۱۱ نوع جراحی مچ پا و پا توسط یک پزشک ارتوپد

ما در طول روز از پا‌های خود برای راه رفتن، نشستن، ایستادن، پریدن و انجام دیگر کار‌ها استفاده می‌کنیم. این اعضای مهم سخت کار می‌کنند و وزن بدن ما را متحمل می‌شوند. با این که پا و مچ پا بسیار قوی و شکست ناپذیر به نظر می‌رسد اما، وجود برخی مشکلات و آسیب‌ها در آن‌ها موجب درد و ناراحتی می‌شود و نیازمند مراقبت‌های پزشکی فوری خواهد بود. در حالی که بسیاری از این آسیب‌ها و مشکلات با استراحت و مراقبت‌های خانگی بر طرف می‌شوند، برخی دیگر نیازمند جراحی ارتوپدی خواهند بود.

هنگام مواجه شدن با آسیب شدید، جراحی می‌تواند بسیار ترسناک به نظر برسد. با این حال بسیاری از روش‌های کم تهاجمی که با حداقل تهاجم و بهبودی آسان همراه هستند، وجود دارند که می‌توانند نگرانی شما را کم‌تر کنند.

دکتر بابک اتوکش، متخصص و جراح پا و مچ پا به برخی از بیماران جراحی کم تهاجمی را پیشنهاد می‌کند که خطر عوارضی مانند عفونت را کاهش داده و به دلیل برش‌های کوچک، سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد.

انواع جراحی پا و مچ پا

جراحی مچ پا

به منظور تعیین بهترین و مناسب‌ترین روش جراحی برای بیمار، متخصص پا میزان آسیب دیدگی مچ پا و برخی عوامل سلامتی را در نظر می‌گیرد. جراحی پا و مچ پا انواع مختلفی دارد که به شرح زیر می‌باشد:

جراحی آرتروسکوپی مچ پا

آرتروسکوپی مچ پا یک روش جراحی کم تهاجمی است که در شرایطی مانند شل شدن قطعات استخوان، غضروف آسیب دیده و رباط پاره شده که معمولا به دلیل پیچ خوردگی مچ پا ایجاد می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، برش‌هایی در اطراف ناحیه آسیب دیده ایجاد شده و ابزار‌های مناسب جراحی وارد بدن می‌شود. این ابزار‌ها به مانیتور‌هایی متصل هستند که پزشک متخصص با دیدن تصاویر داخلی بدن، جراحی را انجام می‌دهد.

جراحی تعویض مچ پا

جراحی تعویض مچ پا که با آرتروپلاستی مچ پا نیز شناخته می‌شود، یک روش جراحی است که در آن جراح مفصل و نواحی آسیب دیده مچ پا را برداشته و آن‌ها را با پروتز مصنوعی مناسب جایگزین می‌کند.

تعویض مچ پا درد ناشی از آرتریت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و امکان حرکت و چرخش را برای بیماران فراهم می‌کند. اما به دلیل آسیب‌پذیر بودن پروتز، بیماراین باید از انجام ورزش‌های پر تحرک جدا خودداری کنند.

جراحی ترمیم شکستگی مچ پا

استخوان‌های مچ پا نیز مانند دیگر استخوان‌های بدن دچار شکستگی می‌شوند و برای بهبودی به جراحی ترمیمی نیاز دارند. هدف از این جراحی، تراز و محکم کردن استخوان‌ها و برداشتن یا تریمیم هر گونه بافت نرم آسیب دیده است. در طول جراحی ترمیم شکستگی مچ پا، قطعات شکسته شده استخوان با استفاده از صفحات و پیچ‌های فلزی در جای خود محکم می‌شوند و بیمار برای رسیدن به بهبودی کامل نیازمند ماه‌ها استراحت خواهند بود.

جراحی فیوژن مچ پا

در این روش جراحی، بافت آسیب دیده برداشته شده و استخوان‌های مچ پا با استفاده از پیچ و صفحات به یکدیگر متصل می‌شوند تا زمانی که این قطعات شکسته به مرور زمان به یکدیگر جوش خورده و مرتب شوند. جراحی فیوژن مچ پا که درد و عملکرد بیمار را بهبود می‌بخشد، اغلب برای بیماران جوان توصیه می‌شود.

جراحی بازسازی رباط جانبی مچ پا

جراحی بازسازی رباط جانبی مچ پا به منظور تقویت مچ پا طراحی شده است و برای بیمارانی که از پیچ خوردگی‌های متعدد مچ پا رنج می‌برند و نیازمند بازسازی رباط جانبی هستند، توصیه می‌شود. این روش جراحی شامل سفت کردن رباط‌های شل شده در ناحیه مچ پا است و به صورت سرپایی انجام می‌شود.

جراحی اصلاح بونیون

جراحی مچ پا

هدف از جراحی اصلاح بونیون، تنظیم مجدد مفصل پایه شست پا، تسکین درد و ترمیم استخوان‌ها است. در این روش، برش‌های کوچکی به منظور دسترسی و تنظیم صحیح استخوان، تاندون‌ها و رباط‌ها ایجاد می‌شود و در صورت نیاز، از پیچ‌ها یا صفحاتی به منظور تقویت تغییرات ایجاد شده استفاده می‌شود.

جراحی اصلاح انگشت چکشی

این جراحی به شدت بیماری بستگی دارد. اغلب انگشت‌های چکشی با استفاده از جراحی‌های کم تهاجمی که موجب بهبودی سریع‌تر می‌شوند، اصلاح می‌گردند.

جراحی بازسازی صافی کف پا

این جراحی که به منظور ترمیم قوس کف پا انجام می‌شود، هم ترازی را بهبود بخشیده و درد را کاهش می‌دهد.

جراحی اصلاح آرتریت انگشت پا

روش‌های درمانی که برای آرتریت انگشت شست پا یا هالوکس ریجیدوس مورد استفاده قرار می‌گیرد، براساس شدت آرتریت متفاوت است. در آرتریت خفیف تا متوسط، جراح مقداری از استخوان یا خار استخوان بالای انگشت شست پا را بر می‌دارد، تا درد بیمار کاهش یابد.

جراحی ترمیم غضروف

جراحی ترمیم غضروف انواع مختلفی دارد که به شرح زیر می‌باشد:

اسکوپ دبریدمان که در آن غضروف آسیب دیده برداشته می‌شود.

پیوند که در آن غضروف آسیب دیده با غضروف قسمت دیگری از بدن جایگزین می‌شود.

میکروشکستگی که در آن سوراخ‌های کوچکی برای تحریک رشد جدید ایجاد می‌شود.

حتما توجه داشته باشید که بسته به مفصل و میزان آسیب، ممکن است یک یا چند مورد از این جراحی‌ها صورت گیرد.

جراحی ترمیم تاندون آشیل

تاندون آشیل بزرگ‌ترین تاندون بدن انسان است که ماهیچه ساق پا را به پاشنه پا متصل می‌کند. جراحی ترمیم تاندون آشیل به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که به میزان شدت آسیب بستگی دارد. در طول این جراحی، برشی به منظور برداشت بافت آسیب دیده و ترمیم تاندون بر روی پوست ایجاد می‌شود.

برای بازگشتن به زندگی، به پزشک متخصص پا و مچ پا مراجعه کنید.

متخصص و جراح پا و مچ پا در زمینه درمان شایع‌ترین بیماری‌های پا و مچ پا تخصص دارد و هنگامی که شما برای درمان آسیب‌های خود به او مراجعه می‌کنید، می‌توانید گزینه‌های درمانی مناسب خود را دریافت کنید. روش‌های مختلفی برای رفع مشکلات مربوط به پا و مچ پا وجود دارد و عواملی مانند سن بیمار و نوع مشکلاتی که تجربه می‌کند، تعیین‌کننده بهترین اقدام برای او می‌باشد. دکتر بابک اتوکش متخصص ارتوپدی در تهران، جراح پا و مچ پا به بیماران بی‌شماری با مشکلات و آسیب دیدگی‌های مختلف کمک کرده است و آن‌ها پس از طی کردن دوره درمانی خود، به زندگی عادی بازگشته‌اند.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید