آیا پروتز سینه باعث سرطان می شود؟

پروتز سینه به عنوان راه حلی برای بازسازی سینه پس از ماستکتومی یا افزایش سایز سینه به کار می‌ رود. با وجود مزایای زیبایی و روانی این روش، نگرانی‌ هایی در مورد احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان در زنان با پروتز سینه وجود دارد. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا پروتز سینه به طور مستقیم باعث سرطان می‌ شود یا خیر. همچنین به بررسی نوع نادر سرطانی که با پروتز سینه مرتبط است، علائم و راه‌ های تشخیص آن می‌ پردازیم. در نهایت، به زنان با پروتز سینه توصیه‌ هایی برای آگاهی بیشتر و مراقبت‌ های لازم ارائه می‌ شود.

تاثیر پروتز سینه بر سرطان

تاثیر پروتز سینه بر سرطان

ایمپلنت‌ های سینه باعث سرطان سینه نمی‌ شوند و احتمال ابتلا به این نوع سرطان را نیز افزایش نمی‌ دهند. با این حال، تحقیقات نشان می‌ دهند که احتمال ابتلا به لنفوم آناپلاستیک سلول بزرگ (ALCL) در زنان با ایمپلنت سینه بیشتر است. لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با ایمپلنت سینه (BIA-ALCL) نوعی سرطان است که با عنوان لنفوم غیر هوچکینی شناخته می‌ شود. شایع‌ ترین علائم آن تورم مداوم و وجود توده یا درد در ناحیه‌ ایمپلنت سینه است. این علائم ممکن است سال‌ ها پس از قرار دادن ایمپلنت‌ ها ظاهر شوند. محققان در حال بررسی دلایل این اتفاق هستند. بنابراین می توان گفت پروتز سینه تاثیر مستقیمی بر روی ابتلا به سرطان سینه ندارد.

پروتز سینه مانع تشخیص توده سرطانی می‌شود؟

پروتز سینه می‌ تواند در تشخیص توده سرطانی تداخل ایجاد کند، اما به طور کامل مانع تشخیص آن نمی‌ شود. دلایل تداخل پروتز سینه در تشخیص سرطان عبارتند از؛

  1. پنهان شدن توده‌ های سرطانی
  • پروتز سینه می‌ تواند توده‌ های سرطانی را در بافت پستان پنهان کند، به خصوص در ماموگرافی.
  • بافت متراکم پروتز می‌ تواند اشعه ایکس را جذب کند و تصویر ماموگرافی را تار کند و تشخیص توده‌ های سرطانی را دشوارتر می‌ کند.
  1. ایجاد تصاویر نامشخص در ماموگرافی
  • پروتز سینه می‌ تواند باعث ایجاد تصاویر نامشخص و مصنوعی در ماموگرافی شود.
  • این تصاویر نامشخص می‌ توانند تفسیر ماموگرافی را برای رادیولوژیست دشوارتر کنند و احتمال خطا در تشخیص را افزایش دهند.
  1. نیاز به تکنیک‌ های خاص:
  • زنان با پروتز سینه به تکنیک‌ های خاص ماموگرافی نیاز دارند، مانند ماموگرافی با نمای تام یا تزریق کنتراست.
  • این تکنیک‌ ها می‌ توانند به وضوح تصویر پستان در ماموگرافی کمک کنند، اما ممکن است در دسترس همه مراکز تصویربرداری نباشند.
  1. افزایش احتمال معاینات مجدد:
  • زنان با پروتز سینه ممکن است به دلیل تصاویر نامشخص در ماموگرافی، نیاز به معاینات مجدد بیشتری داشته باشند.
  • این معاینات مجدد می‌ تواند ناخوشایند باشد و اضطراب و استرس را برای بیمار افزایش دهد.
  1. نیاز به معاینات فیزیکی دقیق‌ تر:
  • معاینات فیزیکی پستان برای زنان با پروتز سینه اهمیت بیشتری دارد.
  • جراح پروتز سینه باید با دقت بیشتری پستان را معاینه کند تا توده‌ های سرطانی پنهان شده زیر پروتز را تشخیص دهد.

تاثیر پروتز سینه بر سرطان

پروتز سینه تا چه مقدار احتمال سرطان را افزایش می‌دهد؟

پروتز سینه به طور مستقیم احتمال ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌ دهد. به عبارت دیگر، پروتز سینه با سرطان سینه ارتباطی ندارد. با این حال، پروتز سینه می‌ تواند با نوع خاصی از سرطان به نام لنفوم آناپلاستیک سلول بزرگ مرتبط با ایمپلنت سینه (BIA-ALCL) مرتبط باشد. بطور کلی، در حالی که ارتباطی با BIA-ALCL وجود دارد، توجه به نادر بودن این نوع سرطان و به خاطر سپردن اینکه اکثر زنان با پروتز به آن مبتلا نمی‌ شوند، بسیار مهم است. اگر نگرانی دارید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا در مورد سلامت فردی و انتخاب پروتز خود تصمیمات آگاهانه بگیرید.

نحوه تشخیص سرطان سینه با پروتز

شایع‌ ترین علائم افزایش حجم غیرمنتظره سینه، عدم تقارن، تجمع مایع یا توده در سینه یا زیر بغل است. به ندرت ممکن است علائم ظریف‌ تری مانند قرمزی یا خارش پوست روی سینه و سفتی سینه نیز دیده شود. خانم‌ هایی که هر یک از این علائم را تجربه می‌ کنند باید برای معاینه فیزیکی و آزمایش‌ های بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

  • پس از معاینه فیزیکی، ممکن است برای بیمارانی که علائم BIA-ALCL دارند سونوگرافی یا ام ار ای (MRI) از سینه آسیب‌ دیده انجام شود تا مایع یا توده‌ های اطراف پروتز و غدد لنفاوی بررسی شوند.
  • اگر مایع یا توده‌ ای یافت شود، برای بررسی احتمال BIA-ALCL بیوپسی سوزنی همراه با تخلیه مایع انجام خواهد شد. این مایع توسط پاتولوژیست آزمایش می‌ شود. این آزمایش برای تایید، تشخیص یا رد BIA-ALCL ضروری است. تجمع مایعی که با آزمایش CD30IHC رد شود، توسط پزشک به عنوان سروما (تجمع طبیعی مایع) معمولی درمان می‌ شود. نمونه‌ هایی که آزمایش CD30 روی آن‌ ها انجام نمی‌ شود ممکن است تشخیص BIA-ALCL را از دست بدهند.

برای مشاوره جهت تشخیص میتوانید به وب سایت دکتر اعظم صلاتی مراجعه کنید.

چگونه با وجود پروتز، سرطان را درمان کنیم؟

هنگامی که خانمی با BIA-ALCL تشخیص داده می‌ شود، پزشک او را برای اسکن PET/CT ارجاع خواهد داد تا ببیند آیا بیماری در بدن او گسترش یافته است. میزان گسترش بیماری برای تعیین مرحله بیماری اهمیت دارد، که در درمان نقش مهمی ایفا می‌کند.

  • بیماران تازه تشخیص داده شده برای ارزیابی BIA-ALCL، تعیین مرحله بیماری و برنامه ریزی درمان به متخصص سرطان (آنکولوژیست) ارجاع داده می شوند.
  • برای بیمارانی که تنها در اطراف پروتز سینه دچار BIA-ALCL هستند، جراحی برای برداشتن پروتز سینه و کپسول اسکار اطراف آن انجام می شود.
  • توده‌ های زیر بغل ممکن است نشانگر گسترش بیماری به غدد لنفاوی باشند یا ممکن است بزرگ شدن طبیعی غدد لنفاوی باشند. برای بررسی غدد لنفاوی، ممکن است بیوپسی سوزنی یا برداشتن یک غده لنفاوی برای آزمایش انجام شود. گاهی اوقات آزمایش‌های اضافی مانند آزمایش خون و بیوپسی مغز استخوان نیز انجام می‌شود.

در برخی موارد پیشرفته، ممکن است بیماران به درمان بیشتر با شیمی درمانی و در موارد نادر به رادیوتراپی یا پیوند سلول های بنیادی نیاز داشته باشند.

تاثیر پروتز سینه بر سرطان

کلام آخر

با وجود نگرانی‌ هایی که در مورد عمل جراحی پروتز سینه و سرطان وجود دارد، این نکته مهم است که خطر کلی ابتلا به سرطان بر اثر پروتز سینه بسیار کم است. اگر نگرانی‌ هایی در مورد پروتز سینه دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا اطلاعات دقیق و متناسب با شرایط خود دریافت نمایید.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم