با کمک تغذیه مناسب

معمولا پس از نصب براکت‌ نمی‌توانید مانند فرد عادی غذا بخورید و با محدودیت‌هایی روبرو می‌شوید. برای کاهش درد و جلوگیری از آسیب به براکت‌ها باید از خوردن غذاهای سفت و سخت و همچنین غذاهای چسبناک دوری کنید. توصیه‌های لازم برای غذا خوردن توسط دندانپزشک به شما ارائه می‌شود و با رعایت تمام این موارد می‌توانید از درد خود رها شوید و هیچ گونه آسیبی نیز به براکت‌ها وارد نشود.

رعایت بهداشت دهان و دندان

معمولا با وجود براکت‌ها در دهان، رعایت نکات بهداشتی سخت‌تر از همیشه می‌شود. اما با وجود براکت‌ها امکان ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات لثه و دندان نیز بیشتر شده و دندان‌ها بیشتر در معرض پوسیدگی قرار دارند. همین موضوع می‌تواند به مرور باعث آسیب دیدن دندان‌ها و درد ارتودنسی شود. برای جلوگیری از این مشکلات باید به صورت منظم مسواک، نخ دندان و دهان شویه استفاده کنید. رعایت نکردن نکات بهداشتی با درد شدید همراه خواهد شد.

استفاده از داروهای مسکن و بی حسی

همان‌طور که گفته شد معمولا درد دندان در زمان ارتودنسی بسیار خفیف است، اما اگر تحمل درد ندارید، می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید. در این زمینه نیز بهتر است با متخصص ارتودنسی خود مشورت کرده تا داروهای مناسب را برای شما تجویز کند. برخی از داروهای بی حسی نیز در این زمینه مفید هستند و تا برطرف شدن زخم‌ها و التهابات ایجاد شده، درد شما را کاهش می‌دهند.

خوردن آب یخ و کمپرس یخ

آب یخ و کمپرس یخ می‌تواند تا حد زیادی التهابات دهان را از بین برده و باعث بی حسی و کاهش درد شوند. در وصرتی که کمپرس یخ در دسترس دارید حتما آن را بر روی بخش خارجی دهان گذاشته تا درد شما آرام شود. در غیر این صوتر می‌توانید آب یخ بنوشید.

استفاده از موم ارتودنسی

بسیاری از التهابات دهان و درد ایجاد شده درون دهان به دلیل برخورد دستگاه ارتودنسی با بافت نرم درون دهان است که باعث زخم شدن و ایجاد درد می‌شود. به این منظور می‌توانید از موم ارتودنسی بر روی قسمت‌های برجسته و تیز رتودنسی استفاده کنید تا آسیبی به بافت دهان وارد نکند. این ماده هیچ خطری برای سلامتی شما ندارد، اما هنگام غذا خوردن و مسواک زدن باید آن را از دهان خارج کنید.

سخن آخر
ارتودنسی از بهترین روش‌های درمانی است که لبخندی زیبا و دندان‌هایی مرتب را برای فرد ایجاد می‌کند. درمان ارتودنسی نسبت به سایر روش‌های درمانی دندانپزشکی کمترین میزان درد را به همراه دارد. اما اگر هنوز هم برای انجام آن تردید دارید، می‌توانید با مراجعه به مارکز دندانپزشکی معتبر و استفاده از راهکارهای گفته شده درمانی کاملا بدون درد داشته باشید. درد ارتودنسی بسیار خفیف است و در مقابل نتیجه عالی که این درمان برای شما ایجاد می‌کند، قابل چشم پوشی است.

مطب دکتر قریشی از مجهزترین مطب‌های دندانپزشکی است که می‌توانید برای انجام ارتودنسی دندان با بهترین کیفیت به آن مراجعه کنید. برای دریافت نوبت آنلاین و کسب اطلاعات بیشتر، به وب سایت دکتر قریشی مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم