چرا باید نوار عصب و عضله انجام دهیم؟

اگر شما در حال مطالعه این مطلب هستید، قطعا به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده‌اید و پزشک برای تشخیص علت مشکل شما این روش تشخیصی، یعنی نوار عصب و عضله یا الکترومیوگرافی (EMG) را به شما توصیه کرده است.

متخصصین معمولا انجام این روش تشخیصی را زمانی توصیه می‌کنند که آسیب یا شرایطی رخ داده که بر عضلات و اعصاب کنترل‌کننده تاثیر گذاشته است، مانند سندرم تونل کارپ و دیستروفی عضلانی.

معمولا این روش تشخیصی همراه با بررسی هدایت عصبی برای بیماران انجام می‌گیرد. اگر به شما نیز انجام این روش تشخیصی از سوی پزشک توصیه شده است در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

با نوار عصب و عضله بیشتر آشنا شوید

همانطور که ابتدای مقاله گفتیم این آزمایش یک روش تشخیصی است که عملکرد عضلات اسکلتی و اعصاب کنترل‌کننده این قسمت‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

شما هر حرکتی بدنی که انجام می‌دهید، از حرکاتی مانند بلند کردن پا تا تکان دادن سر ارتباط پیچیده‌ای بین سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع)، عضلات و اعصاب برقرار می‌شود.

برای اینکه شما حرکت داشته باشید اعصاب حرکتی سیگنال‌هایی را به ماهیچه می‌فرستند. حال اگر با وجود مشکل و علائمی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می‌کنید با انجام نوار عصب و عضله مشکلات مرتبط به اعصاب حرکتی، عضلات یا ارتباط بین این دو تشخیص داده می‌شود.

این روش تشخیص همراه با بررسی هدایت عصبی انجام می‌گیرد. طی انجام بررسی هدایت عصبی جریان الکتریکی از طریق یک عصب قبل از رسیدن به عضله اندازه‌گیری می‌شود.

در حالی که با انجام نوار عصب و عضله پاسخ یا واکنش عضلات به فعالیت الکتریکی و میزان فعالیت الکتریکی که انقباض عضلانی ایجاد می‌کند را اندازه‌گیری می‌کنند.

شما در صورتی که با علائمی مانند ضعف عضلانی، بی حسی یا سوزن سوزن شدن به پزشک مراجعه کنید، این روش تشخیص به شما توصیه می‌شود.

چه زمانی نوار عصب و عضله انجام می‌شود؟

همیشه اینطور نیست که با مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب نوار عصب و عضله را به شما پیشنهاد دهد. معمولا بیمارانی که با این علائم به پزشک مراجعه می‌کنند این روش تشخیص پیشنهاد می‌شود:

  • سوزن سوزن شدن
  • بی حسی
  • ضعف عضلانی
  • احساس درد یا گرفتگی عضلات
  • انواع خاصی از درد در اندام حرکتی

نتایج غیر نرمال نوار عصب و عضله چه چیزی را نشان می‌دهد؟

اگر نتیجه آزمایش نرمال نباشد، نشان‌دهنده مشکلات مختلفی است. در واقع بسته به اینکه کدام از ماهیچه‌ها یا اعصاب تحت تاثیر قرار می‌گیرند، ممکن است نشان‌دهنده هر یک از این بیماری‌ها باشد:

سندرم تونل کارپال

اعصاب دست و بازو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری معمولا مشکلی جدی نیست؛ اما می‌تواند شرایط دردناکی را برای فرد ایجاد کند.

نوار عصب و عضله

فتق دیسک

این عارضه زمانی رخ می‌دهد که بخشی از ستون فقرات به نام دیسک آسیب دیده باشد. در صورت ابتلا به فتق دیسک، به ستون فقرات فشار وارد شده و منجر به درد و بی حسی می‌شود.

سندرم گیلن باره

نوعی اختلال خود ایمنی است که بر اعصاب تاثیر می‌گذارد و باعث علائمی از جمله بی حسی، گزگز و فلجی می‌شود.

میاستنی گراویس

نوعی اختلال نادر است که منجر به خستگی و ضعف عضلانی می‌شود.

دیستروفی عضلانی

نوعی بیماری ارثی است که عملکرد و ساختار ماهیچه‌ها را به طور جدی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شارکو ماری توث

نوعی اختلال ارثی است که منجر به آسیب عصبی بیشتر در قسمت بازوها و پاها می‌شود.

بیماری ALS

این اختلال پیشرونده بوده و در نهایت کشنده است؛ چرا که به سلول‌های عصبی نخاع و مغز حمله می‌کند. این بیماری بر تمام ماهیچه‌هایی که برای خوردن، تنفس، حرکت، صحبت کردن و… استفاده می‌کنید، تاثیر خواهد گذاشت.

به آمادگی‌های قبل از انجام نوار عصب و عضله توجه داشته باشید

  • حتما هر دارویی که مصرف می‌کنید، اعم از داروهای بدون نسخه یا تجویز شده را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت داشتن اختلال خونریزی، دستگاه ضربان ساز یا دفیبریلاتور باید پزشک خود را مطلع کنید.

ممکن است با وجود این موارد نتوانید نوار عصب و عضله را انجام دهید.

اگر پزشک مانعی برای انجام این روش تشخیصی در شما ندید، برای آمادگی‌های قبل از انجام نوار عصب و عضله به این موارد توجه کنید:

  • حداقل باید سه ساعت قبل از انجام آن از مصرف سیگار خودداری کنید.
  • باید حمام کنید یا دوش بگیرید تا چربی از روی پوست پاک شود، پس از شستن نباید از هیچ کرم یا لوسیونی استفاده کنید.
  • باید لباس راحت بپوشید تا مانع کار پزشک و پروسه انجام نوار عصب و عضله نشود. ممکن است به شما لباس مخصوص داده شود.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم