موثرترین راه‌های درمان خشکی پوست بدن

پوست از لایه‌های مختلفی ساخته شده که بیرونی‌ترین لایه آن را سلول‌های مرده و روغن‌های طبیعی تشکیل می‌دهد. بنابراین در صورت کاهش چربی‌های سالم و مفید لایه بیرونی، رطوبت، درخشندگی و نرمی پوست تحت تاثیر قرار گرفته و امکان دارد پوست دچار خشکی و مشکلات ناشی از آن شود. در این‌حالت فردی که مبتلا به خشکی پوست شده، دچار خارش و لکه‌های قرمز در نواحی مختلف بدن نیز می‌گردد. همین امر باعث اختلال در زندگی روزانه، برنامه‌های کاری و خواب فرد می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا پس از بررسی عوامل موثر در ایجاد خشکی پوست و عوارض ناشی از آن، به روش‌های درمان خشکی پوست بدن اشاره نماییم.

علت‌های خشکی پوست بدن

برای این که با مراحل درمان خشکی پوست و عوارض ناشی از آن آشنا شوید، بهتر است عواملی که امکان دارد این عارضه را در بدن به وجود آورد، مورد بررسی قرار بگیرد. در همین راستا می‌توان موارد زیر را به عنوان عوامل موثر بر ایجاد خشکی پوست در افراد مختلف نام برد:

  • حمام‌های طولانی و استفاده از آب داغ برای استحمام
  • استفاده از محصولات آرایشی مانند انواع عطرها
  • استفاده از صابون‌ها و شوینده‌های نامناسب
  • عوامل ژنتیکی ایجاد خشکی پوست
  • افزایش سن و از بین رفتن چربی‌های بدن
  • استفاده از آب‌های سخت و نامناسب برای شستشوی بدن
  • مصرف بعضی از داروها
  • شستشوی بیش از اندازه دست و صورت
  • ابتلا به بیماری‌های مختلف پوستی مانند پسوریازیس و اگزما
  • ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، کم‌کاری تیروئید، سوء‌تغذیه، نارسایی کلیه و …

روش‌های درمان خشکی پوست بدن

پس از آشنایی با مواردی که احتمال دارد موجب ایجاد عارضه خشکی پوست در افراد مختلف گردد، در ادامه به روش‌های جلوگیری یا درمان این مشکل در افراد مختلف می‌پردازیم.

درمان خشکی پوست بدن به روش خانگی

برای از بین بردن مشکلات پوستی روش‌های مختلفی وجود دارد که ساده‌ترین آن‌ها برخی از روش‌های خانگی است که در ادامه به بیان تعدادی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

مصرف مایعات

نوشیدن مایعات به ویژه آب از فاکتورهایی است که می‌تواند مانع از ایجاد خشکی پوست شود. باید بدانید پوست به عنوان اندامی که حجم بسیار زیادی از بدن را در بر گرفته است، نیاز به آب‌رسانی مداوم دارد. به همین دلیل مصرف مایعات و به ویژه نوشیدن آب، از بهترین روش‌های حفظ رطوبت بدن، جلوگیری از ایجاد خشکی و درمان آن محسوب می‌شود.

روغن زیتون

روغن زیتون ماده‌ای طبیعی محسوب می‌شود که حاوی انواع مختلفی ویتامین‌های تغذیه‌کننده پوست،  آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون و ترکیبات ضد‌التهابی است. بنابراین مصرف آن گزینه مناسبی برای درمان خشکی پوست بدن به حساب می‌آید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک نرم‌کننده کاملاً طبیعی است که می‌تواند فضای بین سلول‌های پوستی را پر کند و سطح پوست را کاملاً صاف نماید. همچنین اسیدهای چربی که به صورت اشباع شده درون روغن نارگیل به طور طبیعی وجود دارند، می‌توانند پوست را هیدراته کرده و آن را مرطوب نمایند. علاوه بر آن روغن نارگیل، نوعی روغن کاملاً ملایم بوده که برای انواع پوست‌ها مناسب است و می‌توان آن را در نواحی حساس بدن مثل دور چشم و اطراف دهان به راحتی استفاده کرد.

آووکادو

مصرف آووکادو برای افرادی که دچار خشکی پوست هستند یک ماده غذایی بسیار موثر محسوب می‌شود. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی ویتامین E و چربی‌های غیراشباع مانند امگا ۶ است. بنابراین می‌تواند رطوبت پوست را تامین کرده و از پیری زودرس، ایجاد چین و چروک و خشکی پوست جلوگیری کند.

مصرف روغن ماهی و درمان خشکی پوست بدن

مصرف روغن ماهی به دلیل وجود اسیدهای چرب ضروری بدن و خاصیت ضدالتهابی، باعث افزایش هیدراتاسیون پوست می‌شود. باید بدانید این ماده طبیعی التهاب پوست را کاهش می‌دهد، از پوست در برابر آسیب‌های تابش مستقیم نور خورشید محافظت نموده و مانع از دست رفتن رطوبت لایه بیرونی پوست می‌شود.

ژل آلوئه‌ورا

با توجه به ترکیباتی که ژل آلوئه‌ورا دارد، برای از بین بردن خشکی بدن، کاهش قرمزی ناشی از آن و رفع چین و چروک‌ها گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

استفاده از عصاره چای

با آغشته نمودن یک گاز استریل به مقداری عصاره چای، می‌توان آن را مانند یک مرطوب‌کننده در نواحی خشک بدن برای متعادل کردن میزان ph طبیعی پوست استفاده کرد.

ژل پترولیوم و درمان خشکی پوست بدن

ژل پترولیوم که با نام تجاری وازلین شناخته می‌شود و از تصفیه روغن‌های سنگین نفتی به دست می‌آید، محصولی بسیار مناسب برای درمان خشکی پوست بدن به حساب می‌آید. این ماده با قرار گرفتن بر روی لایه بیرونی پوست مانند یک محافظ عمل کرده و با رطوبت‌رسانی به قسمت‌های خشک بدن، آن‌ها را درمان می‌کند.

حمام بلغور جوی دوسر

بلغور جوی دوسر ماده طبیعی محسوب می‌شود که حاوی مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی است. در صورت استحمام با آن می‌توان مشکلات پوستی، خشکی و التهاب روی پوست را درمان نمود.

ویتامین‌های درمان خشکی پوست بدن

علاوه بر مواردی که ذکر شد، برخی از ترکیبات و ویتامین‌ها مانند موارد زیر نیز وجود دارند که برای از بین بردن خشکی پوست می‌توان از آن‌ها استفاده نمود:

مصرف ویتامین دی

ویتامین دی، ویتامین محلول در چربی است که توجه به مقدار مناسب آن در بدن، برای سلامتی بسیار مهم است. در واقع طبق تحقیقات انجام شده، کمبود ویتامین دی با بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها در بدن ارتباط دارد؛ به طور مثال، بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما نمونه‌ای از بیماری‌های پوستی ناشی از کمبود این ویتامین محسوب می‌شوند. از این رو مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین دی مانند ماهی‌های چرب، روغن جگر ماهی، زرده تخم مرغ، شیر، کره، بادام، گردو، آفتاب مستقیم یا مصرف دوز مناسب ویتامین دی (با تجویز پزشک)، می‌تواند بسیاری از مشکلات پوستی را برطرف کند.

میزان مناسب کلاژن پوست

کلاژن پروتئینی است که بیشتر از ۷۵ درصد وزن پوست را تشکیل می‌دهد. کمبود این پروتئین در بدن مشکلاتی مانند خشکی پوست یا چین و چروک را در بر دارد. بنابراین کسانی که دچار مشکلات پوستی هستند می‌توانند با روش‌های افزایش کلاژن‌سازی با علت خشکی پوست و مشکلات ناشی از آن مقابله کنند.

مصرف ویتامین سی و درمان خشکی پوست بدن

مصرف ویتامین ‌‌‌C به دلیل مقدار بالای آنتی اکسیدان، باعث افزایش کلاژن‌سازی در پوست، آب‌رسانی به آن و درمان خشکی پوست بدن می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده مصرف اسید هیالورونیک، پروبیوتیک‌ها و سرامیدها نیز می‌توانند به عنوان مکمل‌های ضد خشکی پوست صورت و بدن، زیر نظر پزشک مصرف شوند.

روش‌های جلوگیری از ایجاد خشکی

با رعایت موارد زیر می‌توان از بروز عارضه خشکی پوست در بدن جلوگیری نمود:

  • اصلاح رژیم غذایی، مصرف کردن مواد و مکمل‌های غذایی مناسب مانند مواد غذایی حاوی ویتامین E، ویتامین C و چربی‌های مفید برای پوست
  • استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب در طول شبانه‌روز
  • استفاده از کرم‌های ضد آفتاب هنگام قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید
  • کوتاه کردن زمان استحمام
  • استفاده از صابون‌های ملایم برای جلوگیری از بین رفتن ph مناسب پوست

سخن پایانی

پوست بدن به دلیل قرار گرفتن در برابر عوامل محیطی دچار خشکی می‌شود. از این رو مراقبت از آن برای جلوگیری از عوارضی مانند ابتلا به بیماری‌های پوستی یا پیری زودرس بسیار حائز اهمیت است. از طرفی، همواره مراقبت از پوست پیش از ابتلا به بیماری‌های پوستی از نکات مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. در همین راستا علاوه بر رعایت نکاتی که مانع از ایجاد خشکی پوست می‌شود، می‌توان از مشاوره‌های افراد متخصص پوست و مو که در این زمینه مهارت و تجربه کافی دارند نیز استفاده نمود.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم