روش درمان فوری سردرد شدید میگرنی

میگرن فقط یک سردرد ساده نیست؛ بلکه یک اختلال پیچیده است که با علائمی همچون حساسیت به نور و صدا، تهوع و ضعف بینایی همراه می‌شود. با وجود پیشرفت‌های علمی در حوزه پزشکی، هنوز بسیاری از بیماران مبتلا به این سردرد آزاردهنده در جست‌وجوی روش‌های موثر برای مدیریت و درمان میگرن هستند. هرچند که بیشتر موارد سردردهای میگرنی به دنبال وراثت و ژنتیک ایجاد می‌شود؛ بااین‌حال برای شناسایی علت دقیق این عارضه باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک باتوجه‌به شرح حال بیمار بهترین راهکار درمانی را نیز در اختیار فرد قرار می‌دهد. در این مقاله به بررسی چند روش درمان فوری سردرد میگرنی می‌پردازیم. اگر زندگی روزمره شما نیز به دنبال سردردهای میگرنی مختل شده است، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

مصرف داروهای ضد‌التهاب غیر‌استروئیدی؛ روش درمان فوری سردرد میگرنی شدید

اولین روش درمان فوری سردرد میگرنی شدید، مصرف مسکن است. در بیشتر موارد ایبوپروفن و ناپروکسن به‌عنوان گزینه‌های اولیه برای درمان سردردهای میگرنی مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. این داروها با کاهش التهاب و تنگی عروق خونی ایجاد‌کننده درد در ناحیه سر به التیام سردرد کمک می‌کنند. علاوه‌بر این، داروهای غیر‌استروئیدی ضد‌التهابی یا همان NSAIDs با مهار تولید پروستاگلاندین‌ها (مواد شیمیایی که در واکنش‌های التهابی و درد نقش دارند) به کاهش درد و التهاب کمک خواهند کرد.

استفاده از داروهای ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی به کاهش سریع علائم میگرن از جمله درد سر، حساسیت به نور، صدا و تهوع کمک می‌کند. البته استفاده طولانی‌مدت یا بیش از حد NSAIDs عوارض متعددی از جمله مشکلات گوارشی، خونریزی معده، مشکلات کلیوی و سایر عوارض جانبی را نیز به همراه خواهد داشت؛ بنابراین برای درمان سردرد میگرنی به پزشک مراجعه کنید. متخصص با معاینه بالینی بهترین نوع دارو را به همراه دوز مصرفی بی‌خطر در اختیار بیمار قرار می‌دهد. با تهیه دوز مناسب این داروها از داروخانه‌های تحت پوشش شرکت پخش دارو برای درمان سردرد میگرنی شدید اقدام کنید.

درمان فوری سردرد شدید میگرنی با مصرف داروهای تریپتانی

داروهای تریپتانی به‌طور‌خاص برای رفع سردردهای ناشی از میگرن طراحی شده‌اند. این دسته از داروها با تحریک گیرنده‌های سروتونینی در مغز باعث تنگ شدن عروق خونی در مغز می‌شوند؛ پایان این فرایند با کاهش چشمگیر میزان درد میگرنی همراه خواهد بود. همچنین داروهای تریپتانی به کاهش التهاب و مهار انتقال پیام‌های درد در مغز کمک می‌کنند؛ به‌این‌ترتیب در کاهش علائم میگرنی مانند حساسیت به نور و صدا، تهوع و استفراغ و به‌طورکلی درمان فوری سردرد میگرنی شدید موثر هستند.

داروهای تریپتانی برای همه افراد مناسب نیستند و مصرف آن‌ها ممکن است با محدودیت‌ها و عوارض جانبی همراه باشد. افرادی که شرایط خاص پزشکی مانند بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا دارند باید قبل از مصرف این داروها با پزشک مشورت کنند. به‌طورکلی همه داروهای موثر بر فعالیت عروق مغزی و همه قسمت‌های مغز باید تحت نظر پزشک مصرف شوند. مصرف خودسرانه داروهای اعصاب و روان، تریپتانی و گشاد‌کننده عروق خونی، در مواردی منجر به مرگ خواهد شد. ازاین‌رو فقط باید با تجویز پزشک نسبت به مصرف دوز مشخص‌شده دارو اقدام شود.

تحریک عصبی؛ راهکار کاهش سردرد میگرنی

تحریک عصبی به روش‌هایی اشاره دارد که از انرژی الکتریکی یا مغناطیسی برای تحریک یا مدولاسیون فعالیت عصبی در بدن استفاده می‌کنند. این شیوه‌های درمانی برای مدیریت و درمان انواع مختلفی از شرایط درد از جمله سردردهای میگرنی و سردردهای خوشه‌ای به کار گرفته می‌شود. یکی از شناخته شده‌ترین انواع تحریک عصبی، تحریک عصب واگ (VNS) است که به صورت غیر‌تهاجمی از طریق دستگاه‌های قابل حمل انجام می‌شود.

راهکار درمان سردرد شدید میگرنی چیست؟ اکسیژن درمانی

اکسیژن درمانی یکی از روش‌های خاص برای التیام حملات سردرد خوشه‌ای و میگرن استفاده می‌شود. این روش بر‌اساس این تئوری است که افزایش سطح اکسیژن در خون به کاهش التهاب و تنگی عروق خونی کمک می‌کند. استنشاق اکسیژن با جریان بالا از طریق ماسک به‌سرعت علائم را به‌ویژه در موارد سردرد خوشه‌ای تسکین خواهد داد. اکسیژن درمانی به‌عنوان یکی از روش‌های درمان فوری سردرد میگرنی شناخته می‌شود که برای برخی از افراد در کمتر از چند دقیقه عمل می‌کند.

برای تسکین درد میگرنی در محیط تاریک و آرام بخوابید

خوابیدن در یک محیط تاریک و ساکت یک روش موثر برای کاهش سریع علائم سردردهای میگرنی به شمار می‌رود. به‌طورکلی نور و صدا اصلی‌ترین محرک‌ها برای حملات میگرنی شناخته می‌شوند؛ همچنین حساسیت به نور (فوتوفوبیا) و حساسیت به صدا (فونوفوبیا) از علائم رایج در زمان حملات میگرن است. خوابیدن در تاریکی و سکوت به کاهش این حساسیت‌ها کمک می‌کند.

راه درمان سردرد میگرنی چیست؟ مصرف کافئین

مصرف کافئین در برخی موارد و نه برای همه افراد، نقش مهمی در کاهش علائم میگرن ایفا می‌کند. کافئین به‌عنوان یک محرک عصبی تاثیری مشابه با داروهایی مثل استامینوفن و ایبوپروفن دارد. ازاین‌رو مصرف کافئین به‌عنوان یک راهکار درمان فوری سردرد شدید میگرنی شناخته می‌شود. همچنین کافئین عروق خونی گشاد شده طی حمله میگرنی را تنگ می‌کند؛ این موضوع به کاهش فوری درد کمک خواهد کرد.

طب سوزنی؛ روشی موثر برای درمان سردرد شدید میگرنی

طب سوزنی یک روش درمانی سنتی چینی است که برای کاهش درد و بهبود سلامتی از جمله در درمان سردردهای میگرنی استفاده می‌شود. این روش بر‌اساس این اعتقاد است که انرژی حیاتی یا «چی» از طریق مسیرهایی در بدن جریان دارد؛ این جریان با استفاده از سوزن‌های بسیار نازک در نقاط خاصی از بدن، تنظیم می‌شود. این تنظیم جریان انرژی به کاهش درد، از جمله درد میگرنی، کمک می‌کند و تعادل کلی بدن را بهبود بخشد.

مراجعه به پزشک؛ اقدامی الزامی و پایه برای تسکین سردرد میگرنی

در این مطلب به بررسی روش‌های درمان فوری سردرد میگرنی شدید پرداختیم. تنوع در روش‌های درمانی موجود برای میگرن نشان‌دهنده پیچیدگی این اختلال و نیاز به رویکردهای فردی در درمان است. به‌این‌ترتیب برای کاهش علائم و عوارض این نوع سردرد در اولین گام حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک با دریافت شرح حال از بیمار برای تجویز نوع و دوز مناسب دارو اقدام خواهد کرد. همچنین برای اطلاع از روش‌های کمکی برای درمان فوری سردرد شدید میگرنی نیز با پزشک مشورت کنید. در نهایت داروهای تجویز شده توسط پزشک را از داروخانه‌های تحت پوشش مراکز پخش دارو تهیه و مصرف کنید.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم