بررسی عوارض عمل بلفاروپلاستی و نکات مراقبتی

بلفاروپلاستی یک روش درمان زیبایی برای چشم است. افتادگی پلک تاثیر منفی در ظاهر چشم‌ها دارد. در تکنیک بلفاروپلاستی با کمک لیزر چربی اضافه پلک بالای چشم یا پلک پایین برش داده می‌شود. این روش درمانی تاثیر حیرت انگیزی در زیبایی و شادابی چهره برجای می‌گذارد. روش درمانی بلفاروپلاستی در کنار کاربردهای فراوان خود، عوارضی را نیز به همراه دارد؛ اما با انجام نکات مراقبتی می‌توان از بروز برخی از عوارض پیشگیری کرد.

عمل بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی یک نوع جراحی برای پلک چشم است. افتادگی پلک یک مشکل رایج بوده که این روش درمانی راه حلی برای این مشکل به شمار می‌رود. در این جراحی با استفاده از لیزر، برشی روی پلک ایجاد می‌شود. افزایش سن یا ژنتیک باعث بروز مشکلاتی مانند پف چشم یا افتادگی پلک چشم خواهند شد. با این تکنیک می‌توان این مشکلات را برطرف ساخت.

عوارض انجام بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی در کنار کاربردهایی که دارد، عوارضی را نیز به دنبال خواهد داشت. بسیاری از افراد بنابر دلایلی با مشکلاتی همچون افتادگی پلک مواجه می‌شوند. بلفاروپلاستی در واقع یک جراحی پلک است. آناتومی پلک، پیچیدگی‌هایی را به همراه دارد؛ از این رو انجام نادرست آن یا برخی از عوامل دیگر می‌تواند باعث بروز برخی از عوارض شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تورم، کبودی یا خون مردگی: تورم و کبودی از شایع ترین عوارض بلفاروپلاستی هستند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات می‌بایست به مدت چند روز از مصرف داروهای ضد انعقاد خون پرهیز نمایید.

  • باز شدن محل زخم: بخیه زدن جای جراحی در پلک باید به صورت دقیق انجام گیرد؛ زیرا ممکن است بعد از عمل، بخیه‌ها باز شوند. باز شدن بخیه می‌تواند سبب ایجاد عفونت گردد.

  • ناهنجاری یا عدم تقارن پلک‌ها: برش نادرست پلک باعث ایجاد ناهنجاری در پلک‌ها می‌شود. برای بهبود این ناهنجاری می‌توانید از روش‌های ماساژ چشم یا از ویتامین استفاده کنید.

  • تصحیح بیش از حد پلک بالا: در جراحی بلفاروپلاستی پوست اضافه بالای پلک یا پلک پایینی برداشته می‌شود تا چشم‌ها زیبایی خود را به دست آورند؛ اما اگر برش پلک به درستی انجام نگیرد، مشکلاتی رخ خواهند داد. برای مثال فرد دیگر نمی‌تواند به صورت کامل چشم خود را ببندد.

  • انقباض بیش از حد پلک پایین: ممکن است در طی جراحی، چربی بیش از حد از پلک برداشته شود؛ از این رو می‌توانید با مشکلاتی همچون انقباض و تورفتگی پلک مواجه شوید. در این مواقع می‌بایست پزشک متخصص کمی چربی به پلک بالا یا پایین تزریق نماید.

  • تاری دید: تاری دید و دوبینی بعد از انجام جراحی می‌تواند رویداد تلخی برای بسیاری از افراد باشد. لازم به ذکر است که این مشکل پس از گذشت مدت زمانی رفع خواهد شد و یک مشکل گذرا است.

  • عفونت بخیه: عفونت در ناحیه جراحی شده به صورت نادر رخ می‌دهد. با انجام مراقبت‌های لازم در راستای بهبود زخم، می‌توان از بروز این رویداد تلخ جلوگیری کرد.

  • جوش در محل بخیه: بعد از انجام جراحی ممکن است شاهد ایجاد جوش‌های سرسفید در ناحیه اطراف چشم باشید. البته این جوش‌ها به مرور زمان رفع خواهند شد و جای نگرانی نیست.

نکات مراقبتی بعد جراحی بلفاروپلاستی

رعایت نکات مراقبتی بعد از انجام جراحی بسیار حائز اهمیت است. برای جلوگیری از بروز برخی از عوارض و مشکلات می‌بایست مراقبت‌های لازم را انجام دهید. این نکات مراقبتی مهم به شرح زیر هستند.

  • استراحت کردن: جراحی بلفاروپلاستی برای چشم انجام می‌شود؛ از این رو باید پس از انجام جراحی به چشمان خود استراحت دهید.

  • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم: بعد از جراحی ممکن است با تورم و کبودی چشم مواجه شوید، برای کاهش تورم می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.

  • استفاده از قطره یا پماد چشم و سایر داروها: برای رفع خشکی یا سوزش چشم می‌توانید از پماد و قطره چشمی استفاده کنید.

  • استفاده از گاز استریل در محل بخیه: توصیه می‌شود در 3 الی 5 روز ابتدایی دوره نقاهت، در هنگام خواب از گاز استریل روی ناحیه جراحی استفاده نمایید.

  • محافظت از چشم در برابر آفتاب: تا پایان دوره نقاهت از قرار داده چشم در زیر نور آفتاب جلوگیری کنید.

  • عدم فعالیت شدید: انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین می‌تواند باعث بروز مشکلاتی همچون افزایش فشار خون یا باز شدن بخیه شود.

  • دوری از عوامل استرس زا: استرس باعث بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شود. بهتر است که در دوران نقاهت از عوامل استرس زا دوری کنید.

  • تغذیه مناسب: برای برطرف کردن عوارض بعد از جراحی، می‌بایست رژیم غذایی خود را رعایت کنید. خوردن غذاهایی با پروتئین بالا می‌تواند در بهبود محل جراحی تاثیرگذار باشد.

  • ترک دخانیات: استفاده از دخانیات باعث رقیق شدن خون می‌شود. تا سه هفته بعد از انجام جراحی می‌بایست از مصرف دخانیات اجتناب ورزید.

سخن پایانی

بلفاروپلاستی یک روش درمانی موثر برای از بین بردن افتادگی پلک است. هدف از انجام این جراحی، زیباسازی و جوانسازی صورت بوده که انجام نادرست این جراحی می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود. البته در دوره نقاهت می‌بایست مراقبت‌های لازم را انجام داده تا از بروز برخی از مشکلات جلوگیری به عمل آید.

کلینیک دکتر میرحاجی | https://drmirhaji.com/ با حضور متخصصان بهترین خدمات را ارائه می دهد و شما برای انجام عمل بلفاروپلاستی می‌توانید به این کلینیک مراجعه نمایید و با شماره‌های ۰۲۱۲۲۷۲۷۳۲۲ – ۰۹۱۹۰۰۲۰۰۳۲ جهت مشاوره تماس بگیرید.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم