راهنمای بازدید از ارگ علیشاه تبریز: چگونه به این مکان برویم؟

در قلب شهر تبریز ، دیوار مرتفع و استواری به نام ارگ علیشاه خودنمایی می‌کند. این بنای تاریخی، یادگاری از دوران پرفرازونشیب ایران است که گویی رازهای نهفته در دل تاریخ را در آجربه‌آجر وجودش به نمایش گذاشته است. قدمت ارگ تبریز به ۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و آن را به یکی از بلندترین و قدیمی‌ترین دیوارهای تاریخی ایران تبدیل می‌کند. اگر با تهیه بلیط قطار مشهد تبریز، قصد سفر به این شهر تاریخی را دارید، بازدید از ارگ علیشاه را در برنامه خود قرار دهید. این بنای تاریخی، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از معماری اصیل ایرانی را به شما هدیه می‌دهد. گشت‌وگذار در محوطه‌ ارگ و تماشای عظمت دیوار بلند آن، شما را به سفری در گذر زمان می‌برد و رازهای نهفته در تاریخ ایران را به شما نشان می‌دهد.

تاریخچه ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه تبریز، یادگاری از دوران پرافتخار ایلخانیان، در مرکز این شهر تاریخی قرار گرفته است. بنایی که در گذر زمان، کاربری‌های مختلفی به خود دیده و از مسجد باشکوه تا انبار غلات و مهمات نظامی، نقش‌های گوناگونی را ایفا کرده است. ساخت این ارگ باشکوه در سال ۷۱۶ هجری قمری به‌دستور تاج الدین علیشاه گیلانی، وزیر قدرتمند ایلخانان مغول، آغاز شد. هدف از ساخت این بنا ایجاد آرامگاهی بزرگ در صحن مسجد بود. یکی از ویژگی‌های جالب توجه ارگ علیشاه، طاق بزرگ ایوان جنوبی آن است؛ گفته می‌شود علیشاه از معماران خود خواست تا طاقی بلندتر از طاق کسری بسازند و به‌همین‌منظور، طاق ارگ علیشاه ۴ گز (حدود ۴ متر) بلندتر از طاق کسری ساخته شد.

ارگ علیشاه در طول تاریخ خود، شاهد فرازونشیب‌های بسیاری بوده است. از بلایای طبیعی و جنگ‌ها گرفته تا تغییر کاربری در دوره‌های مختلف، همه و همه بر این بنای عظیم تاثیر گذاشته‌اند. بااین‌وجود، ارگ علیشاه همواره به‌عنوان سنگری مستحکم و پناهگاهی امن برای مردم تبریز باقی مانده است. ارگ علیشاه در دوران قاجار، کاربری نظامی پیدا کرد و به‌عنوان انبار غلات و مهمات مورد استفاده قرار گرفت. در این دوره، حصاری دور آن کشیده شد و نام آن به ارگ تغییر یافت.

امروزه، ارگ علیشاه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز شناخته می‌شود. این بنا با معماری باشکوه و آرایه‌های منحصربه‌فرد خود، گنجینه‌ای از تاریخ و هنر را به‌نمایش می‌گذارد. اگر با تهیه بلیط قطار مشهد تبریز به این شهر سفر می‌کنید، بازدید از ارگ علیشاه را از دست ندهید. این بنای تاریخی، شما را به سفری در گذر زمان می‌برد و عظمت و شکوه دوران ایلخانیان را به شما نشان خواهد داد.

معماری ارگ علیشاه تبریز

استاد فلکی تبریزی، معمار نامدار آن دوره، با به‌کارگیری خلاقیت و مهارت خود، بنایی منحصربه‌فرد خلق کرد. استفاده از شیوه آذری (یا مغولی) که در آن زمان رواج داشت، به ارگ علیشاه تبریز هویتی خاص بخشید. این شیوه، تلفیقی از هنر و معماری ایرانی و مغولی بود که در بناهای باشکوهی مانند ارگ علیشاه به اوج خود رسید. استحکام و پایداری ارگ علیشاه، مرهون استفاده از ساروج و مصالح مرغوب در ساخت آن است. باوجود زلزله ویرانگر قرن دهم که بخش اعظم مجموعه ارگ را ویران کرد، دیوارهای بلند آن همچنان پابرجا مانده‌اند و گویی از عظمت و شکوه گذشته خود حکایت می‌کنند.

بقایای ارگ علیشاه، شامل سه دیوار بلند به شکل ایوان است که درواقع، قسمت مسقف مسجد و شبستان اصلی آن بوده است. عظمت این ایوان با عرض ۳۰ متر و ارتفاع ۲۶ متر، هر بازدیدکننده‌ای را به حیرت وا می‌دارد. هریک از دیوارهای این ایوان، ۱۰ متر عرض دارند و از دو دیوار عریض تشکیل شده و با طاق‌هایی به‌هم متصل شده‌اند. حفاری‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که ۷ متر از این دیوارها در زیر خاک مدفون شده است.

ارگ علیشاه تبریز به‌عنوان نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران، در ۱۵ دی ۱۳۱۰ به شماره ۱۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است. حفاظت و مرمت این بنای ارزشمند، وظیفه‌ای همگانی است تا این نگین معماری ایرانی برای نسل‌های آینده حفظ شود.

مسیر دسترسی و نکاتی درباره بازدید از ارگ علیشاه

اگر قصد تهیه بلیط قطار مشهد تبریز و سفر در فصل تابستان را دارید، بهترین زمان بازدید از ارگ علیشاه، صبح زود یا عصر است تا از گرمای هوا در امان باشید؛ اما فصل بهار، به‌خاطر هوای مطلوب و مناسب شهر تبریز، بهترین زمان بازدید از این بنای تاریخی است. سفر به تبریز با قطار به‌ویژه در ایام تعطیلات مانند نوروز، می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز باشد؛ اما به‌دلیل تقاضای بالای مسافران، ممکن است تهیه بلیط قطار در این ایام دشوار باشد. پیش فروش بلیط قطار راه حلی برای این مشکل است.

با پیش فروش بلیط قطار، صندلی خود را در قطار رزرو می‌کنید و از پر شدن ظرفیت قطار و جا ماندن از سفر، آسوده‌خاطر خواهید بود. در زمان پیش فروش قطار، تنوع انتخاب شما برای نوع قطار، زمان حرکت و حتی کوپه بیشتر خواهد بود؛ همچنین در برخی موارد، قیمت بلیط در زمان پیش فروش ارزان‌تر از زمان عادی است.

ارگ علیشاه همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر باز است. ورود به محوطه ارگ نیازی به پرداخت هزینه‌ ندارد و کاملا رایگان است. ارگ علیشاه در خیابان امام خمینی، تقاطع خیابان فردوسی واقع شده است؛ درصورتی‌که با قطار و بدون خودرو شخصی به این شهر سفر کرده‌اید، به‌راحتی می‌توانید با استفاده از مترو، اتوبوس یا تاکسی به ارگ علیشاه برسید.

بلیط قطار مشهد تبریز را از فلای تودی بخرید

اگر قصد سفر به تبریز با قطار را دارید، می‌توانید بلیط قطار مشهد تبریز را به‌راحتی از سایت فلای تودی تهیه کنید. فلای تودی امکان خرید بلیط قطار برای مسیرهای مختلف را برای شما فراهم می‌کند و می‌توانید با جست‌وجو در تاریخ‌های مورد نظر خود، از بین طیف گسترده‌ای از قطارها با امکانات و قیمت‌های متنوع، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

علاوه‌بر خرید بلیط قطار، فلای تودی امکان رزرو انواع اقامتگاه و هتل در شهر تبریز را نیز به‌صورت یکجا فراهم کرده است. با این امکان، می‌توانید در وقت خود صرفه‌جویی کرده و برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای سفر خود داشته باشید. پس از انتخاب بلیط قطار و هتل مورد نظر خود، می‌توانید به‌راحتی و با چند کلیک، آن‌ها را در فلای تودی رزرو کنید و با خیالی آسوده به سفر خود بپردازید.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم