مراقب موهای خود باشیم

شپش سر در سر دانش آموزان همچنان وجود دارد و این مساله ربطی به این که شما در کجای شهر هم ساکن باشید ندارد.

یک متخصص پوست و مو می گوید همه افرادی که با کودک مبتلا به شپش سر زندگی می کنند، اگر چه علامت نداشته باشند باید یکبار از شامپوی ضد شپش استفاده کنند.

به گزارش نبض ما به نقل از رادیو سلامت، دکتر امیر هوشنگ احسانی به سوالات موجود در این خصوص و ضرورت بهداشت مو در مدارس پاسخ داده است.

شپش سر در چند نوع دیده می شود؟

شپش سر ، شپس تنه، شپش عانه بیشترین نوع شپش سر است. شپش تنه در افراد بی خانمان که مدت هشت الی نه ماه حمام نرفته باشند مشاهده می شود. این نوع شپش در درز لباس سکنی می گزیند. شپش عانه در ناحیه تناسلی مشاهده می شود و از راه جنسی منتقل می شود.

آیا شپش سر مختص افراد با موقعیت اجتماعی پایین است؟

خیر، چه در ایران و چه در دنیا شپش سر در همه افراد مشاهده می شود. حتی افرادی که از نظر اقتصادی و اجتماعی هم در بالاترین سطح زندگی قرار دارند.

چرا این بیماری در کودکان شایع است؟ 

زیرا در پوست کودکان هنوز غدد چربی آنقدر نیست که بتواند رشد شپش را مهار کند.

در چه محل هایی از سر شپش بیشتر زندگی می کند؟

حشره در جاهای گرم و مرطوب سر سکنی می گزیند. مثلا در حاشیه مو ها، پشت گوش، البته کف سر خیلی گرم است و شپش این ناحیه را دوست ندارد.

درمان شپش سر چیست و چه کسانی در معرض خطر قرار دارند؟

درمان شپش سر نوعی شامپوست که به مدت ده دقیقه روی سر قرار می گیرد. یک هفته بعد هم باید تکرار شود. همه افرادی که با کودک مبتلا زندگی می کنند اگر چه علامتی نداشته باشند، باید یکبار از شامپو استفاده کنند. اگر فرد مبتلا دانش آموز است بهتر است همه همکلاسی های او بررسی شوند و درمان پیشگیرانه را داشته باشند. یادمان باشد مصرف زیاد شامپو حساسیت های پوستی ایجاد می کند .مصرف شامپو دو بار کافی است وتمام وسایل شخصی فرد که قابل جوشاندن است باید جوشانده شود و اگر قابل جوشاندن نبود داخل کیسه قرار داده و بگذارند تا مدتی بماند.  به این ترتیب شپش سر از بین می رود. چون شپش برای ادامه حیات نیاز به مکیدن خون دارد.

آیا این بیماری مختص به کودکان است؟

خیر. در بزرگسالان هم دیده می شود اما کم. شپش سر در سنین ۶ تا ۱۲ سال شایعتر است، اما در بزرگسالان هم ممکن است مشاهده شود.

چرا برخی افراد پس از درمان باز هم تا مدتی شپش سر دیده می شود؟

 ممکن است علی رغم درمان تا یکماه بعد هم شپش در سر دیده شود که اگر حالت کاهنده داشته باشد که بیماری بهبود یافته است و اگر حالت افزاینده داشته باشد ممکن است فرد  هنوز مبتلا باشد.

آیا شپش سر ایمنی ایجاد می کند؟

خیر ممکن است فرد حتی چند بار هم مبتلا به این بیماری شود.

چطور می توان شپش سر را از شوره سر تشخیص داد؟

تخم شپش به تنه مو می چسبد و جابه جه نمی شود، سفید رنگ و مایل به خاکستری است اما شوره سر به راحتی جا به جا می شود.

آیا استفاده از آب تنباکو برای از بین بردن شپش را تایید می کنید؟

 خیر در هیچ منبع علمی این موضوع نیامده است.

شپش فعال را چگونه می توان تشخیص داد؟

اگر فاصله شپش تا کف سر بالای ۲ تا۳ سانت باشد، یعنی شپش غیر فعال است اگر این فاصله کم تر از ۲ سانت باشد فعال است. تخم شپش که با ریشه مو فاصله دارد زنده نیست.

شپش سر برای بقا به چه عواملی نیاز دارد؟

به گرمای بدن نیاز دارد و چون خون را می مکد علائم مانند خارش ایجاد می کند. شپش سر جای سرد و خشک را خیلی دوست ندارد.

آیا کوتاه کردن مو جز قدم اول درمان است؟

خیر- کوتاه کردن مو ممکن است کمک کند اما از آنجایی که دخترها موهای خود را دوست دارند این روش خیلی توصیه نمی شود، اگر فرد وسواس پیدا کرده است توصیه می کنیم موهای خود را کوتاه کند.

مدت زندگی شپش بیرون سر چقدر است؟

۳۶ الی ۷۲ ساعت زنده می ماند ، چون برای حیات هر ۴ الی ۶ ساعت باید خون بمکد.

توصیه ی شما به والدین و مسئولان مدرسه دارید؟

والدین هنگام مواجهه با مشکل نباید ناراحت شوند و کسی را مقصر بدانند باید کودک خود را درمان کنند و به مسئولان مدرسه اطلاع دهند تا در صورت لزوم سایر دانش آموزان به خصوص همکلاسی های فرد مبتلا بررسی شوند و درمان پیشگیرانه انجام شود. مسئولان مدارس هم در صورت مواجهه با دانش آموز مبتلا باید درمان او را جدی بگیرند و مراقب بهداشت سایر دانش آموزان باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید