خونریزی لثه هنگام مسواک زدن نشانه کمبود کدام ویتامین است؟

افرادی که با خونریزی لثه هنگام مسواک زدن روبرو می‌شوند باید بدانند یکی از علت‌های آن کمبود برخی ویتامین‌ها در بدن است. افراد با انجام دادن کارهایی می‌توانند دهان و دندان سالم‌تری داشته باشند. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، جزو عادات سالمی بوده که همیشه باید رعایت شود. اما رساندن برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم به بدن، نقش مهمی در سالم نگه داشتن دهان و دندان به خصوص لثه‌ها دارد. برهمین اساس با مصرف این ویتامین‌ها می‌توان از خونریزی لثه هنگام مسواک زدن جلوگیری کرد.

تاثیر مستقیم سلامت عمومی بدن در حفظ سلامت لثه ها

سلامت عمومی بدن تاثیر بسیاری در حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها می‌گذارد. بدان معنا که افراد باید غذاهای غنی از ویتامین و موادمعدنی را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف کنند. هرچند که تمام غذاهای سالم به محافظت از دندان‌ها و لثه‌ها کمک خواهند کرد. اما برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص به ویژه برای سلامتی لثه‌ها و دندان‌ها بسیار مهم هستند.

عدم مصرف ویتامین‌های لازم به تدریج سلامت لثه‌ها را به خطر می‌اندازد و باعث بیماری پریودنتال می‌شود. در این مواقع کانتورینگ یا لیفت لثه می‌تواند یک گزینه درمانی باشد.

خونریزی لثه  به دلیل کمبود ویتامین های C و K

ویتامین‌های C و K به منعقد شدن خون و ترمیم بافت‌های آسیب دیده کمک بسیار زیادی می‌کنند. همین امر باعث شده تا استفاده از این ویتامین‌ها اهمیت زیادی داشته باشد. افراد با استفاده از این ویتامین‌ها می‌توانند به بافت لثه خود کمک بسیار زیادی کنند و از خونریزی مداوم لثه هنگام مسواک زدن نیز جلوگیری به عمل آورند.

نقش ویتامین C در بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال نوعی بیماری لثه به حساب می‌آید که در آن بافت‌های لثه آلوده یا عفونی می‌شوند. علائم آن شامل مواردی مانند تورم لثه‌ها، خونریزی لثه‌ها، احساس درد در لثه‌ها، مشکل در جویدن و حتی لق شدن دندان، است. کمبود ویتامین C در کنار دلایل دیگری که منجر به این بیماری می‌شود، نقش بسزایی دارد. طبق تحقیقات و آزمایشاتی که صورت گرفته دریافت مقدار کافی از ویتامین C می‌تواند به جلوگیری از بیماری پریودنتال کمک کند. آزمایشات مختلف نشان داده که اغلب افرادی که دچار کمبود ویتامین C در بدن هستند، به این بیماری مبتلا شده‌اند. همچنین مشخص شده است که ارتباط نزدیکی میان ویتامین C و بیماری پریودنتال وجود دارد.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان به شمار می‌آید. همچنین در کمک به بهبود تشکیل بافت‌های همبند در لثه‌ها موثر است. افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین C هستند، زیرا سیگار کشیدن باعث خالی کردن بدن از این ویتامین می‌شود.

مسواک زدن

کمبود ویتامین کا (K)

کمبود ویتامین کا در بدن منجر به خونریزی زیاد لثه‌‌ها خواهد شد. این ویتامین به لخته‌شدن خون کمک می‌کند و برای استخوان‌ها نیز مفید محسوب می‌شود. جذب ناکافی این ویتامین از طریق رژیم غذایی، ممکن است باعث خونریزی لثه هنگام مسواک زدن شود.

چه غذاهایی حاوی ویتامین های C و K هستند؟

عدم مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین‌های C و K هستند نیز باعث خونریزی لثه‌ها به خصوص هنگام مسواک زدن می‌شوند. برهمین اساس شما باید یک رژیم غذایی حاوی هر دو ماده مغذی داشته باشید تا مطمئن شوید که ویتامین‌های مورد نیاز را برای سالم ماندن دریافت می‌کنید:

غذاهای غنی از ویتامین C

مصرف ویتامین C باید به صورت روزانه باشد، زیرا این ویتامین محلول در آب در بدن ذخیره نخواهد شد. از منابع این ویتامین می‌توان به موارد مختلفی همچون مرکبات، هندوانه، آناناس، طالبی، کیوی، گوجه فرنگی، توت فرنگی، بلوبری، رزبری و کرنبری اشاره کرد. ویتامین C همچنین در سبزیجات بسیاری از جمله کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز از جمله برگ چغندر و اسفناج نیز وجود دارد.

توجه داشته باشید که براساس توصیه مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، مصرف میوه‌ها و سبزیجات بهتر است به صورت خام باشد؛ چرا که حرارت باعث تخریب ویتامین C خواهد شد. البته باید توجه داشته باشید که با وجود اینکه مرکبات حاوی میزان بالایی از ویتامین C بوده، اما دارای مقدار زیادی اسید بوده که می‌تواند باعث فرسایش مینای دندان‌ها شود؛ لذا نباید در مصرف مرکبات زیاده‌روی داشته باشید.

غذاهای غنی از ویتامین K

سبزیجات برگ سبز و سبزیجاتی مثل کاهو، کلم بروکلی، کلم پیچ، اسفناج، شاهی، چغندر سوئیسی و سبزی خردل غنی از ویتامین کا ( K ) هستند. ویتامین K فقط در سبزیجات یافت نمی‌شود؛ بلکه در انواع خاصی از میوه‌ها، گوشت، سویا، لبنیات و مواد غذایی تخمیر شده نیز پیدا می‌شود. علاوه براین روغن زیتون و روغن کانولا هم حاوی ویتامین K هستند.

جلوگیری از خونریزی لثه هنگام مسواک زدن با مصرف ویتامین‌ های C  و K

یکی شایع‌ترین موارد خونریزی لثه، خونریزی هنگام مسواک زدن است. اگر خونریزی لثه‌ای دارید که ناشی از مراقبت نامناسب از دندان (مسواک زدن غیر اصولی و استفاده از مسواک‌های زبر با پرزهای سفت) نیست، از پزشک خود بخواهید سطح ویتامین C و K را در شما بررسی کند.

مصرف ویتامین‌های C و k علاوه بر کمک به حفظ سلامت دهان و دندان برای بهبود خونریزی لثه‌ها نیز ضروری بوده و برای پیشگیری از التهاب لثه نیز موثر است. برهمین اساس شما باید به مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی این دو ویتامین هستند، بپردازید.

 

1/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید