۲ ادویه شگفت انگیز فصل سرما

یک لیوان چای دم کرده که اگر با دانه های هل معطر شده باشد یا پودر دارچین به آن اضافه گردد، خیلی دلپذیرتر و خوش طعم تر می شود. خوب است بدانید که مصرف دارچین و هل علاوه بر عطر خوش، خواص درمانی فوق العاده ای هم دارند.

گردآوری- نبض ما

بیشتر ادویه های مصرفی در کشور ما جزو محصولات وارداتی هستند و از کشورهایی مانند هند، سریلانکا یا بنگلادش وارد ایران می شوند. معمولا ادویه ها جزو سرسخت ترین چاشنی های غذایی در برابر فساد هستند و مدت زمان ماندگاری طولانی تری هم نسبت به سایر چاشنی های غذایی مانند رب و آبلیمو دارند.

معمولا ادویه ها در کارخانه ها تولید نمی شوند و فرایند خاصی هم برای تولید آنها به کار نمی رود. یعنی پرمصرف ترین ادویه ها مانند فلفل، زردچوبه، خردل یا دارچین به صورت کامل به کارخانه و خط تولید انتقال می یابند و عملیات آسیاب کردن روی آنها صورت می گیرد. سپس ادویه های پودرشده به وسیله اشعه گاما یا روش های دیگر در کارخانه، ضدعفونی و بسته بندی می شوند.

خواص ادویه جات

ادویه ها اشکال مختلف فیتوکمیکال ها هستند که روی هم رفته دارای اثرات آنتی اکسیدانی، تعدیل عملکرد آنزیم ها، تحریک سیستم ایمنی، کاهش التهاب و اثرات آنتی باکتریال می باشند. این ترکیبات همه روزه در مقادیر کمی استفاده می شوند اما ترکیب آن ها با درشت مغذی هایی چون کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها اجازه آشکار شدن محسوس آن ها را نمی دهد. تحقیقات اخیر نشان دهنده تاثیرات ادویه جات در سلامتی و بیماری می باشد. برای مثال مکمل فلفل قرمز می تواند سرطان کولون را تشدید نماید در حالی که زیره سبز یا فلفل سیاه سرطان زاهای کولون را سرکوب می کنند.

ترکیبات آنتی اکسیدانی، آنتی موتاژنیک، ضدالتهابی و تقویت کننده های سیستم ایمنی موجود در ادویه ها از طریق تاثیر بر عملکرد ارگان های موجود در بدن مثل سیستم گوارش، قلبی – عروقی، تنفسی، تولید مثل، اعصاب و سایر اندام های بدن باعث تاثیر مثبت ادویه جات بر سلامتی می گردند. همچنین ترکیبات طبیعی و سنتتیک موجود در این مواد توانایی بلوکه کردن ترکیبات سرطان زا را داشته و از رشد سرطان می توانند پیشگیری کنند.

فصل سرما ادویه های مخصوص به خود را دارد که بسیار پر منفعت هستند و به گرم کردن بدن کمک می کنند. برخی از ادویه  ها از بیماری ها پیشگیری کرده و منفعت فوق العاده ای دارند. از این ادویه ها می توان به هل و دارچین اشاره نمود.

دارچین

از لحاظ پزشکی، دارچین یک گرم کننده می باشد. برای پیشگیری از سرما و گرم نگه داشتن دست ها و پاهایی که هر لحظه احساس سرما می کنند انتخاب خوبی است. یک فنجان چای دارچین تشکیل شده از چوب دارچین و یا ریختن یک قاشق چای خوری پودر دارچین در یک لیوان آب جوش راه خوبی برای پیشگیری از آنفلوانزا در زمستان است. یک فنجان چای دارچین می  تواند درد های قاعدگی را آرام کند، درد مفاصل را تسکین دهد و همچنین احساس پری بعد از یک وعده غذایی را کمتر کند، کمک به هضم بهتر غذا نماید و از ریفلاکس جلوگیری کند.

سایر خواص مصرف دارچین را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود.

پایین آورنده کلسترول

پژوهش ها نشان می دهد تنها نصف قاشق چای خوری مصرف دارچین در هر روز می تواند پایین آورنده کلسترول LDL خون باشد.

تنظیم کننده قندخون

مصرف دارچین می تواند تنظیم کننده قندخون، به ویژه برای افرادی که دیابت نوع دو دارند، باشد.

ضدعفونی کننده

مصرف دارچین در متوقف کردن مقاومت دارویی در برخی از انواع عفونت ها کاربرد دارد.

پیشگیری کننده از سرطان

برخی از دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مصرف دارچین می تواند از پیشرفت سرطان خون و سلول های غدد لنفاوی جلوگیری کند.

ضد انعقاد خون

جلوگیری از لخته شدن خون نیز یکی دیگر از خواص مصرف دارچین است.

 

رفع کننده آرتروز

در مطالعه ای که در دانشگاه کپنهاگ دانمارک انجام گرفت، هر روز صبح قبل از صبحانه به عده ای از افرادی که از آرتروز رنج می بردند، یک قاشق چای خوری دارچین همراه یک قاشق سوپ خوری عسل داده شد. پس از یک هفته مشخص شد این کار تاثیر چشمگیری در درمان ورم مفاصل داشت و این افراد توانستند ظرف مدت یک ماه بدون درد راه بروند.

سرشار از مواد مغذی

دارچین سرشار از منگنز، فیبر، آهن و کلسیم است.

کاهش وزن

یکی از موادی که مصرف آن در برخی از رژیم های کاهش وزن توصیه می شود، مصرف دارچین است. دارچین به چند دلیل می تواند به کاهش وزن کمک کند

  • قند خون را می کاهد: دارچین با کنترل میزان قندخون می تواند تا حدی از افزایش وزن جلوگیری کند.
  • میزان انسولین را کنترل می کند: پایین نگه داشتن سطح انسولین یکی از مواردی است که برای سلامت و کاهش وزن اهمیت زیادی دارد.
  • سبب افزایش سوخت و ساز بدن می شود: بدن انسان برای هضم دارچین، نوعی واکنش شیمیایی خاص انجام می دهد. این فعل و انفعالات در واقع سبب افزایش سوخت و ساز بدن می شود تا به این  ترتیب گرمای اضافه ای را که از طریق مصرف دارچین ایجاد می شود، کاهش دهد. وقتی سوخت و ساز بدن افزایش می یابد، بدن ما کالری بیشتری می سوزاند که این مساله به کاهش بیشتر وزن می انجامد.

هل

جویدن دانه  های تازه هل می تواند در هضم بهتر موثر باشد. پودر آن مزه و طعمش را سریع از دست می دهد در حالی که دانه  های هل با پوست می تواند طعم دار و موثرتر باشد. مصرف هل می تواند در کارایی کبد، معده و روده و اشتها مفید باشد. در آلمان از این ادویه برای تسکین سرفه، برونشیت، کاهش تب، کاهش التهاب دهان و حلق، رفع مشکلات کبد و کیسه صفرا، تقویت سیستم ایمنی و در جهت کاهش عفونت استفاده می شود. در طب سنتی، از هل مانند دارچین در درمان مشکلات گوارشی استفاده می شود. برخلاف مصرف دارچین  هل در دوران بارداری خطری ندارد و حتی می تواند باعث تسکین بیماری صبحگاهی شود.

cardamom-fb

منابع:

فارسی طب، بیتوته، روازاده

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید