خواص روغن ذرت در طب سنتی؟

روغن ذرت نوعی روغن مفید گیاهی است که از جوانه دانه ذرت به دست می‌آید. به دلیل اینکه ذرت یکی از غلات فراوان موجود در جهان بوده و کشت آن دشوار نیست، جزو روغن‌های ارزان‌قیمت و پرمصرف در جهان محسوب می‌شود. ویژگی‌های روغن ذرت مانند بوی ملایم و نقطه دود بالا، که باعث مقاومت این روغن در برابر اکسیداسیون می‌شوند، موجب شده که این روغن از پرکابردترین روغن‌های گیاهی در آشپزی باشد. اما ویژگی‌های خوب روغن ذرت به همینجا ختم نمی‌شود، این روغن با برخورداری از ریزمغذی‌های فراوان، خواص بیشماری برای سلامتی انسان به همراه دارد. در این مقاله به خواص روغن ذرت و شرح ویژگی‌های این روغن محبوب می‌پردازیم؛ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

خرید روغن ذرت

نقطه دود یا میزان حرارت روغن ذرت

روغن ذرت از نقطه دود بالایی برخوردار است و همین ویژگی باعث شده که برای طبخ غذا و سرخ کردن مواد غذایی گزینه ایده‌آلی باشد. نقطه دود روغن ذرت در حدود 450 درجه فارنهایت یا 232 درجه سانتی‌گراد است. می‌توانید با خرید روغن مایع از ورژن یک روغن مقرون‌به‌صرفه و عالی برای پخت‌وپز درون قفسه آشپزخانه خود داشته باشید.

فواید روغن ذرت

روغن ذرت غنی از مواد مغذی مانند ویتامین‌ E، ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین‌ D، گزانتین، تیامین و… است. همان‌طور که می‌دانید این ویتامین‌ها برای سلامتی انسان بسیار مفید به شمار می‌آیند. همچنین برخی ترکیبات موثر موجود در این روغن محبوب، مثل امگا ۳ (اسید لینولنیک)، امگا ۶ (اسید لینولئیک)، امگا ۹ (اولئیک) از جمله اسیدهای چرب غیر اشباعی محسوب می‌شوند که برای بدن ضروری هستند و بدون این ترکیبات عملکرد بدن مختل می‌شود. از فواید این روغن گیاهی می‌توان به سلامت قلب و عروق، سلامت مغز، استخوان‌سازی، بهبود و درمان رماتیسم، کاهش چربی خون، سلامت پوست و مو و… اشاره کرد.

مضرات روغن ذرت

روغن ذرت در کنار فواید بسیار خود، می‌تواند دارای برخی مضرات هم باشد. از آنجایی که این روغن کالری بالا در حدود ۱۲۰ کالری در هر قاشق غذاخوری دارد، استفاده بیش از حد از آن می‌تواند باعث چاقی شود. همچنین به دلیل اینکه در هنگام کشت ذرت از علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌های متعددی استفاده می‌شود، احتمال سمی بودن آن وجود دارد. به همین دلیل مهم است که روغن ذرت را از فروشگاه معتبر و برندهای باکیفیت خرید کنید. با خرید روغن مایع از ورژن از سلامت روغن خریداری شده مطمئن خواهید بود. به دلیل عدم تعادل میان اسیدهای چرب درون روغن ذرت، مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث بالا رفتن میزان چربی خون شود.

خواص روغن ذرت

روغن ذرت برای درمان بیماری ها

همان طور که پیش‌تر گفته شد، به دلیل وجود ریزمغذی‌های فراوان درون روغن ذرت، این روغن برای سلامتی فواید بسیاری دارد که به شرح زیر هستند:

درمان رماتیسم

اسید لینولئیک موجود در روغن ذرت از طریق ایجاد بعضی ترکیبات، قادر به درمان التهاب و درد مفاصل بوده و به همین دلیل استفاده از روغن ذرت می‌تواند به بهبود روماتیسم کمک کند.

کنترل سطح کلسترول

مطالعات نشان می‌دهند که روغن ذرت باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شود. اسیدلینولئیک یا امگا 6 موجود در این روغن و پیوند غیراشباع آن در کاهش سطح کلسترول خون موثر است.

کاهش خطر حمله قلبی

روغن ذرت دارای مقادیر فراوانی از ویتامین E است. خواص آنتی‌اکسیدانی این ویتامین مانع از وارد آمدن صدمات اکسیداتیو به قلب می‌شود. فیتواسترول موجود در روغن ذرت هم با کاهش کلسترول خون، از بروز حملات قلبی و سایر مشکلات جلوگیری می‌کند.

خواص روغن ذرت برای پوست

اسید لینولئیک موجود در روغن ذرت به همراه آلفا توکوفرول که از مشتقات ویتامین E محسوب می‌شود، موجب ایجاد پوستی شاداب و جوان می‌شوند. همچنین از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. به طور کلی از خواص روغن ذرت برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مضرات روغن ذرت

خاصیت مرطوب کنندگی

ترکیبات موثر موجود در روغن ذرت مانند امگا۶، امگا۳، امگا۹ و ویتامین E باعث تقویت پوست شده و رطوبت سطح پوست را تامین می‌کنند. روغن ذرت باعث آب‌رسانی به پوست شده و با خاصیت جوان‌سازی سلول‌های آسیب‌دیده، از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

رفع تیرگی پوست

ویتامین E موجود در روغن ذرت به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان ضروری برای پوست، می‌تواند به خوبی از پوست در مقابل انواع آلودگی‌های محیطی و ایجاد عفونت‌های داخلی محافظت کند.

خواص روغن ذرت برای مو

از سایر خواص روغن ذرت می‌توان به تاثیر شگفت‌انگیز آن بر روی درخشندگی و زیبایی‌ موها اشاره کرد. همچنین می‌توان با مصرف روغن ذرت مشکلات مربوط به موها نظیر خشکی و شکنندگی موها را برطرف کرد. از جمله فواید روغن ذرت برای مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از ریزش مو

اگر ریزش مو دارید و روزانه تعداد زیادی از موهای خود را از دست می‌دهید، پیشنهاد ما به شما استفاده از روغن ذرت است. ویتامین K موجود در روغن ذرت باعث جلوگیری از ریزش مو شده و آن را کنترل می‌کند. می‌توانید چند قطره از روغن ذرت را با شامپوی خود مخلوط کنید و اثرات آن را بر روی پوست سر و ریزش مو مشاهده نمایید.

رشد بهتر موها

روغن ذرت سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع مانند امگا۳، امگا۶، امگا ۹ و انواع ویتامین مانند ویتامین k ویتامین E است. این ترکیبات موثر موجب تمیز شدن پوست سر، رطوبت رسانی به پوست سر و تامین موارد مغذی آن شده و با بهبود گردش خون به همراه مبارزه با رادیکال‌های آزاد، یک محیط سالم برای رشد مو ایجاد می‌شود. بنابراین ضمن جلوگیری از ریزش مو، باعث رویش مجدد موها و افزایش ضخامت تارهای مو نیز می‌شود.

جمع بندی

روغن ذرت یکی از روغن‌های گیاهی مفید محسوب می‌شود که به دلیل دارا بودن برخی ویژگی‌ها مانند نقطه دود بالا و طعم و عطر ملایم، یکی از محبوب‌ترین روغن‌ها در جهان برای پخت‌و‌پز و سرخ کردن مواد غذایی به شمار می‌آید. خواص روغن ذرت در طب سنتی و همچنین از نظر علمی به اثبات رسیده است. این روغن گیاهی به دلیل وجود ترکیبات موثر ذکر شده، نقش مهمی در سلامتی انسان ایفا می‌کند. البته اگر در مصرف آن زیاده‌روی شود و یا روغن‌ ذرت نامرغوب خریداری کنید، می‌تواند عوارضی نیز به همراه داشته باشد. ما به شما خرید روغن مایع از ورژن را پیشنهاد می‌کنیم.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم