درمان سرماخوردگی پاییزی با دمنوش هل

هل تنگی نفس را از بین می‌برد، آسم و سیاه سرفه را درمان می‌کند و دمنوش آن خاصیت میکروب‌ کشی و گند زدایی دارد و برای درمان سرما خوردگی و رفع علائمی چون سرفه و تب بسیار مفید است.

به گزارش نبض ما به نقل از ایمنا، هل میوه گیاهی از تیره زنجبیل‌ هاست و انواع مختلفی شامل هل سیاه، هل سفید و هل سبز دارد که نوع سبز آن عطر تندتری دارد. همچنین هل معروف به ملکه‌ ادویه‌ها و بومی کشور هند است و حدود ۸۰ درصد آن از هندوستان تامین می‌شود.

هل از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. بنابراین جویدن دانه‌های هل پس از صرف غذا ضمن کمک به هضم و گوارش بهتر غذا، می‌تواند بوی نامطبوع دهان را نیز خنثی کند.
همچنین مصرف دم‌کرده آن مفرح، مقوی معده لطیف و بادشکن است. دانه‌های هل خواص گرما بخشی داشته و معده و روده‌ها را تقویت می‌کنند. دمنوش اشتها را تحریک می‌کند و عمل هضم غذا را بهبود می‌بخشد.

نوشیدن دم کرده داغ آن موجب تسکین کولیت، سو هاضمه، نفخ، حالت تهوع و بی حالی شده و مانع ترشح زیاد اسید معده می‌شود. دانه‌های آن خاصیت داروی “اکسپکتورانت” را دارد و سینوس‌ها و برونش‌ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک می‌کنند.

علاوه بر این این دمنوش به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته کمک می‌کند، اضطراب و نگرانی را کاهش می‌دهد و در رفع افسردگی مؤثر است. همچنین این میوه گیاهی کلیه‌ ها را تقویت می‌کند و برای درمان شب ادراری کودکان مفید است.

برای تهیه دمنوش به افراد توصیه می شود تا پنج عدد دانه‌ هل را آسیاب کرده و همراه دو لیوان آب جوش در یک قوری بریزند. سپس به مدت ده دقیقه آن را روی شعله ملایم قرار داده و پس از صاف کردن همراه کمی عسل میل کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید