احتمال پارگی گوش مبتلایان به سرماخوردگی در هواپیما

 سفر با هواپیما چنان که تحقیقات نشان داده ممکن است برای کسانی پرخطر باشد که دچار سرماخوردگی حاد هستند. التهاب گوش میانی و حتی پارگی پرده آن از جمله خطرات ناشی از پراوز در حین ابتلا به سرماخوردگی شدید یا آنفلوآنزاست.

گرفتگی گوش از جمله عوارض سفرهای هوایی و گاه جاده ای است که با احتمال بروز پارگی پرده گوش در افراد مبتلا به سرماخوردگی حاد همراه است، از این رو پزشکان توصیه می کنند افراد در طول سفر به ویژه هنگام اوج گرفتن هواپیما عمل جویدن را انجام دهند.

تحقیقات پزشکی نشان می دهد که افرادی که دچار سرماخوردگی های حاد یا آنفلوآنزا هستند، به دلیل التهاب گوش میانی ممکن است دچار گرفتگی و احساس پری شدید گوش و حتی پارگی پرده گوش شوند.

علاوه بر این بیشتر افراد به ویژه کودکان در مسافرت های هوایی به ویژه هنگام اوج گرفتن هواپیما (تیک آف) و همچنین در مسافرت های جاده ای به ویژه در جاده هایی که ارتفاع زیادی از سطح زمین دارند، دچار گرفتگی گوش می شوند. بنابراین پزشکان در این رابطه توصیه هایی دارند که لازم است افراد برای پیشگیری از بروز حالت گرفتگی و پارگی پرده گوش (تمپان) انجام دهند.

یک شنوایی‌ شناس توضیح داد: مجاری تنفسی مبتلایان به سرماخوردگی به دلیل آلودگی ویروسی دچار التهاب می شود و در اثر این التهاب، مجرای شیپور استاش که وظیفه هوادهی به گوش میانی و برقراری تعادل هوا در دو طرف پرده گوش را دارد نیز دچار التهاب شده و در اثر این التهاب هوادهی خوب انجام نمی شود و پرده تمپان برآمده یا ملتهب می شود.

دکتر فرزام جنابی افزود: در چنین شرایطی وقتی فرد سرماخورده یا مبتلا به آنفلوآنزای حاد با هواپیما سفر می کند به خصوص در زمان بلندشدن هواپیما از زمین، در اثر تغییر فشار هوا ممکن است دچار پارگی پرده گوش شود.

وی ادامه داد: حتی اگر پرده گوش پاره نشود، مشکلات شدیدی مانند درد، احساس پری و سنگینی شدید گوش و کاهش شنوایی در طول پرواز خواهد داشت. افرادی که دچار پارگی پرده گوش در هنگام تیک آف می شوند، به دلیل رهایی از درد ناشی از فشار هوا در پشت پرده گوش، احساس آرامش می کنند زیرا در اثر این پارگی، هوایی که به پشت پرده تمپان فشار می آورد، خارج می شود و فرد احساس آرامش می کند اما پس از اتمام سفر باید تحت درمان قرار گیرد.

جنابی زمان طلایی برای درمان بدون جراحی پارگی پرده گوش را تا ۲۴ ساعت بعد از وقوع عارضه عنوان کرد و افزود: در صورت مراجعه به موقع به پزشک دیگر نیازی به جراحی نخواهد بود و با روش های غیرجراحی و دارویی پرده گوش ترمیم خواهد شد.

منبع : سلامت آنلاین

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید