ژنیکوماستی در بدنسازی چیست؟

بدنسازی و پرورش اندام در بین مردان محبوبیت زیادی دارد و اکثر آن‌ها در طول هفته چند روز خود را به این نوع فعالیت اختصاص می‌دهند. اکثر بدنسازان برای این که به افزایش عضلات خود کمک کنند، از مکمل‌های مختلفی استفاده می‌کنند که در طول مدت‌زمان زیاد، استروئیدهای موجود در آنان باعث می‌شود که بافت و عضلات سینه‌ها بیش از حد بزرگ شود و عارضه‌ای به نام ژنیکوماستی در بدنسازی به وجود بیاید. اما در حقیقت این امر در چه زمان‌هایی به وجود می‌آید و چه راهکارهایی برای درمان آن وجود دارد. در ادامه مطلب به این موضوعات اشاره خواهیم کرد. مشاوره رایگان درمان ژنیکوماستی

 

علت به وجود آمدن ژنیکوماستی در ورزشکاران و بدنسازان

 

وقتی که بافت اضافی در عضلات سینه مردان به وجود می‌آید، به آن ژنیکوماستی در می‌گویند. شکل ظاهری آن همراه با بزرگ شدن و متورم شدن در تمامی نقاط سینه خواهد بود. این عارضه خطر زیادی ندارد و فقط در برخی از مردان باعث ایجاد مشکلات روحی ناشی از آن خواهد شد. این مشکل باعث می‌شود که آقایان از ظاهر خود رضایت نداشته باشند و هر کاری را برای اصلاح آن انجام دهند. ژنیکوماستی در حقیقت فقط از ایجاد چربی در بافت سینه به وجود نمی‌آید، بلکه حاصل افزایش بیش از حد استروژن نسبت به آندروژن خواهد بود.

 

وقتی که بدنسازان از مکمل‌های آنابولیک و تستسوسترون استفاده می‌کنند، بدن همواره در تلاش خواهد بود تا تستوسترون اضافی را به نوعی از بدن دفع کند. در نتیجه این امر یک برهم خوردگی تعادل به وجود می‌آید و باعث ایجاد بافت اضافی در اطراف سینه‌ها خواهد شد. این مشکل در همه مردان یافت نمی‌شود و فقط برخی از آن‌ها در اثر مصرف مکمل‌ها و داروهای بدون نسخه به آن دچار خواهند شد.

مشکلات چاقی، کبدی و کلیوی هر سه می‌توانند به، به وجود آمدن این عارضه کمک کنند. با داشتن این بیماری‌ها، سطح استروژن در بدن بالاتر می‌رود و با مصرف مکمل‌های مختلف، ژنیکوماستی در ورزشکاران به وجود می‌آید.

 

چه تمرین‌هایی برای درمان این مشکل وجود دارد؟

 

معمولا ژنیکوماستی در اثر رشد بافت‌های غددی به وجود می‌آید وفقط ناشی از چربی اضافه نیست. با این حال، برخی از افراد، تمرین‌هایی را برای کم کردن اثر آن انجام می‌دهند. اگر بتوانید میزان کالری دریافتی خود را از طریق ورزش یا تغذیه کم کنید، کمک بسیار زیادی برای این مشکل خواهد کرد. به طور کلی، شما باید سطح چربی بدن خود را تا حد ممکن کاهش دهید تا بتوانید برخی از تمرین‌ها را انجام دهید.

 

 

 

درمان‌هایی که می‌توانید برای رفع ژنیکوماستی انجام دهید

 

باید این نکته را بدانید، که اگر برای درمان این مشکل به موقع اقدام نکنید، ممکن است دائمی شود و دیگر نتوانید برای آن کاری انجام دهید. معمولا اگر ژنیکوماستی در اثر مصرف استروئید پیش بیاید، در معرض دائمی شدن قرار می‌گیرد. درمان‌هایی که می‌توانید برای ژنیکوماستی در بدنسازی انجام دهید عبارتند از:

 

درمان جایگزین تستوسترون

 

داروهایی برای مهار سطح اضافی تستوسترون در بدن وجود دارند که در مردان استفاده می‌شوند؛ اما باید دقت کنید که این درمان حتما باید زیر نظر پزشک باشد و گرنه با داشتن سطح بسیار بالایی از تستوسترون، استروژن در بدن شما نیز بالاتر خواهد رفت.

دارودرمانی

 

معمولا سطح نامتعادل هورمون با استفاده از چند دارو برطرف می‌شود. در این مشکل نیز پزشک می‌تواند داروهایی را برای متعادل شدن سطح هورمون‌ها تجویز کند.

 

لیپوساکشن

 

اکثر افراد وقتی تصمیم به برداشتن چربی‌های اضافی بدن خود می‌کنند، این روش را انتخاب می‌کنند. این درمان در حیطه جراحی‌های پلاستیک قرار می‌گیرد و در حین آن تمامی چربی‌های اضافی از اطراف سینه‌ها تخلیه می‌شود. در این مورد پزشک باید تشخیص بدهد که میزان تورم و چربی در اطراف سینه تا چه حد است و آیا به لیپوساکشن نیاز است یا خیر. باید به این نکته توجه کنید که معمولا هزینه جراحی از سایر درمان‌ها بیشتر خواهد بود.

 

آیا برای درمان ژنیکوماستی به جراحی نیاز است؟

 

برای پاسخ به این سوال، باید این مشکل را به طور دقیق بررسی کرد. معمولا وقتی ژنیکوماستی به‌تنهایی در اطراف سینه‌ها به وجود می‌آید، هیچ خطری فرد را تهدید نمی‌کند و فقط ترجیح شخصی اوست که می‌تواند مشخص کند مایل به جراحی برای برداشتن بافت غیر چربی است یا خیر. ژنیکوماستی در ورزشکاران برای برخی از افراد بسیار آزاردهنده است، به طوری که آن‌ها را از انجام فعالیت‌های روزانه باز می‌دارد. اگر تصمیم به جراحی گرفتید باید بدانید که خطر جدی ندارد و معمولا در گروه جراحی‌های ساده قرار می‌گیرد.

 

چگونه می‌توان از ایجاد ژنیکوماستی جلوگیری کرد؟

 

در قدم اول، باید مصرف مکمل‌های استروئیدی را به‌صورت جدی محدود کنید. سپس می‌توانید تغذیه سالم داشته باشید. در حین ورزش و بدنسازی، باید سعی کنید که میزان تستوسترون بدنتان را افزایش دهید تا استروژن در سطح پایین باقی بماند. همچنین داشتن خواب کافی و یک برنامه غذایی کامل می‌تواند در افزایش سلامت بدن و تنظیم هورمون‌ها تاثیرگذار باشد.

 

نتیجه‌گیری

 

ژنیکوماستی در بدنسازی یک وضعیت پزشکی است که بسیاری از مردان به‌خصوص بدنسازان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل اصلا خطرناک نیست ولی می‌تواند در روحیه فرد تاثیر منفی بگذارد و او را از انجام فعالیت‌های روزانه و حضور در اجتماع بازدارد. روش‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم می‌توانند در درمان این عارضه موثر باشند. اگر شما به‌صورت حرفه‌ای بدنسازی را دنبال می‌کند، با ژنیکوماستی در ورزشکاران هرگز ناامید نشوید، چرا که هیچ مانعی در فعالیت ورزشی شما ایجاد نخواهد کرد و هنوز هم می‌توانید مثل سابق تمرینات خود را انجام دهید.

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم