عوارض تهدید کننده کندر

کندر در حقیقت صمغ گیاهی به همین نام است که مزه‌ای گس و تلخ دارد. این صمغ از زمان‌های بسیار قدیم توسط درمانگران طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده بوده و امروزه نیز به سه صورت خوراکی، موضعی و بخور استفاده می‌شود.

به گزارش نبض ما به نقل از جام جم، مصرف کندر علاوه‌ بر خواص درمانی که در تسکین دردهای مفصلی، درمان بوی بد دهان و افزایش میزان هوش کودکان دارد، خواص کم‌ نظیر دیگری دارد که به برخی از کاربردی‌ ترین آن ها اشاره می‌کنیم. دکتر سعید صانعی، مشاور گیاه‌ درمانی توضیحات کامل‌ تری را درباره تاثیر مصرف کندر بر حافظه و نسخه‌های درمانی آن داده است:

عوارض کندر در بارداری

باروری وجود دارد که مصرف صمغ توسط مادران باردار موجب افزایش هوش و ضریب هوشی جنین و کودک آینده آن‌ها می‌شود. این نکته صحیح است اما مادران باردار باید مراقب باشند که مصرف کندر بیش از ۳ ماه موجب بیش‌ فعالی کودک آن‌ها شده و این مسئله در آینده آن‌ ها را با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌کند.

بنابراین مادران باردار باید توجه داشته باشند که برای افزایش میزان هوش و تقویت حافظه نوزاد خوردن یک ماه کندر کفایت می‌کند و این یک ماه هم باید بعد از ۴ ماهگی جنین صورت گیرد.

طریقه مصرف کندر

درمانگران طب سنتی برای درمان خواب‌آلودگی و بی‌حالی ناشی از تجمع بلغم در بدن، نسخه‌ای دارند که به کمک آن می‌توان بلغم زائد بدن را دفع کرد و به درمان بی‌خوابی و حتی بوی بد دهان پرداخت. برای تهیه این نسخه کافی است یک نخود کندر را با یک نخود مصطکی و یک فندق سقز ترکیب کرده و آن را بجوید.

برای تهیه این مواد می‌توانید به داروخانه‌های گیاهی در سطح شهر مراجعه کرده و با تهیه این مواد و جویدن آن علاوه‌بر بی‌خوابی، بوی بد دهان خود را نیز درمان کنید. علاوه‌بر این همین نسخه می‌تواند ترکیب بسیار مناسبی برای افرادی باشد که به کمر درد یا درد مفاصل از قبیل درد زانو مبتلا هستند. استفاده از این نسخه موجب کاهش و تسکین دردهای مفصلی نیز می‌شود.

کندر

تاثیر مصرف کندر در درمان پوست خشک

افرادی که پوست خشک و زبر دارند، می‌توانند از این نسخه برای بهبود خشکی پوست خود بهره‌ ببرند. این افراد کافی است ۲ نخود کندر را درون روغن بادام حرارت دهند تا زمانی که کندر درون روغن حل شود. پس از آن اجازه دهید که روغن سرد شود و از آن برای ماساژ پوست دست یا بدنتان استفاده کنید. این روغن تاثیر بسیار زیادی در بهبود خشکی پوستتان خواهد داشت.

تسکین اعصاب و تپش قلب با کندر

درمانگران طب سنتی ایران معتقدند، ماساژ ستون فقرات با کمک روغن کنجدی که در آن کندر حل شده باشد برای تسکین اعصاب و آرام‌بخشی بیمار بسیار موثر است.

برای تهیه این روغن کافی است به اندازه سرانگشت کندر را درون روغن کنجد انداخته و روغن را روی حرارت بگذارید تا کندر حل شود. پس از خنک شدن این روغن آن را روی ستون فقرات ماساژ دهید، علاوه بر تسکین اعصاب و ریلکسی، این ماساژ موجب بهبود تپش قلب و تسکین افرادی که دچار ریزش قلب شده‌اند می‌شود.

کندر

دیگر خواص مصرف کندر

کندر علاوه‌ بر خواص درمانی که در تسکین دردهای مفصلی، درمان بوی بد دهان و افزایش میزان هوش کودکان دارد، خواص کم‌نظیر دیگری دارد که به برخی از کاربردی‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  •   خوردن صمغ کندر موجب بهبود خش صدا و صاف شدن آن می‌شود. این صمغ گیاهی با کاهش خلط و ترشحات حلقی خشونت صدا را برطرف می‌کند.
  •   تجویز مصرف کندر به‌ صورت خوراکی موجب کاهش خونریزی شدید در خانم‌هایی که خونریزی‌های بسیار شدید در سیکل قاعدگی دارند، می‌شود.
  • درمانگران طب سنتی بر این باورند که مصرف کندر در افراد مبتلا به اسهال و افرادی که دچار تب و استفراغ هستند بسیار موثر است.
  •   بسیاری از درمانگران بر این باورند، افرادی که بدزخم هستند و زخم‌هایشان در مدت زمان بیشتری خوب می‌شود با مکیدن یا جویدن یک نخود کندر به‌صورت روزانه به‌مدت ۳ تا ۴ روز می‌توانند به درمان سریع‌تر زخم‌ها کمک کنند.
  • پاک کننده قلب و مغز، بادشکن، حابس خون، مقوی دل و مقوی حافظه است.
  •  صاف کننده صدا و برطرف کننده خفقان
  •  اگر با صمغ عربی مصرف شود برطرف کننده بوی بد بینی و تنگی نفس و سرفه مزمن رطوبی
  •  اگر با عسل مصرف شود برطرف کننده فراموشی است.
  •  مصرف آن با مویز و آویشن به صورت خوردن یا جویدن، جهت رفع سنگینی زبان
  •  خوردن خیسانده آن صبح ناشتا جهت رفع کندذهنی و فراموشی مؤثر است.
  •  مصرف کندر با شکر جهت رفع ضعف معده و تحلیل بادهای غلیظ و خشک کردن رطوبت و تقویت هضم و جلوگیری از قی و فساد هضم و اسهال چرب و جلوگیری از خونریزی بواسیر مجرّب است.
  •  مصرف کندر به همراه روغن زیتون و عسل جهت تسکین دردهای مفاصل و دردهای سرد مزمن استخوانی و همچنین مصرف آن با روغن کنجد جهت کاهش خشکی مفاصل توصیه شده است.
  •  مصرف آن به همراه زرده تخم مرغ نیم برشت جهت تقویت میل جنسی و تولید منی مفید است.
  •  مصرف آن با روغن مورد مانع از ریختن مو می شود.

کندر

عوارض جانبی کندر

  • زیاده روی در مصرف کندر موجب سوختن خلط های خون و بلغم
  • موجب سردرد در گرم مزاج ها و همچنین جنون و جذام و برخی بیماریهای پوستی می شود.
  • عوارض جانبی شامل سوزش پشت جناغی، تهوع، احساس پری شکم، درد اپیگاستریک، بی اشتهایی و درماتیت می باشد.
  • باید به بیماران مبتلا به گاستریت توصیه شود این دارو را با احتیاط مصرف کنند.
  • مصرف خارجی صمغ میتواند خارش خفیف پوستی ایجاد کند و به لحاظ داخلی یک ضد نفخ خفیف است.
4.2/5 - (74 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 نظر
  1. Mali می‌نویسد

    ضرر کندر را بفرمائید

    1. احمد می‌نویسد

      در روزمیزان خوردن کندر چقدر باید باشد

    2. ناشناس می‌نویسد

      من مقدار زیادی کندر خوردم والان احساس جنون و سرگیجه و اینکه حس میکنم دارد جانم را میگیرد.. چه مار کنم.. چه بخورم تا خوب بشوم

      1. بابک ر می‌نویسد

        راهی براش پیدا کردید؟

  2. مهرداد می‌نویسد

    چرا کند را برای مرده ها دود میکنند

  3. ناشناس می‌نویسد

    سلام. کندور همزمان با ۲,۳تا بادام درختی و ۶,۷تا مویز بخورید ،دیگه مزه تلخی کندر و متوجه نمیشم. البته دقت کنین ک اول بادام و بجوید بعدمویز و کندر

  4. ناشناس می‌نویسد

    سلام ، ممنون از شما
    مضرات کندر، آیا مستقیما باعث جذام میشود ؟؟

  5. ناشناس می‌نویسد

    سلام
    آیا کندر مسقیما باعث بیماری جذام میشود ؟

    1. مهدی می‌نویسد

      کندر سنگ سازه

  6. ناشناس می‌نویسد

    آیا استفاده از کندر برای افراد تب دار مضر است

از پزشکان نبض‌ما بپرسید