آیا از سلامت کبد کودک تان مطمئن هستید؟

یکی از مسائل مهمی که در مورد کودکان باید بدان توجه نمود، سلامت دستگاه گوارش، کبد و تغذیه آن هاست.

گردآوری-نبض ما

هم اکنون پس از بیماری های قلبی عروقی، از مهمترین علل مرگ و میر در جهان، (در صورتی که تصادفات و جنگ و حوادث غیرمترقبه را کنار بگذاریم) سرطان های دستگاه گوارش است.

بیماری های دستگاه گوارش

مهم ترین بیماری های دستگاه گوارش در ایران به ۲ دسته تقسیم می شود گروه اول بیماری هایی است که خطرناک نیست و گروه دوم شامل بیماری هایی می شود که خطرناک است.

در گروه اول شایع ترین بیماری در ایران و جهان رفلاکس است یا همان ترش کردن که در واقع برگشت اسید از معده به مری است. بعد از آن سندروم روده تحریک پذیر، زخم معده، اثنی عشر و بیماری های التهابی روده که همگی بیماری های خوش خیم دستگاه گوارش است.

از جمله بیماری های خطرناک دستگاه گوارش، سرطان ها محسوب می شود که در کشورهای مختلف شیوع زیادی دارد. در ایران، شایع ترین سرطان دستگاه گوارش، سرطان معده و سپس سرطان مری و سرطان کولون (روده بزرگ) است. در اروپا و آمریکای شمالی، شایع ترین سرطان ها، سرطان کولون است. این تفاوت به مسائل ژنتیک و نوع تغذیه ارتباط دارد. تصور بر این است که طی ۲۰ سال آینده شایع ترین سرطان دستگاه گوارش در ایران، سرطان کولون باشد.

بیماری های کبد

علاوه بر این، یک سری بیماری های ویژه کبد از جمله هپاتیت و یرقان هم جزو بیماری های دستگاه گوارش محسوب می شود که مبحث جداگانه ای دارد.

همان طور که می دانید، کبد (جگر) اندام مهمی در بدن است که بدون آن ادامه حیات غیرممکن است. پانکراس (لوزالمعده) و کبد، نقش مهمی در هضم و متابولیسم مواد غذایی به عهده دارند. کیسه ی صفرا نیز اگر چه اندامی مهم است، ولی بدن به خوبی خود را با فقدان آن، تطبیق می دهد. آگاهی از ساختمان و عملکرد این اندام ها بسیار مهم و با ارزش است.

کبد چرب یکی دیگر از بیماری های شایع است که معمولا به دلایل عادات غذایی نامناسب و عدم تحرک حاصل می شود که در صورت درمان نشدن مشکلات زیادی برای سلامتی افراد ایجاد می کند. کبد چرب شایع ترین بیماری کبدی در سراسر جهان است در کشور خودمان هم کبد چرب حداقل 30 الی 40 درصد جامعه ایرانی را به خود مبتلا کرده است. علائم کبد چرب بسیار زیاد است و می‌تواند از کاهش وزن شروع شده و به آکنه بیانجامد.

خلاصه اثر

در کتاب «مبانی بیماریهای گوارش، کبد و تغذیه کودکان » به بررسی بیماری های گوارش، کبد و تغذیه در کودکان پرداخته شده است. این کتاب راهنمای پزشکان زحمت کشی است که در مطب و بیمارستانها با کودکان سروکار دارند. با آگاهی و تلاش این بزرگواران است که می توانیم سلامتی جسم و روان کودکان امروز و مدیران فردای کشور عزیزمان را تامین نمائیم. کتاب فوق الذکر با مباحث متعدد و روش ساده توسط دو پزشک با تجربه در انجمن علمی گوارش و کبد کودکان و دانشگاه علوم پزشکی تالیف، گردآوری و تقدیم به علاقه مندان به سلامت کودکان ایران گردیده است.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید