شرح وظایف پرستار در منزل

آیا تصمیم گرفته‌اید برای کودک، سالمند یا بیماری که در منزل خود دارید پرستار استخدام کنید؟ یکی از موضوعاتی که باید بدانید، بحث وظایف پرستار در منزل است. به هر حال پرستاری از کودک در منزل یا پرستاری از سالمندان و بیماران، قواعد خاص خود را دارد. شما باید شخصی را استخدام کنید که از مهارت کافی برخوردار بوده؛ تخصص لازم را داشته باشد و تمامی وظایف خود را به خوبی بداند. در همین راستا ما تصمیم گرفتیم در این مطلب، شرح وظایف پرستار در منزل را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس با ما همراه شوید.

پرستار کودک در منزل سفیر پرستاری

مروری بر وظایف پرستار در منزل

برخی از افراد تصور می‌کنند پرستاری از سالمند در منزل یا پرستاری از بیمار در منزل، اصلا نیازی به تخصص خاصی ندارد و هر کسی می‌تواند این مسئولیت را برعهده بگیرد. در صورتی که اینگونه نیست. اگر این قسمت از مطلب را با دقت مطالعه کنید، با وظایف پرستار در منزل آشنا خواهید شد. در نتیجه از این پس برای استخدام پرستار، بی‌گدار به آب نمی‌زنید و با وسواس بیشتری عمل خواهید کرد:

1-    امنیت فرد را تامین نماید.

تفاوتی نمی‌کند شما پرستار سالمند استخدام کرده‌اید یا قرار است از کودک یا بیمار شما مراقبت کند؛ به هر حال یکی از مهمترین وظایف پرستار در منزل این است که امنیت را برای فرد تحت مراقبت خود تامین نماید. نباید هیچ خطری او را تهدید کند. از طرف دیگر باید در زمان راه رفتن، انجام امور شخصی، در زمان بازی کردن و… آسیبی به او وارد نشود. همچنین زمانی که پرستار، کودک شما یا سالمند را به بیرون از منزل می‌برد، باید به خوبی از او مراقبت کند تا اتفاقی رخ ندهد.

2-    امور شخصی فرد را انجام دهد.

پرستار کودک، سالمند و بیمار باید تمامی امور شخصی فرد تحت مراقبت خود را به خوبی انجام دهد. نباید اجازه دهد پوشک کودک خیلی زیاد کثیف شود چون پوست او دچار مشکل خواهد شد. اگر سالمند نمی‌تواند امور شخصی خود را انجام دهد، باید تمامی موارد شامل بردن او به دستشویی، تعویض کردن پوشک و شستشوی او را انجام دهند. حمام کردن کودک، بیمار و سالمند، شستشوی لباس‌ها و تمیز کردن محیط اتاق، از دیگر وظایف پرستار به حساب می‌آید.

3-    برنامه غذایی مناسب را تنظیم نماید.

کودک، سالمند و بیمار باید در طول روز حداقل سه وعده غذا بخورند. البته متخصصان معتقد هستند که برای این سه گروه افراد، باید ۵ وعده غذا در نظر گرفته شود و در هر وعده، حجم غذا را کاهش دهید. به هر حال پرستار باید این مهارت و تخصص را داشته باشد که براساس شرایط فردی که از او مراقبت می‌کند، رژیم غذایی مناسب را برای او تنظیم نماید.

4-    فرد تحت مراقبت را آرام کند.

ممکن است ناگهانی کودک شروع به گریه کردن کند. این گریه ممکن است به دلیل دوری از پدر و مادر یا ابتلا به بیماری باشد. سالمند ممکن است اخلاق‌هایی همانند لجبازی یا پرخاشگری را از خود نشان دهد. چنین رفتارهایی را ممکن است در بیمار نیز مشاهده کنید. یک پرستار حرفه‌ای باید بتوانند این شرایط را به خوبی مدیریت کند و فرد را سریعا به بهترین شکل ممکن آرام نماید.

5-    امور خانه را انجام دهد.

کسی که به‌عنوان پرستار سالمند استخدام می‌شود، ممکن است در شرح وظایف او رسیدگی به امور خانه نیز در نظر گرفته شده باشد. پرستار باید تمامی این امور را انجام دهد. به خصوص اگر پرستار به صورت ۲۴ ساعته کار می‌کند، باید امور مربوط به نظافت و رسیدگی به خانه نیز توسط او انجام شود.

پرستار سالمند در منزل سفیر پرستاری

6-    برای صحبت با فرد، وقت بگذارد.

یک پرستار حرفه‌ای باید بداند که رفتار با سالمندان، بیماران و کودکان کاملا با یکدیگر متفاوت است. بنابراین باید با هر گروه سنی و با هر شخصی، یک رفتار مناسب داشته باشد. سالمندان دوست دارند ساعت‌ها با شخصی از خاطرات گذشته خود صحبت کنند. پرستار باید صبوری داشته باشد و به صحبت‌های آن‌ها گوش دهد. از طرف دیگر پرستار باید در طول روز، برای فرد بیمار نیز وقت بگذارد و با او صحبت کند تا شرایط روحی او بهبود پیدا کند. این مسئله درمورد کودکان نیز صدق می‌کند. هم کلامی با کودکان، بر روی قدرت بیان و روابط اجتماعی آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

7-    به انجام تکالیف کودک کمک کند.

اگر شخصی را برای پرستاری از کودک در منزل استخدام کرده‌اید و فرزند شما به مدرسه می‌رود، یکی از وظایفی که پرستار برعهده دارد این است که در انجام تکالیف مدرسه به او کمک کند. در واقع اگر مدت زمان کاری پرستار به گونه‌ای است که حتی بعد از آمدن از مدرسه باید از فرزند شما مراقبت نماید، باید در شرح وظایف او رسیدگی به تکالیف فرزند را نیز درج کنید.

8-    هرگونه مشکلی را گزارش کند.

ممکن است پرستار در حین نگهداری از کودک، سالمند یا بیمار، با مشکلاتی برخورد کند. برای مثال احتمال دارد که فرد تحت مراقبت، با پرستار همکاری نکند یا ممکن است علائمی از بیماری را در فرد مشاهده کرده و نمی‌داند باید چکار انجام دهد. در چنین شرایطی باید حتماً موضوع را به والدین کودک، فرزندان فرد سالمند یا والدین بیمار اطلاع دهد تا اقدامات لازم انجام شود.

9-    داروهای فرد را به موقع به او بدهد.

اگر پرستار از سالمند یا بیمار مراقبت می‌کند، باید دقیقاً بداند که داروها در چه تاریخی باید توسط فرد تحت مراقبت مصرف شوند. چون به هر حال بیمار نمی‌تواند تاریخ داروها را حفظ کند. یا اغلب سالمندان به دلیل زوال عقلی که دارند، تاریخ داروهای خود را حفظ نمی‌شوند و این وظیفه شخصی است که پرستاری از بیمار در منزل را به عهده دارد.

کلام آخر

اگر به دنبال یک پرستار حرفه‌ای و متخصص می‌گردید تا با خیال راحت پرستاری از کودک، سالمند یا بیمار در منزل را به او بسپارید، با مجموعه سفیر پرستاری در ارتباط باشید. تمامی پرستاران در این مجموعه، تخصص لازم را دارند. از طرف دیگر شرح وظایف پرستار در منزل در داخل قرارداد ذکر می‌شود تا اگر پرستار در انجام وظایف خود کوتاهی کرد، مجموعه سفیر پرستاری پاسخگوی این موضوع باشد. پس با خیال راحت می‌توانید یک پرستار کاربلد را برای سالمند، کودک یا بیمار خود استخدام نمایید و از کار او مطمئن باشید.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید